Ny dator. Startar om sig och ingen bild på skärmen..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Ny dator. Startar om sig och ingen bild på skärmen..

Inlägg av sirdizarm »

Tja... Har under denna senaste veckan vart på Kjell & Company o inköpt delar till min dator efter det att den börjat strula. Hur det hela började var att jag satt som vanligt vid internet o kollade prylar, och får upp meddelandet på firefox om vad jag vill göra inför windows omstart, spara sessionen eller inte. Jag tänkte först att det kanske vara windows update som uppdaterat sig och ville starta om datorn så jag tänkte ok. Men ända "WTF nu". Datorn startar om sig på bara någon sekund vilket är mycket ovanligt då den brukar vara mycket segare. Sedan är allt frid o fröjd i några minuter, när sedan firefox inte ens hinner fråga frågan o datorn startar om sig igen...

Men denna gången startar den om, och om igen utan att den hinner gå in i windows, BIOS syns heller inte. Dvs ingen text på skärmen syns för datorn startar om sig så fort..

Jag kontaktade en säljare på Kjell & Company om mitt problem och han visste väl inte riktigt vad det kunde vara men trodde att det vara nätagget som var för segt. Så jag köpte ett nytt efter att ha kopplat in ett annat. Och gjorde väl lite väl förhastade slutsatser (skulle ha väntat lite längre kanske) innan jag återvände för att köpa en kraftigare http://www.kjell.com/?item=44240&path=9 ... ,114500000 efter detta hade jag samma problem som innan ändå.

Jag återvände med mitt problem och denna gången trodde han att det hade med processrens kylning att göra, så jag kollade o hittade en som såg ut att göra jobbet http://www.kjell.com/?item=98288&path=9 ... ,134500000 Efter installationen startade datorn upp normalt men nu sökte BIOS efter cpu fläkt då säljaren inte sagt att detta skulle köpas, återvände jag till Kjell & Company och köpte fläkt. Men efter den installationen hade jag samma problem men nu hittade inte BIOS mina SATA komponenter.... 3 HDD och 1 DVD. Alla komponenter satt som dom skulle, inget glapp i någon kabel..

Jag börjar nu känna att inget verkar hjälpa och funderar på vad annars kan vara problemet och ringer ner till Kjell & Company och frågar om mitt moderkort Asus P5B. Säljaren säger att de haft lite problem med detta och han lovade att lägga undan en bättre vara åt mig, så jag återvänder för att köpa denna. Efter installationen visas ingen bild på skärmen detta trots att jag testat ett annat grafik kort och på en annan skärm. Skärmen är i viloläge och känner inte av att det sitter en dator kopplat till den. Datorn startar fortfarande om sig så jag återvände och köpte en ny processor men felet kvarstår......

RAM minnen är det ända som inte har bytts ut mot nya, men det är testade i olika portar på moderkortet och fortfarande samma problem.

Jag har gjort allt jag kan göra i dagsläget att lämna in datorn på "lagning" är det ända som kvarstår om inte ni vet vad som kan vara felet.

- Om ni undrar om ESD så har jag haft skydd på mig under hela installationen och alla delar har legat i påsar.
- Samma med virus, har haft ett aktivt antivirus igång när detta satte igång så virus kan man nästan utesluta.

Snälla hjälp mig. Ställ frågor om det är något oklart, jag svarar så vi båda kan komma åt mitt problem.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Ny dator. Startar om sig och ingen bild på skärmen..

Inlägg av netrunner »

Vi kan ju börja med vad det inte är:

- Inte mjukvara.

- Inte CPU-kyla. Den tid då datorn blev konstig av för lite kyla är förbi. Idag har alla MB och CPU:er en inbyggd "termal panic" som göra att datorn klockar ner CPU:n till ett några få MHz om den blir för varm.

- Problem med värme kommer inte om du låtar datorn stå och bli kall. Då funkar den bra en liten stund tills värmen kommer igång och datorn blir konstigt. Datorn fortsätter att vara konstig då du starta om den när den är varm.

