Breadboards och högfrekvens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Breadboards och högfrekvens

Inlägg av bos »

Jag har läst lite här och var om att högfrekventa applikationer (>100kHz) på breadboards är ett stort no-no. Jag har hittills aldrig arbetat med byggen som kräver frekvenser högre än 100Hz så jag har inte stött på några problem. I skrivande stund jobbar jag dock med en pryl som leker i frekvensintervallet 0.5-1MHz, och eftersom jag får löjligt varierande resultat (+/- 100kHz) på min breadboard så är jag i färd med att skapa en annan form av hembyggd prototypplatta för att kunna labba mig fram.

Men, det jag undrar över vad det är som gör breadboards värdelösa när man arbetar med höga frekvenser.

Är det att alla de små parallella metallbitarna (där man kopplar komponenter) bildar någon sorts RF-antenn? Skulle det exempelvis inte hjälpa att ha en pryl nere i ett hörn och en högfrekvent pryl i ett annat hörn? Om inte, varför?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Breadboards och högfrekvens

Inlägg av psynoise »

Breadboards är långt ifrån värdelösa, gäller bara att veta eller ta reda på vad som ställer till det och sen åtgärde det såklart.

Ett av problemen som jag kan tänka mig är att impedansen för den kapacitivakopplingen mellan banorna blir låg. Kanske värt att prova med lödöar istället och hålla alla ledningar så korta som möjligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror lite på vad det är, exempelvis en högkvalitativ mf del på 10.7 Mhz är inte så bra

men ttlsignaler i 10Mhz är helt ok, om det inte blir för vidsträckt, i några decimeter räknat

så det beror mera på vad du bygger och hur än exakt frekvens
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är ju ganska lätt att slarva med t.ex. avkoplingskondensatorer och sen finns det inget
jordplan....
Så det är svårt att bygga bra på dessa...

Swech
xxargs

Inlägg av xxargs »

Oslitsad jordplan är A och O om man skall minimera överhörning, minska utsänd och mottagen störning och få bättre impedanskontroll på ledarna mellan delarna - dvs. så lite sladdar i luften som det bara går om man inte kör tvinnat/koax och kör med etsade ledare så mycket det bara går om man har högfrekvens.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ahh, kom på att du kanske menar vad jag kallar kopplingsplatta med breadboard. Trodde det handlade om vanliga experimentkort även kallat eurocard som bilden nedan visar.

Bild

Dessa däremot ska man kunna komma ganska långt med av vad jag har hört, bara man vet vad man håller på med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skriv svar