Motor som generator 1 eller 3 fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

danei: Som jag uppfattade filmen var det inte en rent mekanisk koppling. Utan även elektrisk. 220v 1fas till 380v 3fas(heter det 380v?) se min edit.
En komersiell jag hittade http://www.isomatic.co.uk/3phConverter.htm

Kom på en apl till. Tramp 220v generator. När man skall pilla med 220v tex triac och switchat nätagg. Får man en pärla :shock: så slutar man nog att trampa :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En rem är en mekanisk koppling.
Volt förkortas med stort V.
Standard i Sverige är 230V fas till nolla och 400V fas till fas.

EDIT: Om du inte satsar på att få hela forumet mot dig, så ska du nog försöka skriva mer genomtänkta inlägg. Dessutom inte starta trådar om det inte finns ett tydligt syfte.
1802

Inlägg av 1802 »

daniei: Som jag uppfattade det kopplades 1fas motorn ur, när det hela kom igång. Men det kan vara fel. Har du läst tråden? Bensin till 220V. Och starta en 3fas motor, är mina mål.

Vad händer om man kopplar lågspänning 1.5V-24V på fältdelen(alt en av spolarna) och vrider på axlen(3fas motor)?
1802

Inlägg av 1802 »

Funderar vidare. Om man bryter tändningen på drivmotorn om spänningen blir för hög. Är man säkrad mot överspänning då? Bilmotor finns också i planerna. En elektronisk varvtalsregulator på gasen borde funka. med lagom hysterens.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Skulle det inte gå att driva motorn på 50 Hz med en frekvensomriktare (t.ex. moddad så att DC-bussen kan matas direkt), så gasar man på mera varv med bensinmotorn och överskottsenergin kan tas ut ur elmotorn?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med en styrelektronik kopplad till förbränningsmotorns tändstift, ett bilbatteri och elektrisk last skulle det förmodligen gå att använda en ordinär AC asynkronmotor som generator.

0) Styrelektroniken kan då stanna förbränningsmotorn genom att klippa elen till tändstiften.
1) Magnetisera elmotorn med batteriet.
2) Driva förbränningsmotorn med batteriet och elmotorn för att starta (växelrikta batteriet).
3) Växelrikta för elektrisk AC last.
4) Driva sig själv med batteriet.

En hake är dock om det går att magnitisera elmotorn, och sedan temporärt använda den som startmotor innan den används som generator. Annars är det snöre eller separat startmotor som gäller.

Men det känns som att t.om komponentkostnaden för styrelektroniken närmar sig vad ett "jula kvalité" aggregat kostar? ;)

Men annars skulle det fungera?
1802

Inlägg av 1802 »

Bilmotorn har egen generator, startmotor och batteri. Gräsklipparmotorn har snöre. Och om motorn bryts(säkerhet) så sjunker nog 220V spänningen snabbt, och motorn hinner inte stanna.
Skriv svar