Komponentförslag
Komponentförslag
Hej på er alla,
Hoppas ni har det gott i solen!
Jag har en fundering.
Jag letar efter en komponent / produkt.
Det jag vill ha är en sak som kan trycka på en knapp, Tex en såndär röd lysande knapp i ett trapphus.
Jag behöver nog en slaglängd på ca 1 - 2 cm och en kraft på 1 kilo.
Tillslaget får inte gå för fort (som en spole med en stav i).
Komponenten / produkten bör även vara liten, kanske som en vanlig tändsticksask.
Har ni nåt förslag?
Mvh
Stefan
Hoppas ni har det gott i solen!
Jag har en fundering.
Jag letar efter en komponent / produkt.
Det jag vill ha är en sak som kan trycka på en knapp, Tex en såndär röd lysande knapp i ett trapphus.
Jag behöver nog en slaglängd på ca 1 - 2 cm och en kraft på 1 kilo.
Tillslaget får inte gå för fort (som en spole med en stav i).
Komponenten / produkten bör även vara liten, kanske som en vanlig tändsticksask.
Har ni nåt förslag?
Mvh
Stefan
Re: Komponentförslag
Hur ska den trycka på knappen?
Ett servo är ganska litet, men du behöver ju en arm eller liknande då, hur mycket får den sticka ut?
Nån slags ballong som blåses upp kan funka också.
Ett servo är ganska litet, men du behöver ju en arm eller liknande då, hur mycket får den sticka ut?
Nån slags ballong som blåses upp kan funka också.
Hej,
Ja jag har också tänkt på ett RC-servo med en fjäder och en pinne eller nåt.
Själva "knapptryckarprodukten" kan för enkelheten tejpas eller på annat sätt riggas upp framför knappen som skall tryckas på.
Till detta kommer att jag vill använda en enkel RF fjärrkontroll för att aktivera knapptrycket.
Om jag skall använda RC-servo så behöver jag ju konstruera en styrenhet som kör servot till sitt ändläge och sedan tillbaka.
Mvh
Stefan
Ja jag har också tänkt på ett RC-servo med en fjäder och en pinne eller nåt.
Själva "knapptryckarprodukten" kan för enkelheten tejpas eller på annat sätt riggas upp framför knappen som skall tryckas på.
Till detta kommer att jag vill använda en enkel RF fjärrkontroll för att aktivera knapptrycket.
Om jag skall använda RC-servo så behöver jag ju konstruera en styrenhet som kör servot till sitt ändläge och sedan tillbaka.
Mvh
Stefan
i dagens värld med tokbilliga microkontrollers är ju det hyfsat enkelt dock.
Hej,
Tyvärr har jag inte kunskap om microkontrollers.
Kan man programmera en sådan till att köra ett servo till ändläge och sedan direkt tillbaka till utgångsläge?
Mvh
Stefan
Tyvärr har jag inte kunskap om microkontrollers.
Kan man programmera en sådan till att köra ett servo till ändläge och sedan direkt tillbaka till utgångsläge?
Mvh
Stefan
Nu har jag aldrig specifikt använt servo någon gång, men i princip så är det enda som hindrar dig att programmera en microkontroller att göra en viss typ av arbete din egen fantasi. Om du tar fram lite scheman och lite mer specifika detaljer över hur servon "styrs till ändläget" så kan jag ordna fram controllern åt dig.
Bor du i Onsjö så underlättar det eventuell felsökning
Bor du i Onsjö så underlättar det eventuell felsökning
- rysshack.se
- EF Sponsor
Vill du använda ett rc servo, så gjorde jag en beskrivning hur de funkar, och gjorde lite enkel kod som funkar för atmels microcontrollers.
http://www.rysshack.se/rcservo.html
http://www.rysshack.se/rcservo.html