Hej, har en liten fundering angående TSL250R.
Som jag tolkat databladet så pulsar denna givare ut en spänning som motsvarar aktuell ljusstyrka. Hur brukar man göra för att läsa av dessa på ett bra sätt?
Funderade på om det är rimligt att köra med triggered input på processorns AD input eller
om man måste göra något filter för dessa. Mina analoga kunskaper är begränsade så alla tips
är välkommna
Vad jag förstå så pulsar den inte ut något, utan ger ut en späning som motsvarar ljusstyrkan som linsen utsätts för.
Alltså en ADC kopplad till sensorn som du läser av när du vill veta ljusstyrkan som den utsätts för.
Från datablad "Description
The TSL250R, TSL251R, and TSL252R are light-to-voltage optical sensors, each combining a photodiode and
a transimpedance amplifier (feedback resistor = 16 MΩ, 8 MΩ, and 2.8 MΩ respectively) on a single monolithic
IC. Output voltage is directly proportional to the light intensity (irradiance) on the photodiode."
Hej, jag trodde inte heller det, men det gör den.
Tittade på signalen i oscilloskopet. Så det blir ju lite missvisande att t.ex ta in AD-data varje sekund, det flackar ju lite om man kommer
i en "skarv".