> sodjan:Så du menar att du är nöjd med sjukregler, pension, akassa osv.?
Ja, fullständigt. Det är igen större skillnad mot att vara anställd när det gäller
förmåner, skydd o.s.v. Visst, det egna företaget får göra pensionsavsättningar
o.s.v istället för en "arbetsgivare", men det är i princip samma pengar det handlar om.
(Och t.ex pensionsreglerna är i många fall bättre för företagare äm som anställd).
> Allt sånt som man inte ens behöver slå en tanke på när man är anställd men kan
> komma som zlatans frispark på pungen den dag du inte är arbetsför.
Vad menar du igentligen ? Varför skulle man inte tänka på det det ? Det är ju helt
självklart att man får fixa det själv, när man är sin egen "arbetsgivare", så att säga.
Varför skulle någonting bli en överraskning ? I så fall betyder det bara att man har
missat själv och då kan man gott stå där med dumstruten. Jag ser faktiskt inte
vilken skuld "staten" har i det...
> För att få akassa krävs i många fall att du lägger ner firman.
Vilande är OK.
http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/foretagare/
Prislista kretskortstillverkning,dubbelsidigt 30x40cm
Re: Prislista kretskortstillverkning,dubbelsidigt 30x40cm
Apropå anställda, kanske bäst att köra med inhyrningsföretag eller konsulter vid behov isåf?
Om vanligt lönejobb är såpass dyrt. Är vitsen ganska liten. Och så slipper man väl en hel del papparsmalande?
Om vanligt lönejobb är såpass dyrt. Är vitsen ganska liten. Och så slipper man väl en hel del papparsmalande?
Om det gäller en kortare extratjänst så är det klart att det är enklare att
bara köpa in den, betala en faktura och så är det klart och ur världen.
Att anställa får nog vara lite mer långsiktigt.
Dock blir det norlamt inte billigare att hyra in, bara mer flexibelt.
bara köpa in den, betala en faktura och så är det klart och ur världen.
Att anställa får nog vara lite mer långsiktigt.
Dock blir det norlamt inte billigare att hyra in, bara mer flexibelt.
-
Virtuella bolag "is the shit", kort sagt alla har eget bolag och samarbetar bara med de bolag man vill.
Vid behov så startar man ett nytt gemensamt bolag som verkar utåt (mot kunderna) men alla fakturerar sin tid, INGA ANSTÄLLDA.
Om det går sanslöst skitbra osv. så anställer man en kontorist/växelhäxa/ekonomitant (absolut inte under 55år gammal, då slutar dom bara när dom äntligen fungerar).
Vid behov så startar man ett nytt gemensamt bolag som verkar utåt (mot kunderna) men alla fakturerar sin tid, INGA ANSTÄLLDA.
Om det går sanslöst skitbra osv. så anställer man en kontorist/växelhäxa/ekonomitant (absolut inte under 55år gammal, då slutar dom bara när dom äntligen fungerar).
Gott om intressant info och fakta där innan! Visst man kanske gör det lite svårare än vad det är för sig men det är nog kanske mest innan man kommit igång med det hela men man vill ju inte göra något fel innan dess för då är skatteverket och flåsar en i nacken innan man ens upptäckt felet själv. Har man tur kommer man bara undran med böter och en knäpp på näsan.
Ett lite mindre företag jag jobbade på hade sin egen revisor men den kvinnan hade tagit på sig aldeles för mycket jobb för hon hade för många andra företag till utöver detta. Hon missade en gång att lämna in ett enda kvitto i tid vilket resulterade i att chefen fick punga ut med tror det var runt 5 papp för det och detta var andra gången det här hände hörde jag. Han blev inte glad kan jag säga.
Nej anställda kommer inte på tal för det är så väldigt mycket jobb med det vad jag läst. Kan ju dock kanske "hyra" in sina egna föräldrar om det skulle vara tex lite pappersjobb som inte är så extremt viktigt.
Ett lite mindre företag jag jobbade på hade sin egen revisor men den kvinnan hade tagit på sig aldeles för mycket jobb för hon hade för många andra företag till utöver detta. Hon missade en gång att lämna in ett enda kvitto i tid vilket resulterade i att chefen fick punga ut med tror det var runt 5 papp för det och detta var andra gången det här hände hörde jag. Han blev inte glad kan jag säga.
Nej anställda kommer inte på tal för det är så väldigt mycket jobb med det vad jag läst. Kan ju dock kanske "hyra" in sina egna föräldrar om det skulle vara tex lite pappersjobb som inte är så extremt viktigt.