2.54 mm stiftlister?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

2.54 mm stiftlister?

Inlägg av jesse »

Bild

2.54 mm stiftlister ( 43-702-19 ) verkar ju vara väldigt populära, och de dubbla passar ju bra om man ska ansluta flatkabel. Men de enkla stiftlisterna - de med bata en rad - vilken sorts "honkontakter" för kabel passar till dessa. Jag köpte en bunt 2.54 mm kontaktdon för kabel med krimpkontakter med okänt ursprung och upptäckte att de var avsedda för smalare stift än standardstiftlisterna. Jag har också köpt motsvarande hylslister men de är ju för PCB och är inte roliga att löda kabel på.

Jag tänkte, eftersom de enkla stiftlistera är så populära (sitter ju på alla hemmabyggen och byggsatser) så måste det finnas nån enkel motsvarighet för kabelanslutning som inte kräver svindyra krimpverktyg. Vad ansluter ni till era stiftlister?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: 2.54 mm stiftlister?

Inlägg av AndLi »

Jag brukar använda hylslist för kretskortmontage och löda sladdarna på. Brukar gå åt en pol när man delar en lång list dock...

Fast de stiftlister jag använder är mer lika de du länkat till än de på bilden. De på bilden ser ut att vara tunnare, där har jag använt gamla svarvade ic socklar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag brukar också använda stift och hylslister för kretskortsmontage, och sen lite krympslang på det.. jobbigt ja, men jag gör det sällan :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag kör med dessa:
http://www.dalton.ax/battmeter/bq2018.jpg

På bilden sitter en lödd kabel, men numera Molex C-grid III som jag klämmer med lilla handtången:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =80-485-63
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Man kan löda/klämma C-Grid III för hand med om det inte är fråga om enorma mängder, men kul är det ju inte :roll:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> 2.54 mm stiftlister ( 43-702-19 ) verkar ju vara väldigt populära...

Den ELFA list du länkade till är en med fyrkantiga stift.
Den på din lilla inlänkade bild ser ut att vara svarvade ("machined") stift.
De har lite olika användningsområden. Vilka är det du söker ?
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Åh berätta mera. När använder man fyrkantiga och runda?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fyrkantiga : strappar, kabelanslutningar, kort-till-kort övergångar o.s.v
Runda : komponentadaptrar (t.ex SCSI->DIP) eller andra fall där de fyrkantiga är för stora.

Notera att benen på ELFA stiften i exemplet är 0.64 mm i fyrkant, eller ca 0.9 mm diagonalt
och passar alltså inte i vanliga komponenthål på ett mönsterkort. De svarvade brukar
vara 0.5-0.6 mm i diameter.

Notera också att de fyrkantiga är lite för stora för att användas på labbplattor, de spänner
ut fjädrarna med risk för glapp när man senare använder vanliga komponentben eller
kopplingstråd i samma hål/kontaktpunkt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag råkade få fel bild, jag syftar på de fyrkantiga. (Men de runda kan ju vara intressanta de också - de bör nog passa bättre till mina 2,54 mm krimpkontakter som jag köpt.)

Har upptäckt att de fyrkantiga stiften inte funkar i IC-hållare.

Vad jag egentligen var ute efter var kanske något som liknar kontakter för flatkabel (som då ansluts till dubbel stiftlist) fast för enkel stiftlist, dvs en enkel kontakt som går att pressa på en (flat)kabel. Nu kanske det inte finns flatkablar med 2,54 mm delning, men man kan ju använda 1,27 mm även om varannan tråd då inte utnyttjas. Jag har t.ex. nu kopplat en flatakbel till en enkel stiftlist som satt på ett kort, men då har kontakten två rader - en rad används inte. Onödigt och klumpigt.

T.ex så finns det displayer med 14 eller 16 hål i rad. Hur ansluter jag dessa smartast? spontant vill jag ju löda dit en stiftlist för att lätt kunna plugga i och ur en kabel, men sådana kontakter finns ju inte som är 16x1 rad(?) och som sagt, det är klumpigt och fult att löda trådar på en hylslist. Men jag får väl ta och dela på en flatkabel och löda fast de lösa ändarna direkt på displayen - och köra vanlig dubbelradig kontakt i andra änden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Har upptäckt att de fyrkantiga stiften inte funkar i IC-hållare.

Exakt... :-)

> T.ex så finns det displayer med 14 eller 16 hål i rad. Hur ansluter jag dessa smartast?

För de med en rad x 14 eller 16 pinnar använder jag svarvade pin och hyllslister. T.ex
när man vill koppla en LCD till en labb-platta. För de med 2x7 eller 2x8 pinout är
det lite bökigare, enklast är 2-radiga vanliga crimp-kontakter och lite flatkabel.

Se även :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... er#p442405
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Javisst ja, så kan man ju göra. Man pluggar in displayen direkt på kortet så sitter den på plats och inga kablar som kan böjas och gå sönder. Tack för upplysningen. :)
Skriv svar