Buck omvandlar effektivitets faktorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Buck omvandlar effektivitets faktorer?

Inlägg av blueint »

Om driftsförutsättningarna är max 30V, 5A på in och utgång.

Stämmer det att:
* Högre ingångsspänning.
* Mindre skillnad mellan in och utgång.
* Högre strömlast på utgången.
* Högre switchfrekvens.

..ger högre effektivitet?

Det jag funderar på är om det lönar sig att öka switchfrekvensen från 150 kHz till säg 600 eller t.om 1000 kHz. Nackdelen är ju RF egenskaperna som gör sig mer gällande vid högre frekvens.
LM2596S har en effektivitet på ca 75%. Men jag har sett flera omvandlare som jobbar på runt 90% effektivitet, så då blir man ju lite sugen på optimering ;)
bearing

Re: Buck omvandlar effektivitets faktorer?

Inlägg av bearing »

Anledningen till att låg last kan ge lägre verkningsgrad är att tomgångsförbrukningen(omslagsförlusterna) då är hög(a) i förhållande till lastens effekt. Men totala förlusterna är lägre vid låg last än vid hög.

Högre switchfrekvens tror jag allmänt ger större större förluster. Anledningen till att öka frekvensen tror jag främst är att minska storleken på komponenterna.

Jag tror att synkron likriktning kan ge stor skillnad för verkningsgraden vid låga strömmar eftersom att spänningsfallet över en FET då är mindre än en diod.
Borre

Inlägg av Borre »

När jag har kollat runt bland massa kretsar så skiljer sig det lite grann, vissa har lägre effektivitet med högre switchfrekvens. Vissa högre effektivitet om inspänning och utspänning är nära varandra, andra lägre osv.

Använde nyligen en MAX1627 för att få ner 5V till 3.3V. Den har effektivitet på runt 90% när jag mätte med last på 0.3A och 1.8A. Den kretsen har switchfrekvens på upp till 300kHz men vid 1.8A last så mätte jag 45kHz med oscilloskopet. Hög switchfrekvens ger inte hög effektivitet, snarare lägre, däremot kan man använda mindre storlek på kringkomponenterna.

Saxat ur databladet för MAX796-799
300kHz operation optimizes the application circuit for
component size and cost. 150kHz operation provides
increased efficiency and improved load-transient
response at low input-output voltage differences
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Högre switchfrekvens ger mer switchförluster, men ofta har regulatorer som är gjorda för höga frekvenser också hög verkningsgrad. Kan nog bero på att de i allmänhet även har integrerade switch-FETar, synkron likriktning osv. Samt att man klarar sig med små passiva komponenter som har låg intern resistans...
Skriv svar