A/D Konstruktion - mäta tid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

A/D Konstruktion - mäta tid

Inlägg av arte »

Hej,

Jag funderade lite på hur man kunde gör en enkel A/D omvandlare genom att mäta tiden det tar för en kondensator att ladda upp.
Då kom jag fram till följande ritning:

Bild

Beroende på resistansen på mät motståndet så laddas kondensatorn upp olika fort. När spänningen över kondensatorn är lika med tröskelvärden för dioden så går al lströmm genast genom den och motstånden ovanför omvandlar denna ström till en spänning.

Har jag missat något i min ritning?

Tiden är tänkt att mätas med FPGA och kan således vara väldigt exact.
Kanske finns något liknande smartare sätt?
Tanken är att det skall vara lite komponenter.

Länk ifall bilden inte funkar
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: A/D Konstruktion - mäta tid

Inlägg av psynoise »

En vanlig digital multimeter använder samma princip, dock kanske något smartare schema för jag fattade tyvärr inte ditt, skyller på att jag feber.

Finns några till olika typer av ADC, men dom får du läsa om i en mätteknikbok eller något annan litteratur som behandlar ADCs.
bearing

Inlägg av bearing »

Strömmen kommer ju minska allteftersom kondensatorn laddas, så det blir inte så linjärt.

Atmel har en application note som beskriver en lösning med transistor som konstantströmgenerator, samt även referensspänning.
AVR400: Low Cost A/D Converter
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns ju ramp-omvandlare, där man använder en komparator.

Man jämför alltså den spänning man vill mäta med en spänning som rampas (kontantström och kondensator), och mäter tiden.

Ser att det verkar vara precis en sån som beskrivs i Atmels application note, men de använder en inbyggd komparator.
arte

Inlägg av arte »

Hej, tack för svar.
bearing skrev:Strömmen kommer ju minska allteftersom kondensatorn laddas, så det blir inte så linjärt.
Så problemet är att jag får ett olinjärt förhållande mellan tid och resistans?
Vilket är krånligare att räkna ut men kräver mera datorkraft?
Man jämför alltså den spänning man vill mäta med en spänning som rampas (kontantström och kondensator), och mäter tiden.
Så man får ett linjärt förhållande mellan tid och den spänning man vill ha?

Skulle det fungera med ovanstånde förutom att det blir lite krånligare att räkna ut?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med den olinjära är att felet (mätosäkerheten) blir större i ändarna än på mitten. Med en linjär ramp så får du samma fel hela vägen.
Skriv svar