Radiosändare, förstärkare samt egna kanaler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

Radiosändare, förstärkare samt egna kanaler?

Inlägg av xarvox »

På min arbetsplats (industri) använder flera av oss skyddskåpor med inbyggd fm-mottagare samt står det flertalet radio-apparater i hela bygget.
Problemet är att mottagningen är i bästa fall rasslig, i värsta fall obefintlig, så nu söker jag efter sätt att förbättra det.

Önskemålet är en signal-förstärkare som kan boosta alla inkommande radiokanaler (från extern antenn) och skicka vidare dessa inne i byggnaden via antenn.
Räckvidden behöver vara ca 100m.

Utöver detta vore det toppen ifall det gick att ansluta en eller flera ljud-in källor (dator för webradio) via samma sändare.
I värsta fall blir det en vanlig fm-sändare (som till mp3-spelare) som jag får installera i närheten av mottagar-antennen. :)

Men då jag söker hittar jag bara olika typer av antenner med varierande grad av förstärkning, inga som skickar vidare signalen trådlöst (som radiokanal).

Så är det någon här som har en hum?
Nerre

Re: Radiosändare, förstärkare samt egna kanaler?

Inlägg av Nerre »

Det kommer nog inte att fungera om du inte börjar med att skärma av byggnaden. Den boostade signalen kommer ju aldrig att vara exakt i fas med direktsignalen, alltså kommer du att få en massa skumma utsläckningsfenomen och liknande.

Eller menar du att du dessutom ska frekvensförflytta dem, typ som man gör i kabel-TV-nät? Jag tror du kommer få liknande problem där, störningar mellan dina egna kanaler och de som kommer in "rakt genom väggarna".

Jag tror också det är olagligt att bygga nåt sånt eftersom det blir en radiosändare och såna får man normalt inte dra igång hur som helst (särskilt inte på FM-bandet).
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

En central rundradiomottagare som du kopplar till en sändare för trådlösa hörlurar, typ 868 MHz. Men det är väl tveksamt om det finns hörselskydd med 868-mottagare i? Du får bygga om lite :wink:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vi har en liknande uppfinning på jobbet.
Fyra mottagare och fyra sändare i ett rack, sändarna ligger lite off i frekvens jämfört men insignalen.
Och en vanlig fm-antenn inomhus.
Jag har tillochmed kopplat det till brandlarmet för det var ingen som gick ut när det larmade så nu stänger vi av hela racket vid brandlarm.

I vilketfall som helst så är täckningen lite dålig, det täcker inte alla 4 hektar vekstadsyta med mellanväggar och annat.
Så vi hade dit ett företag för att göra nåt åt detta och de menade att det går med en mottagarantenn ute och koppla till i princip vanliga antennförstärkare och distribuera ut det på flera antenner utspridda inomhus.

Nu har det inte blivit mer än en offert, som jag aldrig fick se, men antagligen går det med bara en lite kraftigare antennförstärkare, bara man kan skilja signalen inne från den ute, och är det en större lokal är det antagligen ett plåttak emellan som tar bort signalen redan nu.
Antagligen får man ju leta upp ett ställe ute som ligger i radioskugga från signalerna inne.
Skriv svar