Gamle trotjänaren nere för räkning..

Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Gamle trotjänaren nere för räkning..

Inlägg av Anderst »

Jag har en riktigt bra borrmaskin av märket metabo, en tvåväxlad variat hur stadig somhelst!, brukar utan problem borra 10mm i tjockt stål med den. Tyvärr sprakade det till om den idag, avtryckaren verkar ha haft en liten kortis och smält sin plast och nu vill den inte starta: Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan fixa den, nån som vet vad de olika delarna gör? vad gör den vita klumpen? skulle det gå att bara slänga in en brytare?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Gamle trotjänaren nere för räkning..

Inlägg av grym »

var den med eller utan hastighestreglering i avtryckaren?

metabo hadde problem med sina , annars är dom mekaniskt mycket bra

har en själv och gillar den

det kan vara värt att kolla priset på den som reservdel
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Den hade hastighetsreglering. Får ta och mejla meta och höra efter om dem har reservdelar, Tyvärr är idbrickan bortnött, men dem kanske kan identifiera med ett foto
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Principen som sådana här allströmotorer styrs i borrmaskiner är med stor sannolikhet väldigt lika varandra så med andra ord skulle du mycket väl kunna köpa, om du verkligen vill ha denna men inte hittar reservdelar, den biligaste 230V reglerbara borrmaskin eller dylik maskin som du kan hitta och ta styrdelen från denna och koppla in likadant så skall den nog fungera skall du se med dock förmodligen lite extra jobb för att få den att passa. Ev kanske du annars kan byta ut elektroniken i den andra halvbrända delen. Men för all del se först om en reservdel kanske inte kostar så mycket eller är kanske lätt att få tag på så det är värt att fixa en sådan istället.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och den "vita klumpen" är med mycket stor sannolikhet avstörningsfiltret. Detta ser jag av att det går ut en gul/grön ledare som sitter till motorns chassi.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan hända jag har just avtryckare och kanske också filter liggandes (nytt)pga felköp.
Dedär gamla metabo maskinerna brukar annars vara näst intill outslitliga, i princip det enda är att man fått byta kol någon gång om det inte är något extraordinärt fel. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För gamla trotjänare kan det vara värt att kolla kolen innan man lägger in en beställning, eller köper något annat till den.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jo kollade kolen till den när jag plockade isär de, såg riktigt fina ut och var mycket kvar. Jag har mejlat metabo för att höra och dem kände inte igen den direkt, ska ta bättre kort på den. Ligger hemma hos morsan, så blir inte förrän till helgen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad gäller kolen så brukar det vara enkelt att fixa, jag vevade till ett par på en gammal slipsten av en modell till ett helt annat märke som nästan (men inte helt) passade, nu går gamle marylynn igen som ho skall Körde slut på de gamla med en bit suddgummi som distansklots på slutet funkade finfint. :D
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Blev att köpa en ny borrmaskin, biltema! 1050w 2 växlar funkar bra. Ska dock fortsätta försöka laga den gamla, blev bara för irriterande att inte ha en fungerand maskin på en gång.
Skriv svar