sprak i vridpot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

sprak i vridpot

Inlägg av bigmac »

Flyger emellanåt ett fint litet flygplan som har ett litet problem med intercomanläggningen.

Planet har en enhet som liknar denna:
Bild

Problemet är att om man vrider på squelch-knappen så sprakar det duktigt i lurarna, och i vissa lägen så hoppar volymen! nästan ner till noll. Det känns som att vridpoten håller på att ge upp - eller? Vad är det som slits i dom där potarna? Eller är det nån konding som håller på att ge sig? Vad är det vanliga när det sprakar när man vrider på en pot?
Cryptomaster

Re: sprak i vridpot

Inlägg av Cryptomaster »

Oxid/smuts på släpbanorna i poten ?

Enklast är väl att mäta upp vad det är för pot och ersätta den med en ny.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Prova med kontakt spray.Ibland räcker det. Återkommer skrapet efter tid så är det läge att byta pott.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

byt om det går

sprayvaselin är nja

andra kontaktsprayer är int bra
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ett enkelt sätt att "bättra på" potarna är att vrida de fram och tillbaka några gånger (läs: 10-100ggr), då brukar man kunna få bort smuts, oxid och annat skräp som orsakar oljud. I vissa fall räcker det att göra såhär, annars lär man nog behöva byta ut den.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

kan säga att det blir lite spännande när man är ute och flyger, tycker att squelchen är felinställd, pillar lite på den, sen blir allt tyst.. hehe.. lite FÖR tyst alltså. Hehe.. jag återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det enda rätta sättet är ju att byta poten, men ibland har jag lyckats förbättra det hela genom att tvätta banan och släpskon med lämpligt medel, jag förordar 2propanol :)

Har en gammal yamahareciver som jag köpte när jag var 16 eller nåt som jag ogärna gör mej av med trots att den är lite ifrånsprungen idag, den har jag gjort så på, plus att jag fulrenoverat väljarswitchen, och fulbytt glödlampan :)

Hade jag hittat rätt switch och rätt pot hade jag förstås bytt dom istället, gärna till nåt trådlindat (poten då)
Skriv svar