Någon som vet om det finns nån enkel krets man kopplar till ingångarna på ett skop så man i xy läge kan mäta frekvenssvar på tex en förstärkare ?
dvs att man på skopet får en linje med 20Hz till vänster och 20KHz till höger och strecket då dalar och peakar vid frekvenser likt frekvens svar biten i rmaa.
Dvs typ en bode plot i realtid, om detta ens går.
krets för att mäta frekvenssvar
Re: krets för att mäta frekvenssvar
finns flera olika saker du kan annvända, lite beroende på vilket frekvensomfång du behöver ha
för seriöst bruk så gäller en vektoranalysator
simplaste möjligt är antingen ljudkort med lämpligt program , då begränsat till vad ljudkortet har för frekvensomfång
eller en vco där du annvänder en ramp för både vco ingången och x axlen på skopet
jag gillar vitt brus för enklare mätningar, då med spektrumanalysatorn inkopplad
för seriöst bruk så gäller en vektoranalysator
simplaste möjligt är antingen ljudkort med lämpligt program , då begränsat till vad ljudkortet har för frekvensomfång
eller en vco där du annvänder en ramp för både vco ingången och x axlen på skopet
jag gillar vitt brus för enklare mätningar, då med spektrumanalysatorn inkopplad
Ska du göra några enstaka mätningar kanske sinusoscillator med frekvensmätare samt multimeter räcker.
En signalgenerator med svepfunktion är ju smidigt till detta.
Det blir ju inget streck men signalnivån syns hyfsat väl på amplituden.
Det blir ju inget streck men signalnivån syns hyfsat väl på amplituden.
att göra det i realtid eller nästan realtid så för dom frekvensomfången så skulle jag köra med brusgenerator och grafikkort
brusgeneratorn kan vara en cdskiva med inspelat brus
det finns nackdelar men det är det smidigaste sättet att få hygglig bild på frekvenssvaret
som exempel så för att få till en bra kurva, läs noggran , med min hp lf spektrumanalysator så krävs det nästan en kvart per svep för fullt frekvensomfång
en annan fråga, ska x axlen vara linjär eller logaritmisk??
stor skillnad
kan du prova ljudkortsmodellen först så är det en vettig ingång för att se om du behöver ha något bättre
brusgeneratorn kan vara en cdskiva med inspelat brus
det finns nackdelar men det är det smidigaste sättet att få hygglig bild på frekvenssvaret
som exempel så för att få till en bra kurva, läs noggran , med min hp lf spektrumanalysator så krävs det nästan en kvart per svep för fullt frekvensomfång
en annan fråga, ska x axlen vara linjär eller logaritmisk??
stor skillnad
kan du prova ljudkortsmodellen först så är det en vettig ingång för att se om du behöver ha något bättre
- Illuwatar
- Kontakt:
Intressant - speciellt skulle jag vilja veta hur du använder grafikkortet (utöver att visa resultatet). Något smidigt program som kör FFT i realtid på GPUn kanske?
helt galet av mig, ljudkortet, skyller på pollenhelvetet som gör mig så trött att jag knappt orkar ta mig upp ur sängen