GPS->Pic->Display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borrmaskin

GPS->Pic->Display

Inlägg av Borrmaskin »

Hej

Jag håller på med ett gps projekt som ska resultera i att få upp koordinater på en 2*16 display. GPS är en em411 från elfa.
Mitt problem är att min pic 18f2550 inte tar i mot signalen från gps utan det blir bara nollor.
Kör jag

Gps till dator genom min pickit2 dosa kommer all information som koordinator och tid osv. fram, men har inte lyckas skicka kommando till GPS.

Pic till dator genom pickit2 dosa är det inga problem att skicka eller ta i mot data.

GPS till pic fungerar inte, när jag kör med Pickit2 dosa i debug och läser av rcreg adressen efter RCIF flagan har blivit 1 är värdet i RCREG noll. Jag använder exakt samma kod i pic mellan dator till pic och GPS till pic. Jag har testat att byta plats på RX och TX men då blir RCIF flagan aldrig 1.

Ni har kanske något ide på vad som kan vara fel.
sodjan
EF Sponsor

Re: GPS->Pic->Display

Inlägg av sodjan »

Beskriv bättre hur det är kopplat.
Borrmaskin

Inlägg av Borrmaskin »

Så här har jag kopplat det.
Bild
By borrmaskin at 2009-04-24
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, många GPS'er jobbar tydligen med 3.3V, men det kanske du har koll på...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken typ av oscillator användsi MCU & GPS?
Borrmaskin

Inlägg av Borrmaskin »

Enlig databaldet ska gps mata med 4.5 - 6.5 volt.
4.800bps som standard.
TTL nivåer 0 ~ 2.8 V Med dem nivåerna bör det gå att koppla direkt till Pic har jag kommit fram till.

Länk till databladet

http://www.globalsat.com.tw/eng/support ... ype=Manual

Om du menar mikrodatorn med MCU, så andvänder jag den interna oscillatorn i MCU har testat att köra på 4 Mhz och 8 Mhz.
Vilken oscillator GPS har vet jag inte.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Din GPS har en inbyggd regulator som sänker till 3.3V. Det är dessa nivåer som gäller för utgången.

PIC har dessvärre ST-ingångar på serieporten. Dessa kräver 0.2Vdd för nolla och 0.8Vdd = 4V för etta då PIC matas med 5V. Därmed klarar de inte 3.3V-nivåer. Det är med all säkerhet där Du har problemet. Buffra med 74HCT så är det löst.

Intern oscillator går alldeles utmärk. Problem med detta märks som att det tas emot blaj, inte en konstant sträng av null's. Detta styrker istället att nivån inte når upp till etta.

Är osäker på om denna GPS har pull-up på ingången. Saknas detta kan det bli problem med att ha den öppen och en spänningsdelare som lägger den på konstant etta eller ansluts till serieutgången på PIC bör användas.
Borrmaskin

Inlägg av Borrmaskin »

Jag har sökt på nätet. Om jag har förståt 74hct egenskaper så har den en lägre gräns för när den ska tolka en signal som en etta igemförelese med de andra logikkretsarna.
Det betyder att jag kan andvända exempel en inverterare.
exempel
GPS--inv---inv---pic
Jag har hittat en 74hct buffer och 74hct schimittriger om det blir bättre.

Bara lite fötydligande jag kan andvända vilken hct74 som helst?

Marta
Den sista meningen förstår jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

GPS-modulen har även en seriell ingång för att kunna ta emot kommandon. Om denna saknar inbyggd pull-up så bör Du ansluta den till en spänningsdelare som ger 3.3V eller strax därunder. Ligger den öppen kan allt möjligt hända.

Lika väl som att ansluta övre ändan på denna till +5V så kan den anslutas till den seriella utgången på PIC så Du kan skicka kommandon till GPS för att t.ex. få ut andra meddelanden om så skulle behövas.

Tillägg: Tittade nu lite noggrannare på schemat och ser att Du redan har den direktkopplad till utgången på PIC. Åtgärda detta omedelbart med en spänningsdelare, GPS tåler troligen inte 5V på ingången. Här är HCT ingen lösning, den ger 5V på sina utgångar.

Det kommer att fungera fint med två seriekopplade inverterare. Grindar går precis lika bra. Som Du redan konstaterat så har HCT ingångar som tolkar 2.4V som etta. Om Du väljer ST eller vanlig har ingen betydelse så länge den med marginal läser 3.3V som etta, det kommer att fungera med båda. Använd det Du har hemma.
Borrmaskin

Inlägg av Borrmaskin »

Jag har ingen hct hemma men ett antal transistorer, skulle man inte kunna andvända en transistor. GPS kan nog inte leverera någon störe ström, men kan det fungera?.

Kod: Markera allt

+5Volt
                            |
                pic------
                            |
                            |
                           /
GPS--4700 Ohm ---
                           \
                            |
                            |
                             6800 Ohm                          
                            |
                        jord

jag antagitatt gps kan leverera 1 mA.
(3.3-0.7)/0.1mA=26000 Ohm ~ 27K Ohm
När det är en etta från GPS kommer in på basen på transistorn blir det en ström på 0.1 mA. Mina transistorer som jag har hema har 200 hfe. Då blr det på colectorns sida 5.7 Volt. Om jag då har ett måtstånd på 10000 Ohm så bllr det 5.7V/6.8K=0.8mA
Jag är
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag hänger inte alls med på det schemat föreställer. Hur som helst verkar det vara fel. Signalens polaritet får inte vändas.

Bäst är att skaffa en 74HCT. Har Du 74LS hemma? Det kan nog också gå. Annars prova såhär i väntan på de rätta kretsarna:

.
                 * +5     *+5
                 #        #
                 #10k     #10k
                 +----+   +-----* ut
          10k   |/    |  |/
  in *---====---|npn  +--|npn
                |\       |\
                _|_      _|_
Problemet är om det blir snabbt nog. Med 4800bps är det 200µs pulser och flankerna kanske blir tröga. Antar Du saknar skope och inte kan kontrollera hur det blir.
Borrmaskin

Inlägg av Borrmaskin »

Jag har bara en logikkrets det är ett skiftregister 74HC165N.
Jag kan i pic registret påvärkar signalen på pin TX & RX Så att en av de blir inverterade.
Jag kan köra med en transistor om jag invertera insignalen på TX ? Om jag andvänder en transistor ger ju fördelen att flanken blir snabbare.

.
                        * +5     
                       #        
                       #10k    
                        +---------* ut till pic
            10k        |/    
        in *---====---|npn  
                       |\       
                       _|_      

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oooops! Hade missat att den aktuella PIC har en bit för att vända på seriedata. Givetvis skall Du då endast använda en transistor och vända signalen rätt med denna bit.

Den där 74HC-kretsen Du har löser inte Ditt problem, har inte ens rätt typ av ingångar så även om det varit en med användbar logik i så hade den inte hjälpt.
Skriv svar