Ja hursomhelst... motstånd är ju lätt att ändra värden på om det skulle behövas.
Totallösningen känns mycket bättre än att trixa med optokopplare
Swech
Optokopplare som skydd mellan mikrodator och mätobjekt
Re: Optokopplare som skydd mellan mikrodator och mätobjekt
om man måste ha galvaniskt isolerat så är detta möjligen en lösning.
Dock är den komponentintensiv, dålig bandbredd (mycket beroende på val av optokopplare) och en massa frekvenskompensering och annat måste förmodligen läggas in - ja förutom att man också måste ha helt separerad strömförsörjning med minst samma spänningstålighet och isolation som själva optokopplaren mellan varandra...
kopplingen enligt figuren går mellan DC till ca 65 kHz för -3dB punkten enl. simulatorn - distorsionen ej analyserad.
Dock är den komponentintensiv, dålig bandbredd (mycket beroende på val av optokopplare) och en massa frekvenskompensering och annat måste förmodligen läggas in - ja förutom att man också måste ha helt separerad strömförsörjning med minst samma spänningstålighet och isolation som själva optokopplaren mellan varandra...
kopplingen enligt figuren går mellan DC till ca 65 kHz för -3dB punkten enl. simulatorn - distorsionen ej analyserad.
Fast jag skulle nog bygga optokopplaren själv, med en gemensam lysdiod och två fotodioder. Fotodioder är linjära och har bra dynamik. De är bättre än fototransistorer i det här sammanhanget.
Vad hjälper denna mot?Sätt även ett motstånd .. säg 4k7 i serie från din spänningsdelare in till processorn
Finns bra schema i databladet till den analoga optokopplaren HCNR200. Men det är som sagt en hel del komponenter så i mitt fall där mikrodatorn inte är någon dyr historia kan jag lika gärna försöka så gott det går med elektriska ledare mellan.om man måste ha galvaniskt isolerat