Har en Linak LA30. Grön och blå driver motorn. Röd 5v+ svart jord. Och gul ger nån signal, vad? Hur vet den när ändlägena nås?
Duger den till CNC? Annars blir det parabol styrning eller nått till sängen.
Linak LA30
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Linak LA30
Tecno: Jasså du tänker så..
1802:
"Hur vet den när ändlägena nås?"
På sidan du länkar till står det "reed switch, optical encoder, potentiometer".
Så troligen är det en liten brytare i min/max-läget. Ofta brukar den signalen bara användas internt av linjärmotorn, men det kan hända att den följer med ut på någon sladd i ditt fall. Låt armen gå ut eller in och mät vad som händer på de lediga sladdarna när armen når något av ändlägena.
"Grön och blå driver motorn. Röd 5v+ svart jord."
Det lät lite konstigt. Är du säker på att det är så? Det brukar nämligen bara vara två sladdar som behöver spänning för att armen ska åka ut. Växlar man polaritet (eller ansluter till en annan sladd från linjärmotorn) så åker den åt andra hållet. Så jag hänger inte med på vad den röda och svarta gör om det är som du skriver.
"Och gul ger nån signal, vad?"
Ja.. vad ger den för signal? Om du har mätt så underlättar det för oss om du berättar resultatet. "Nån signal" kan vara precis vad som helst.

1802:
"Hur vet den när ändlägena nås?"
På sidan du länkar till står det "reed switch, optical encoder, potentiometer".
Så troligen är det en liten brytare i min/max-läget. Ofta brukar den signalen bara användas internt av linjärmotorn, men det kan hända att den följer med ut på någon sladd i ditt fall. Låt armen gå ut eller in och mät vad som händer på de lediga sladdarna när armen når något av ändlägena.

"Grön och blå driver motorn. Röd 5v+ svart jord."
Det lät lite konstigt. Är du säker på att det är så? Det brukar nämligen bara vara två sladdar som behöver spänning för att armen ska åka ut. Växlar man polaritet (eller ansluter till en annan sladd från linjärmotorn) så åker den åt andra hållet. Så jag hänger inte med på vad den röda och svarta gör om det är som du skriver.
"Och gul ger nån signal, vad?"
Ja.. vad ger den för signal? Om du har mätt så underlättar det för oss om du berättar resultatet. "Nån signal" kan vara precis vad som helst.

Röd och svart driver en optisk enhet, som ger en signal ut på gul. Grön och blå kan polvändas för riktningen. Och spänningen på dessa är ev upp till ca 36V.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När får du ut signal på den gula? Om du inte gjort det: Mät mellan svart och gul samtidigt som du kör "armen" till ändlägena.