Tänkte bygga en nummerpresentatör, men Elfa bestämde sig efter att jag lagt min order att CWC9004 skulle utgå ur sortimentet (kollade de andra cwc900x, står 4/5 på alla men det gjorde det på 9004 förut också så antar att de är rätt utgångna också..)
Eftersom det bara handlar om mottagning och inte en riktig linjehybrid är det helt okritiskt. Dessutom är där ingen DC-last på trafon, så alla linjetrafos bör kunna användas.
Däremot skall Du nog lägga till ett par klippdioder som tar hand om ringsignalen, så kretsen inte utsätts för denna påkänning. Det kan fungera utan, men det kan också säga tjoff.
Tänk också på andra källor till överspänning, som t.ex. spänningar som induceras vid åskslag. Det kan lätt bli ett lite större tjoff som drar med sig delar i datorn eller hela denna om det vill sig riktigt illa.
Tog ett tag innan jag insåg att det var 1:1-förhållande på spolarna, undrade varför de värdena inte stod med någonstans
Hur menar du att dioderna ska kopplas? Ska det sitta zenerdioder innan C1:orna där telesignalen går in? Borde jag ha innan R1:orna, så de inte blir lika hårt belastade men kan skydda ICn?
Tänkte först bara ha det till en PIC med lcd, men jag kanske borde satsa på optokopplare om jag drar det till datorn? Samtidigt är det ju lite samma som med modem, kommer åskan nära så rycker man ut saker
Är osäker på hur kretsens ingång ser ut, vill minnas det är en OP avnågot slag. Beroende på hur mycket DC med överlagrad signal där finns så lägg antigen ett par motriktade dioder parallellt, eller ett par zener motriktade i serie med varandra.
Ser nu också att det är 100k på R1, så risken är nog inte så där väldigt stor att ringsignalen eller andra spänningar från normal drift skall skada något. Mitt bygge hade linjehybrid och då blir läget ett helt annat.
Det är väldigt oklokt att ansluta saker mellan telelinje och dator om det kan undvikas. Har varit med om en del på modemtiden... Då var det separat kort med serieport, så skadan blev inte som idag... Optokopplare gör det hela bättre, men är ingen absolut garanti.
Det där med att dra ut funkar föga om man är ute och det blir ett hastigt påkommet dunderväder.... Ett riktigt överspänningsskydd är verkligen att rekommendera. De som bara sätts i telejacket är helt värdelösa. Skall vara ett med kabel över till ett jordat (mycket viktigt) uttag och datorn skall sättas i samma jordade uttag. Gör situationen mycket bättre, men ha ingen övertro på dem.
Jag funderar på hur jag ska beräkna maxspänningen som kretsen kan komma att utsättas för. Läste någonstans att ringsignalen låg vid 80V AC.
Om man bara tänker att R1 går direkt till IN+ kan man då använda strömmen som pinnen drar max (10mA) och motståndets resistans (100kOhm) vilket ger värdet 1000V, som vad kretsen tål? Detta känns fel, som att ICn borde braka ihop tidigare.
Om jag istället räknar på 80V över motståndet får jag strömmen 0.8mA, men hela spänningsfallet ligger ju inte över motståndet och jag vet inte riktigt vad den här utträkningen säger mig
(Inte rätt OP på bilden)
R1=R4=R5=100kΩ
R2=60kΩ
R3=37,5kΩ
Vdd=5V