Lära känna 3-fas motor ;-)
Lära känna 3-fas motor ;-)
Upp på bänken med motorn. Gissar ca 1-3hkr. Id plåten lite anfrätt. Kan kolla noga om nån undrar. Kollade http://www.skolor.pedc.se/universitetsh ... nning2.htm och den är y kopplad, 3 av 6 bryggade. sladdar in. En gul/grön som är skyddsjord, kopplad i chassie. Test 1 skyddsjord leder inte med nån av faserna in. Test 2 samma ohm(ca 22) mellan faserna. Test 3 snurra på axlen hurra den lämnar spänning. Inte mycket, men det kan nog bli mer med lite varv. Test 4 5vdc på 2 faser kollade inte remhjulet, men provade att snurra. Aha lite motstånd. På med 12v, mera motstånd. Test 5 dc jord på en av faserna. och växla 5v+ mellan de 2 andra, houson vi har rörelse. Lite fram och lite tillbaka. Jag avslutar med en fråga. Kan man få den att snurra med nått liknande en h-brygga?
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Med en 3-fas H-brygga är svaret ja. Detta betyder att du behöver 3 st halva H-bryggor för att få det att fungera. Ska du ha bra drivning måste dessa halvbryggor ha 3 nivåer: På+, av På-.
Sedan är det "bara" att ge dom signal i rätt ordning, ung. precis som en stegmotor men då med 3 faser istället för 2.
Sedan är det "bara" att ge dom signal i rätt ordning, ung. precis som en stegmotor men då med 3 faser istället för 2.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Kollade lite närnre. Kan man bygla om y-kopplat tilld-kopplat? Och sedan skicka i dc L1+L3 L2+L3 L1+L2... osv? Och sedan skulle jag vilja ha ritning på vatr alla 6 tåtar går.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
3-fas är då 3 spolar med två trådar till varje spole = 6 trådar. Egentligen är det flera spolar i serie med varandra men det spelar ingen roll.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Så om man tar bort byglinen blr det u1+w2? v1+u2 och w1+y2?
Skall också prova jord på v2 u2 y2. och växla + på u1 y1 w1.
Skall också prova jord på v2 u2 y2. och växla + på u1 y1 w1.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Tog bort byglarna på Y kopplade motorn. 3 delar hmm då går det att D koppla, iallafall mekaniskt. Och det blev u1+u2 y1+y2 w1+w2. Aha inte helt ologiskt. Fick den att snurra likt en stegmotor på 12Vdc. Nästa steg kolla generator verkan på en fas(utan byglingar).
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Kopplade in en analog VU-meter. Lyckades nästan bottna den med handkraft. Likriktade med MBR3035 (ena dioden). Med rätt varv borde den ge 220V. Så vad är kondingarna till för? Har man flera förbrukare så kan man sätta en på varje fas. Har man en storförbrukare blir det problem.
Vad kostar färdiga bensin till 220V. I lite olika effektlägen?
Snart dax att börja driva den med lite större rotationskraft. Borrmaskin och en glödlampa (12V) som last. Vid första bensintestet kopplar jag 3X25W 220V glödisar i serie. Minskar tils det lyser. Och ha voltmätare inkopplad.
Vad kostar färdiga bensin till 220V. I lite olika effektlägen?
Snart dax att börja driva den med lite större rotationskraft. Borrmaskin och en glödlampa (12V) som last. Vid första bensintestet kopplar jag 3X25W 220V glödisar i serie. Minskar tils det lyser. Och ha voltmätare inkopplad.
Senast redigerad av 1802 22 april 2009, 20:19:52, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
- Inlägg: 6596
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Om du med "analog VU-meter" menar en mätare från nån gammal stereo som du slitit ur utan några motstånd eller nåt så bottnar ju den på nåra tiondels volt.
Testa "på riktigt" istället, belasta en fas med känd resistiv last och sen mät spänningen när du snurrar på motorn.
Glödlampor är roligast att testa med, blir mer visuellt att "skapar" energi.
Testa "på riktigt" istället, belasta en fas med känd resistiv last och sen mät spänningen när du snurrar på motorn.
Glödlampor är roligast att testa med, blir mer visuellt att "skapar" energi.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
För att bara generera en spänning men inte kan dra någon ström utan att det sjunker för mycket är ointressant, lönlöst att göra en generator för 230V utan att kunna få ut lite effekt.
Samma sak som när du får en stöt av bilen, du kan ha genererat kV men det finns inte effekt att driva en kraftledning.
Samma sak som när du får en stöt av bilen, du kan ha genererat kV men det finns inte effekt att driva en kraftledning.
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
Jag missförstod nog lite. Jag trodde att en fas skulle belastas för att en annan skulle kunna mätas.
Men jag skrev ju att jag skulle koppla in lampa/lampor, och voltmätare. Gissar att det går bra med nästan vilken lampa som helst med rätt varvtal. Ex 12V. Går det att likrikta separat, och paralellkoppla efter likriktning?
Men jag skrev ju att jag skulle koppla in lampa/lampor, och voltmätare. Gissar att det går bra med nästan vilken lampa som helst med rätt varvtal. Ex 12V. Går det att likrikta separat, och paralellkoppla efter likriktning?
Re: Lära känna 3-fas motor ;-)
2 steg bak och 1 fram. Kopplade 5Vdc på en fas och en LED på en annan. Axlen gick trögt och LED'en lös med bara liten vridning. Nu klarnar det lite med norrmannens kondingar. Vid ovan test var byglarna bortkopplade. Varken Y eller D kopplat. Vad heter det då?
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
