Kopplingsschema sökes för ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Kopplingsschema sökes för ljud

Inlägg av maDa »

Jag söker efter något kopplingsschema för att analogt känna av bas-slaget i musik (dvs. takten) med en AVR's analoga ingångar.
Jag tänker: mikrofon + någon op-amp + lågpass-filter, för att ge mig någon spänningsindikation när ljudnivån (på låga frekvenser) är stark. Är tyvär dock lite vilse inom det analoga, så tips är uppskattas.

Detta kommer läsas av en 200ggr i sekunden och lite matematik kommer sköta resten är tanken.

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Kopplingsschema sökes för ljud

Inlägg av psynoise »

Lita aldrig på kopplingsscheman från internet, finns så mycket skit som är dåligt konstruerat. Vill du ha färdigt schema är det nog bättre att leta i tidningar och böcker. Bästa är om du löser uppgiften själv.

Har du valt mikrofon?

Hur mycket förstärkning vill du ha?

Vilka frekvenser ska med?

Funderingar om din algoritm:
Baskaggen är inte alltid bäst att hitta takten i, funkar för house, äldre psytrance kan bli problem, drum and bass är det nog lättare att lyssna på virveltrumman eller iaf i den takt där man burkar markera.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Det skulle gå att köra ett andra ordningens Sallen-Key Lågpassfilter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sallen_Key_filter
Det är ett rätt vanligt aktivt filter som har ett rätt brant knä efter brytfrekvensen.
när du läser allt krax som står skrivet om det skall du veta att det är inte så bökigt att räkna på det som det ser ut.
Du skall räkna ut fc, vilket är brytfrekvensen.
Det står slappare beskrivet om filtret i electronic devices av Thomas L.Floyd än i wikipedia.
I electronic devices står nog det mesta om elektroniken, du behöver tänka på om du skall bygga ngt sådant..

Om du bestämmer dig för en brytfrekvens på låt oss säga 500 Hz så kanske man måste mäta i minst dubbla hastigheten.
Det låg någonstans i bakhuvudet om ett samplingsteorem..
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2 ... ng_theorem

vad jag kom ihåg så var inte a/d omvandlaren på atmels microcontrollers speciellt snabb, men den borde ju fixa det i alla fall....

tänk på att du inte kan ge hur hög spänning som helst till a/d:n på avr:en.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ända egentliga anledningen till att använda filter här är väl att tjäna dynamik och upplösning på signalen. Den enklare varianten utan ADC brukar man använda lp-filter bara för att styra en komperator.

Vill man undertrycka höga frekvenser ordentligt kan det vara en ide att kolla in kommersiella flerordnings switched capacitor filter. Farnell sökmotor är alltid användbar:

http://se.farnell.com/analog-filter-ics
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Nja jag hade väll inte tänkt ta nått blint från nätet bara. Har inte valt ut några komponenter, men tänker väll en liten kondensator-mic skulle jag tro. Den borde väll filtrera på en <150hz skulle jag tro. Egentligen är hålla takten inte så kritisk, bara jag kan få mitt projekt att reagera på ljudet på något sätt.

Förstärkningsgrad vet jag ej, är inte alls hemma på sånt, därför jag ställer en fråga här :) Men AVRns AD skulle föredra att mäta något mellan 0-5V.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag kollade lite snabbt hos ELFA efter mikrofonelement av kondensator typ, dock hittade jag bara elektret typ som inte går lika långt ner i frekvens och därför kanske inte lämplig.

Leta upp en kondensatormikrofon med datablad så kan jag säkert hjälpa dig med ett att konstruera ett schema. Hittar man inget datablad kan man mäta upp känsligheten själv och utgå från det.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

30-106-59 kan väll vara lämplig? Ska klarar 20hz<
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Japp, den ska nog fungera bra, du slipper även en dc-spänning eftersom den har inbyggd laddning, dvs elektrettyp.

Har du funderat något på din algoritm och µC:s ADC, vilka frekvenser ska undertryckas och hur mycket, brytfrekvens och ordning på det externa filteret?

Annars om du inte har några specifikationer hade jag börjat med en variabel förstärkare samt ett enkelt RC-filter.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

ah, okej.. Om möjligt så hade jag gärna haft +5V matningsspänning med för enkelhetens skull.

Alltså jag kommer bara läsa av utsignalen som en nivå, 0-1024. Sen kommer jag försöka räkna fram något medelvärde, som när överskrids, triggar min funktion.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Undrar om du lyckades att få någon tillförlitlig takträknare att fungera än?

Jag har funderat lite snabbt på om ett filter verkligen hjälper en, enklast är nog att sampla hela frekvensinnehållet och använda sig av en komperator som triggar strax under maxnivån hos låten. Detta borde fungera bra för moderndansmusik tror jag. Ett program som fixar biffen borde inte vara allt för svårt. Räkna ut toppvärdet under en vis tid och sedan ställa en räknare som triggar på en viss andel av topvärdet. Topvärdet bör ju ändras under en viss tidsperiod också. Blir nog mycket inställningar för att få det att fungera, men det borde gå.

Förresten är det någon som har en aning om hur kommersiella bpm-räknare fungerar?
Skriv svar