Jag läser på egen hand, försöker sätta mig in i AVR Atmel, microprocessors, assembler och c#. Kan någon hjälpa mig med programmet för ett rinnande ljus?
Jag vet nedan instruktion redan, men har svårt att koppla det till en kod:
Koppla 8 lysdioder på Port-D och 2 switchar på Port-C. Skapa ett rinnande ljus på Port-D.
En lysdiod i taget ska lysa, först den på bit0, därefter den på bit1,därefter bit2,därefter bit3,därefter bit4 osv.
Rinnhastigheten ska vara inställbar med hjälp av data på bitarna 0 och 1 på Port-C. Port-C = %00 ska ge lägst hastighet. %01 lite högre hastighet, %10 ännu högre och %11 ska ge högsta hastigheten.
Del A: Efter det att lysdioden på bit 7tänts och släckts så upprepas bit-0, bit-1 osv, 'ljuset rinner åt ett håll'
Del B: Efter det att lysdioden på bit 7 tänts så ska den på bit 6 tändas dvs 'ljuset rinner fram och tillbaka'.
Till detta använder jag AVR Studio och Elsys AVRUSB500
kan någon detta? jag behöver hjälp, vore snällt om någon kan hjälpa mig med det tack
obs! vill säg att det inte är ngn labb eller skolarbete, jag sitter helt på egen hand, utan handledning, söker därför även en person som behärskar detta och kan hjälpa mig här och där, privatlärare typ