Synpunkter om mitt polvändningsschema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sebban

Synpunkter om mitt polvändningsschema?

Inlägg av Sebban »

Jag har gjort en liten principritning på hur jag hade tänkt att vända riktningen på en ganska kraftig 12V elmotor.
Undrar om någon har några tips om hur jag kan förbättra min inkoppling. Jag har valt enkla reläer för att kunna klara
strömmar över 50A utan att de bränner fast.

I princip så kommer det ju bli en momentan kortslutning när man byter håll utan att motorn helt får stanna.
Kan man minska denna effekt något?

För den intresserade så använder jag detta till detta projekt: http://www.vildarib.se

Bild

MVH

Sebastian
Larsson90

Re: Synpunkter om mitt polvändningsschema?

Inlägg av Larsson90 »

Borde det inte gå med en vanlig H-brygga med kraftiga FETar? Då blir det heller inga delar som rör sig som det blir med relän.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En polvändning gör man väldigt enkelt med en 2-polig växlande brytare.

Lite snabbt googlade gav den här bilden (det är den översta som jag tänker på).

http://www.cvsry.com/images/Annie_Power_Mod.jpg
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 50A ska det en ordentlig brytare till...

Sebban: det kan fungera _men_ en allvarlig invändning är att om ett relä svetsas fast kommer du att orsaka en kortslutning vilket _vill_ ge smälta ledningar och stora problem.

Jag skulle satsa på att antingen skaffa ett relä som tål musten och har 2 växlande brytare eller en brytare som tål strömmen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Frågan är hur snabbt du måste byta riktning på motorn? Kan du vänta tills den stannar eller ska du tvärbromsa den för att sedan byta? Tänker du använda samma reläer för start/stopp?

Bäst är ju om det fanns en fördröjning vid polbytet. Risken för kortslutning måste helt uteslutas. Inte en mikrosekunds kortslutning ens. Sedan bör du ha dioder (och /eller kondensatorer) som tar upp transienterna som bildas från motorn när du öppnar ett relä - annars kommer du garanterat få en ljusbåge i reläet.

Tänk på att det inte duger med reläer för växelström - de måste klara av att bryta 50A likström - det krävs mycket mer för det än för växelström. Jag har några kontaktorer över som skulle funka om du är intresserad. De klarar av 48 volt och 125A tror jag... Dom är ganska dyra (200kr/st) så då kommer ju frågan om inte MOSFET är bättre ändå. De tar mindre utrymme, är billigare men har en del värmeförluster som måste avledas. Sedan krävs ju lite styrelektronik och transientskydd osv... Och vad som händer med en MOSFET om man tvärbackar en motor i full fart framåt kan man ju undra (poff, säger det!) Men med MOSFET kan man ju också reglera hastigheten och ganska enkelt programmera en "vändsekvens" där den först saktar in för att sedan accelerera åt andra hållet. På så vis slipper du höga startströmmar också.
Sebban

Inlägg av Sebban »

Tack för alla synpunkter!

Jag missade att nämna att de fyra reläerna styrs av en liten kontrollpanel med vippbrytare.
Dessa motorer driver den hydraulpumpen för powertrimmet på varje drev. Så totalt blir det faktiskt 8 reläer. 8)

Systemet har original 2st växlande reläer för att styra motorn. Men problemet är att dessa bränner fast allt som oftast.
De är endast specade 20/30A per styck.

Kan man hjälpa till att dränera ur strömmen med någon kondensator eller så?

Systemet måste vara "fool proof" efter som vi tävlar en del med båten. Skall vara lätt att felsöka och byta komponenter.
Sebban

Inlägg av Sebban »

Dessa reläer har jag beställt 10st av. 187kr/st eller hur det var.

http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... eNo=162634
Norpan

Inlägg av Norpan »

Nackdelen med såna reläer är att det är så löjligt litet kontaktavstånd, så det är stor risk att det blir ljusbågar som inte vill slockna.
Albright gör kontaktorer som är byggda för att bryta likström, med magnetisk blowout av ljusbågar och större brytavstånd.
Vet ju inte din budget men om du provar med de du beställt, och de brinner upp kan du ju kolla iallafall.
Nån modell av SW60 eller SW80 kan nog vara lämpliga till dig.
http://www.albrightinternational.com

Finns nån som säljer dem i Sverige men jag kommer inte ihåg vad de heter just nu.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

som sagt, jag har albrights SW80 för 200 kr/st - de klarar 125A

Men du måste ändå ha något transientskydd som tar bort spänningstopparna när du bryter strömmen. Utan dem kan du bränna vilket relä som helst. Vad som är lämpligast att koppla in i det här fallet kan nog andra bättre än jag, men t.ex. en kondensator över varje relä + en backvänd diod över motorn kanske? Dioden ska dock tåla strömmen genom motorn, så den lär bli fet.

men om du har beställt 70A reläer och ska köra med max 50A så borde dom funka om du bara har doiden och kondensatorerna också.
Sebban

Inlägg av Sebban »

Jag fick mina reläer idag. De var minst dubbelt så stora som vanliga 30A reläer, vilket jag tycker verkar bra.
Tunga var de också... :tumupp:

Vore verkligen sjysst om någon kunde ge förslag på inkoppling av dioder och kondensator. Gärna med förslag
på passande komponenter.

//Sebastian
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad har du för säkerhet att inte alla relä aktiveras på en gång?
Om detta sker blir det ju "kul"....

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Swech:Fin smäll om inte annat. Vanligast och i princip idiotsäkert är ju annars två växlande relän. :humm:
Sebban

Inlägg av Sebban »

Jag hade naturligtvis valt två växlande reläer om jag hade hittat kraftiga nog.

Fanns det någon bra lösning med dioder och kondensatorer som kunde hjälpa till?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag vill helst att någon annan svarar på den frågan då jag inte har praktisk erfarenhet av det själv. Men jag vet att det behövs (efter att ha läst en massa trådar här på forumet).
Sebban

Inlägg av Sebban »

Nu har jag sökt runt en hel del kring detta, men mycket klokare har jag inte blivit.
Är det en s.k flyback diod plus en kondensator som skall avhjälpa problemen?

Annars petar jag in en åktur som pris till den som löser detta.... :tumupp:
Skriv svar