Hur ladda mina blyackar på bästa sätt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Hur ladda mina blyackar på bästa sätt.

Inlägg av orvar-e »

Det är min elmoped som denna undran syftar till. Har precis köpte 4 st nya 70 Ah fritidsbatterier till moppen. Så nu vill jag att dom håller några år.

Satte batterierna på laddning imorse efter att ha åkt till jobbet, laddaren laddade 7.5 A efter ca en timme så var strömmen nere på 7.2 och efter yttligare en timme lika, ½-timme senare så hade strömmen gått ner till 1 amper. Och där vart den kvar tills jag drog ur nätkabeln några timmar senare. Jag tippar på att batterierna är färdig laddade då.
Min undran kommer jag att tjäna nått på att ha en övervakning som klipper laddningen när laddströmmen kommer ner mot 1 ampere. Tänker mig det om batterierna kan överladdas eller om 1 amper inte är tillräckligt för att skada batterierna.

Om man laddar batteriet till låt oss säga 95 % av dess möjliga laddkapacitet kommer batteriet att försämras på sikt då, mot om det hade blivit laddat till 100% varje gång.

Hur räknar jag ut hur mycket effekt jag plockar ur batteriet? är det ... I*T=Ah
Hur mycket kan man max plocka ur en blyackomulator för att inte misshandla det?

Många frågor, tacksam för svar. :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Hur ladda mina blyackar på bästa sätt.

Inlägg av Bonehead »

Citat från http://www.kjell.com/fragakjell/blybatterier/
Omgivande temperatur påverkar livslängden

De uppmätta egenskaperna för ett blybatteri anges vid en arbetstemperatur på 20° C. Om omgivningstemperaturen ökar eller om strömuttaget gör att batteriet blir varmt förkortas livslängden på batteriet. 25° C arbetstemperatur förkortar livslängden med 30%. 30° C ger en förkortad livslängd på 50%.
Livslängd

Som vi ser ovan, står livslängden i relation till arbetstemperaturen.
Normalt anses blybatteriets livslängd vara, beroende på konstruktion och användningsområde, mellan 3 - 10 år eller ca 500 laddningscykler. För att detta ska stämma gäller att man vid varje användningstillfälle använt batteriets till dess halva kapacitet.
JanErik

Inlägg av JanErik »

danielr112

Inlägg av danielr112 »

köp en ctek laddare. om du kör alla paralellt eller kör du dem i serie?
de har ju både 24v laddare och några större 14 och 25A laddare

kör du ett batteri åt gången räcker 7a cteken långt.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Ju mindre du plockar ut mellan varje laddning desto bättre för batteriets livslängd.

Fritidsbatterier brukar vara något av ett mellanting mellan startbatterier och rena traktionära batterier.
Använder du mer än 50% av batterikapaciteten mellan laddningarna så börja livslängden påverkas allvarligt.

Men hur är batterierna kopplade? Serie eller parallellt? Eller både och? Går det att fylla på batterierna med vatten? Vad har du för typ av laddare idag?

Kan eventuellt vara ett problem om du aldrig får ner laddströmmen under 1 Ampere. Men det beror lite på hur det är kopplat och vilken typ av batterier samt laddare du använder.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Batterierna är seriekopplade, jag har således 48 volt. Laddaren är inbyggd i moppen, kortet heter inv-cb3 och jag hittar ingen information om det. Men det är både laddare inverter för motorn och laddar batteriet vid motorbroms. Rätt impad att dom har fått plats med så mycket funktioner på ett så pass litet krets-kort som det är.

Jag har funderat på att skaffa en C-tek och göra ett relä-kort så att jag i tur och ordning kan ladda ett batteri i taget tex då mopeden blir stående ett par dagar, typ ledigheter. För är ett batteri lite klent så blir ju alla lidande nu.

Det går inte att fylla dem, de är helt slutna sliver-kalcium.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Det känns eventuellt inte helt rätt att strömmen inte sjunker lägre än 1 A.

Det är inte nyttigt för batterierna om laddningen ligger kvar på 1 A i all evighet. Efter några timmar så blir denna strömmen inte till laddning i batteriet utan omvandlas enbart till värme. Denna värme gör att det finns risk för att batterierna "torkar ut".

För att vara på den säkra sidan tycker jag att du bör mäta upp laddningsförloppet för att se hur laddaren beter sig.

Max ström? Spänningen över batterierna när strömmen börja sjunka? Hur länge ligger laddaren kvar på 1A? Vad är batterispänningen vid 1A? Ökar den?

Att ladda batterierna var för sig kan vara en fördel. Beror lite på hur hög kvalitet det är. Ju bättre batterierna är desto mindre problem brukar det vara att ladda dem seriekopplade. Bra batterier håller en mycket jämn kvalitet vilket gör att de går bra att ladda i serie. Även laddarens kurva spelar roll i detta sammanhanget. Speciellt som den verkar ge 1 A ett längre tag där på slutet.
Skriv svar