Ett par saker kan vara bra att kolla:

- Du har inte inbyggt VGA på kortet så grafikkortet är ju en stark kandidat.

- Ehh... aj då. Ditt MB är ökänd för att ha dåliga kondensatorer, dom läcker. CPU och RAM får inte ström nog när MB inte kan reglera strömmen. Kolla om kondensatorerna ser svagt "bullig" ut.

Trist att du har köpt en sån massa dyr hårdvara. Jag bygger sällan datorer med annat än den som absolut billigast på webhallen i fråga om PSU, DVD, MB, RAM, HDD, CPU-kylare osv. CPU får bli det som är mest prisvärt.
Har mycket sällan problem.

Edit: Om det var på grund av en för svag PSU så skulle du kunna se det genom att koppla ur alla saker som inte är ett krav. Dvs köra utan HDD, DVD osv... Om datorn funkar bra då (till BIOS), så vet du att det är PSU.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jag har två grafik kort jag testat, samma sak med den andra. Ne jag har väl uteslutat allt utom RAM i dagsläget.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Instämmer med föregående skribent..
Koppla endast in nätaggregat, moderkort, cpu+kylare, ram, grafikkort.
Använd endast externt grafikkort om det inte finns något internt.

Endast om detta fungerar tar du nästa steg:

1) Tangentbord
2) HDD

Och kontrollmät spänningarna från nätaggregatet.

(synd att moderkort inte kan köras med CPU cache som det enda ram minnet)
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jag testar utan HDD. samma problem. Utan RAM samma problem. o mina Grafik kort det e två stycken jag testat med och ingen har bild.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dom flesta datorer vill ha RAM även för att använda BIOS.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Känns som en lite bakvänd felsökning... Först hade jag testat att byta Ram, om möjligt växlat mellan de olika modulerna och testat en i taget. I andra hand faller misstankarna på moderkortet, i tredje hand nätdelen. Sen kanske grafikkortet, och slutligen CPU'n.
En idé är också att börja med att utesluta mjukvaran genom att köra en Linux Live-cd, en stunds spelande med en Ubuntu Live-cd eller liknande gör att man kan utesluta det ena eller andra.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Du kanske kan testa att koppla ur strömbrytarna som sitter på lådan och starta med en skruvmejsel istället för att se att det inte är power/reset som beter sig udda. Jag har sett nånstans att det var nån som hade problem med det nån gång. Kanske inte det som är problemet men det går ju snabbt att testa. Annars kan ju dåligt RAM ge lite udda resultat. Testa att köra Memtest86+.
whynot

Inlägg av whynot »

Har Du service pack 2 i den? Om Du inte har det innan Du går ut på internet så är det kört, tar en minut så har Du virus i den och den slår i från. Formatera om den i så fall och börja om från början enklast så.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

whynot, "utan att den hinner gå in i windows, BIOS syns heller inte"
doh.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jag testade att sätta i ett gammalt nätagg o det var det som var felet. Det NYA nätagget var alltså kasst.
Vilket känns sådär super bra att man köper en vara för 1500kr o så fungerar den inte. -.-

Men iaf jag återlämnade nätagget o bytte till en annan. Så det är nu löst. Tack för all hjälp.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så det gamla nätaggregatet gick sönder. Och det nya var trasigt ..? ;)
Kanske K&C ska hamna i samma fack som Jula? :P
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Hehe nja jag köper fortfarande ca 90% av mina saker till datorn där. Och kommer fortsätta att göra det i fortsättningen. Men jag tror jag hade bara Otroligt Otur med det hela. Och i dagsläget så sitter jag vid en lite bättre dator än va jag började med. Skall dock uppgradera Grafik kortet och Processorn samt RAM, när lönen väl kommer in.
Då är det iaf Grafik kortet och Processorn som kommer från annan leverantör än K&C
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Man kan ju inte sänka en leverantör för en DOA-incident, det händer ju alla.
Skriv svar