Sökt runt ikväll men inget hittat. alla ja hittat har varit fast ström ut
Ritning på lm317 och variabel ström.
-
danielr112
Ritning på lm317 och variabel ström.
Söker något slags schema/ritning på hur man koplar LM317 för att få variabel ström ut.
Re: Ritning på lm317 och variabel ström.
När spänningen överstiger 1.2 Volt mellan 'adj' och 'out' så stryper LM317 strömmen - de är det villkoret som måste uppfyllas och enklast görs med ett lämpligt valt lågohmsmotstånd - det betyder också att spänningsfallet (dropout) är minimum 1.5 - 2.5 Volt + 1.2 Volt = 2.7 - 3.7 Volt beroende på ström - dvs. matningspänningen måste vara 2.7 -3.7 Volt högre än den högsta utspänningen på utgången när den precis börja strömbegränsa.
Skall du ha variabel ström så måste motståndet kunna varieras - med andra ord effektpotentiometer mellan 0.8 - 180 Ohm och måste tåla hela den strömmen som regulatorn ger ut utan att brinna (typ 2 ampere) - se sidan 19 i tidigare nämd PDF
Det finns andra metoder också för att minska behovet av effektpontentiometrar - men innolverar en hög extra komponeter och kanske OP-ampar/transistorer.
Dom flesta konstanströmregulatorer måste ha en strömmätningsmotstånd där reglerkretsen mäter spänningsfallet över motståndet där strömmen passerar för sin reglering - för LM317 så krävs det 1.2 Volt spänningsfall - med en transistor som strömbegränsare så krävs det 0.7 Volt - och fortfarande så måste strömmätningsmotståndet vara variabelt samt tåla hela använda strömmen om man vill ha justerbar ström
Skall man ha ännu lägre spänningsfall så innolverar det OP-ampar/transistorer som förstärker säg 100 mV från strömmotståndet innan den går in i reglerkretsens ingång - här har man finessen att man med potentiometer nu kan ändra förstärkningen på förstärkaren och den vägen justera strömmen utan att det är själva potentiometern som måste bära all ström.
En variant av strömgenerator som inte är riktigt lika hårt motkopplad som med regulatorer är att använda strömspeglar - där är det använda transistorerna egenskaper som bestämmer hur 'styv' generatorn är - dvs hur få mA strömförändning sker när utgångens spänning varierar pga. ändrad last.
En exempel är detta där R4 och D1 kan ersättas ned en inspänning från mittuttaget på en pontiometer eller OP-amp som kanske kommer ifrån en D/A-omvandlare från en microkontroller liknande detta (obs principschema och R5 är bara en exempellast)
Med strömspeglar så kan man ha så lite som 0.3 Volt extra i matningspänning utöver vad som krävs på utgången - dvs. 0.3 Volt dropout i jämförelse med 2.7 - 3.7 Volt med LM317-lösning!!
Skall du ha variabel ström så måste motståndet kunna varieras - med andra ord effektpotentiometer mellan 0.8 - 180 Ohm och måste tåla hela den strömmen som regulatorn ger ut utan att brinna (typ 2 ampere) - se sidan 19 i tidigare nämd PDF
Det finns andra metoder också för att minska behovet av effektpontentiometrar - men innolverar en hög extra komponeter och kanske OP-ampar/transistorer.
Dom flesta konstanströmregulatorer måste ha en strömmätningsmotstånd där reglerkretsen mäter spänningsfallet över motståndet där strömmen passerar för sin reglering - för LM317 så krävs det 1.2 Volt spänningsfall - med en transistor som strömbegränsare så krävs det 0.7 Volt - och fortfarande så måste strömmätningsmotståndet vara variabelt samt tåla hela använda strömmen om man vill ha justerbar ström
Skall man ha ännu lägre spänningsfall så innolverar det OP-ampar/transistorer som förstärker säg 100 mV från strömmotståndet innan den går in i reglerkretsens ingång - här har man finessen att man med potentiometer nu kan ändra förstärkningen på förstärkaren och den vägen justera strömmen utan att det är själva potentiometern som måste bära all ström.
