DC-DC omvandlare för bil
-
- Kontakt:
DC-DC omvandlare för bil
Jag hade tänkt att bygga en enkel DC-DC omvandlare för att använda i bil..
(nätdel för xbox)
enligt uppgifterna på min hemsida använda xbox i bil
så behöver jag 12V , 5V & 3.3V
Jag hade tänkt att köra en massa 7805 paralellt för att klara 5V och några lm350 för att klara 3.3v
Power on (som inte är likadan som en vanlig PC-PSU) hade jag tänkt att lösa med en NPN transistor och ett relä
det hade oxo varit bra med någon slags krets som kontrollerar de olika spänningarna och bryter relät ifall något fallerar.
men hur löser jag 12V? min första tanke var att använda 7812.. (innan det slog mig att jag behöver 15V till dom)
Någon som har ett förslag på vad jag skall använda för att lösa detta...
Jo jag vet att det finns färdiga DC-DC PSU för 12V ... men dessa kräver modifikation och är ganska dyra
(nätdel för xbox)
enligt uppgifterna på min hemsida använda xbox i bil
så behöver jag 12V , 5V & 3.3V
Jag hade tänkt att köra en massa 7805 paralellt för att klara 5V och några lm350 för att klara 3.3v
Power on (som inte är likadan som en vanlig PC-PSU) hade jag tänkt att lösa med en NPN transistor och ett relä
det hade oxo varit bra med någon slags krets som kontrollerar de olika spänningarna och bryter relät ifall något fallerar.
men hur löser jag 12V? min första tanke var att använda 7812.. (innan det slog mig att jag behöver 15V till dom)
Någon som har ett förslag på vad jag skall använda för att lösa detta...
Jo jag vet att det finns färdiga DC-DC PSU för 12V ... men dessa kräver modifikation och är ganska dyra
Re: DC-DC omvandlare för bil
Om du tänker köra med linjära regulatorer behöver du kyla bort en bra bit över 100W om dina siffror stämmer, inte direkt praktiskt...
-
- Kontakt:
OK
hmm.. då mina elektronik kunskaper inte sträcker sig så långt så undrar man ju då hur man får till:
+12V 1.2A
+5V 13.2A
+3.3V 4.8A
+3.3VSB 0.075A
hmm.. då mina elektronik kunskaper inte sträcker sig så långt så undrar man ju då hur man får till:
+12V 1.2A
+5V 13.2A
+3.3V 4.8A
+3.3VSB 0.075A
+12V 1.2A - Buck-Boost eller SEPIC
+5V 13.2A - Buck
+3.3V 4.8A - Buck
+3.3VSB 0.075A - Linjär regulator
Sen kanske +12V, +5V, +3.3V ska kunnas stängas av mha ACPI eller APM. Så kolla för "enable" ingångar på omvandlarna.
Kolla efter Nationals "Simple switcher". Sen finns det en del som använder 150 kHz switchfrekvens och kanske kräver lite mindre induktanser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply
Och bil elektricitet är ohälsosam för elektronik. Så du måste skydda den på något sätt.
+5V 13.2A - Buck
+3.3V 4.8A - Buck
+3.3VSB 0.075A - Linjär regulator
Sen kanske +12V, +5V, +3.3V ska kunnas stängas av mha ACPI eller APM. Så kolla för "enable" ingångar på omvandlarna.
Kolla efter Nationals "Simple switcher". Sen finns det en del som använder 150 kHz switchfrekvens och kanske kräver lite mindre induktanser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply
Och bil elektricitet är ohälsosam för elektronik. Så du måste skydda den på något sätt.
Är det inte vettigare att utgå från nåt färdigt i stil med PicoPSU?
-
- Kontakt:
Har tyvärr inte hittat nån som har tillräckligt med kräm på 5V 
Alla PicoPSU är inte specade heller.
"modifieringen" för att använda en vanlig PC-PSU.
man kan ju plocka ned standbyspänningen med två dioder, och för att kicka igång det är det bara att sätta en transistor på "poweron" mellan power_good och jord.
(det finns säkert nån bättre/korrektare lösning)
Skulle man dessutom vilja använda en xbox v1.6 så kräver den 13.6A på standby ... jag har aldrig sett nån PSU som levererar mer än 2.5A .. nu finns det ju gott om pre-v1.6 så man kan ju undvika dem

Alla PicoPSU är inte specade heller.
"modifieringen" för att använda en vanlig PC-PSU.
man kan ju plocka ned standbyspänningen med två dioder, och för att kicka igång det är det bara att sätta en transistor på "poweron" mellan power_good och jord.
(det finns säkert nån bättre/korrektare lösning)
Skulle man dessutom vilja använda en xbox v1.6 så kräver den 13.6A på standby ... jag har aldrig sett nån PSU som levererar mer än 2.5A .. nu finns det ju gott om pre-v1.6 så man kan ju undvika dem

Snarare större om man jämför med övriga simple switcher, eftersom det med lägre switchfrekvens än 150kHz är ganska lätträknade.blueint skrev:Kolla efter Nationals "Simple switcher". Sen finns det en del som använder 150 kHz switchfrekvens och kanske kräver lite mindre induktanser.
M4-ATX gör jobbet åt dig:
http://www.mini-pc.se/item_show.asp?code_no=8009
Datablad med specifikationer hittar du på mini-box.com