Poff sa det, nånstans.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis

Poff sa det, nånstans.

Inlägg av Uttis »

Ja idag hade jag ett lokalt litet åskväder nere i min verkstad. Stog å borra lite i en fräs när det poffar till och blixtrar lite i ögonvrån, jag har inte en susning om vartifrån? Det såg ut att komma från en 3fas gummikabel, denna är kopplad till en stegmotor på fräsen men den sitter ej i i andra änden. När det poffade vevade jag inte på den axeln där stegmotorn sitter men jag gjorde det strax innan.

Jag tog en snabbkoll på kabeln och jag kan inte se nått på den, det finns inte så mycket annat spännande som det kan ha varit, finns en dator + skärm som ej var igång. Den satt dock i fast knappen på grendosan var avslagen. Fräsens motor går på 3fas denna var igång samt att det finns en digitalräknemojäng monterad denna går på 1fas 230V ingen av dessa stördes på nått sätt.

Att stegmotorn kan funka som generator vet jag men jag snurrade ju inte på den då, den kan väll inte lagra energi nånstans eller kan den det? Ser man en ljusbåge borde det inte synas spår av denna nånstans? Är det korrekt att bara dra ur stegmotorn ur drivarn när den ej används eller bör man göra nått annat?

Mycket märkligt :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Poff sa det, nånstans.

Inlägg av MadModder »

Jag har vevat runt en stegmotor med skruvdragare, och det blev inte på långa vägar några spänningar som kan åstadkomma överslag på det där viset. Det fattades nog ett par tusen volt för det. :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ok det är lite större doningar blixtrar rätt friskt om kablarna får hänga och dingla.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ingen som vet om en stegmotor kan uppföra sig så? Kan jag utesluta den så finns det bara 2 saker kvar även om dom verkar ganska oskyldiga.
bearing

Inlägg av bearing »

Är det inte risk att spänningen överstiger isoleringsgränsen i motorn?

Det krävs väl ca 1000V / mm överslag.

Jag tror det är klokt att koppla in något som begränsar spänningen. Kondensatorer? motstånd? transientskyddsdioder?

Motorn kan inte lagra energi mer än under någon fraktion av en sekund.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kolla Dina starkströmskablar. Gamla gummikablar blir torra och sköra. Plötsligt säger det tjoff och en eldslåga slår ut ur sladden. Vanligtvis går proppen då detta händer, men man vet ju aldrig.

Hur som helst brukar det synas på sladden, såg Du en ljusbåge så finns där också ett märke. Detta kan ibland vara svårt att se, bara ett litet svartbränt hål, så titta noga.

Skruva av ett kontaktdon och känn på innerledarnas isolering. Om den är styv och bryts då den böjs så skall Du givetvis omedelbart byta ut alla sladdar som är på det sättet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vanligt är också att dessa trefaskablar misshandlas :vissla: Typ körs över med vangnar, bilar osv då är det lätt hänt att de går sönder förr eller senare.

En klassiker för att få sönder kablar är genom en dörr, sen upp i springan på gångjärnssidan och sen undrar man varför inte dörren går att stänga :humm:
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Idag har jag synat kablarna lite närmare, stegmotorkabeln hittar jag inget på den är dock i svart gummi så det syns inte så lätt. Kabeln till fräsen är en sån som löper i en aluminiumspiral och den var också felfri så gott jag kan se, ska byta den iaf men tja någon mer finns det inte att undersöka. Varför kan skiten inte brinna upp eller klyvas på mitten så man vet vad som är galet. :doh:
Skriv svar