En variant av strömgenerator som inte är riktigt lika hårt motkopplad som med regulatorer är att använda strömspeglar - där är det använda transistorerna egenskaper som bestämmer hur 'styv' generatorn är - dvs hur få mA strömförändning sker när utgångens spänning varierar pga. ändrad last.
En exempel är detta där R4 och D1 kan ersättas ned en inspänning från mittuttaget på en pontiometer eller OP-amp som kanske kommer ifrån en D/A-omvandlare från en microkontroller liknande detta (obs principschema och R5 är bara en exempellast)
Med strömspeglar så kan man ha så lite som 0.3 Volt extra i matningspänning utöver vad som krävs på utgången - dvs. 0.3 Volt dropout i jämförelse med 2.7 - 3.7 Volt med LM317-lösning!!
Senast redigerad av xxargs 25 april 2009, 11:29:09, redigerad totalt 1 gång.
-
danielr112
Hej
Tack för alla svar.
Har lite ont om tid men ska försöka förklara en variant med ord som jag satt och leta efter.
Nu är inte detta hela på långa vägar men hade en ide om att istället använda ett högeffektsmotstånd så skulle man kunna mäta över en diod som undertil är spänningsdelad.
Har jag fått allt om bakfoten och läst på fel ställen?
code-ram
Tack för alla svar.
Har lite ont om tid men ska försöka förklara en variant med ord som jag satt och leta efter.
Kod: Markera allt
Man kopplar : (in) -> Lm3212 - Diod -> (ut)
| | |
R ----- R
|
code-ram
Senast redigerad av blueint 25 april 2009, 16:06:15, redigerad totalt 1 gång.
dioder är ingen bra mätningselement för ström då spänningen är ganska konstant för olika ström (som zener) samt varierar med temperaturen - du missar helt önskade funktionen...danielr112 skrev:Hej
Tack för alla svar.
Nu är inte detta hela på långa vägar men hade en ide om att istället använda ett högeffektsmotstånd så skulle man kunna mäta över en diod som undertil är spänningsdelad.Kod: Markera allt
Man koplar : (in) -> Lm3212 - Diod -> (ut) | | | R ----- R |
gör dina ASCII-skisser inom 'Code' -ramar - som det är nu så är det helt obegriplig även efter jag la till ramarna i det här inlägget
Gör skissen i texteditor tex. emacs eller annat editor som visar 'whitespace' med rätt och fast avstånd när du gör din ASCII-figur och därefter klipp in det i editerings-rutan när du skriver inlägget (och ASCII-bilden kommer då att se tokigt ut då editeringsrutan kör med variabel whitespace) - och inte minst och det viktigaste använd förhandsgranska och kolla att inlägget är begriplig innan du skickar den publikt här i forumet !
dessutom hittade jag inget vettigt på LM3212.... - vad är det för krets?
-
danielr112
Förlåt. Skrev fel både här och där.
LM317 ska det givetvis stå.
Jag återkommer senare. har löst det från annat håll just nu så tack för svaren.
LM317 ska det givetvis stå.
Jag återkommer senare. har löst det från annat håll just nu så tack för svaren.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har precis efterlys kylflänsar till LM317, och jag ska just använda regulatorerna som strömgeneratorer:
http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/K ... -Tube-Amp/
http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull/

http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull/
The constant current source (CCS) is composed of a National Semiconductor LM317 voltage regulator IC and a fixed resistor. If you connect it as shown it will be a CCS. The output current is 1.25 divided by the resistor value in ohms. In this case 1.25 / 10 = 125 milliamperes (mA). Make sure that the regulator's adjust terminal is grounded and the resistor is from the output to ground. The regulator needs a heat sink as it will dissipate about 3 watts in the KT77 version. In KT88 and 6550 versions a resistor of about 150 ohms at 10 watts needs to be in series with the CCS. This is because they operate at cathode voltages above the rating of the LM317. Remember also that the regulator's tab is connected to the power and will need an insulator if you fasten it to the chassis. I also use heat sink grease to help keep it cool.