Problem med bilverkstad.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Problem med bilverkstad.

Inlägg av jonnorberg »

Har haft min bil på lagning då den var lite tjurig att starta. Nu har en svänghjulssensor bytts och bilen skall nu således starta utan problem. Detta är gjort på en auktoriserad verkstad. I samma veva bad jag killen att byta batterier i mina nyklar då jag fick börja stå väldigt nära för att låsa upp centrallåset med radionyckeln. Jag skickade även med extranyckeln som inte har fungerat med startspärren.
Idag ringde mekanikern och sade att en nyckel har halvt gått sönder. Så nu har jag en nyckel som jag öppnar bilen med och en annan att starta bilen med. Grymt jobbigt.
Skall jag bara godta detta? Har verkstaden (Bilia (Volvo &Renault)) gjort fel? Borde de lämna tillbaka nycklarna i samma skick jag lämnade in dom i?
Min tanke nu är att jag ska fippla med de och om det är möjligt bygga en hel nyckel av två halvtrasiga. En ny kostar 1800:-
Jag är lite grinig nu för att bilen har krånglat en del på sista tiden.
Det är en Renault Kangoo 99 jag har.
Man blir bara lurad och sur på bilverkstäder. Jag har aldrig varit nöjd någon gång. Så jag försöker göra allt själv istället. Men att läsa databox kan jag inte själv därav den auktoriserade verkstaden.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Problem med bilverkstad.

Inlägg av squiz3r »

Det låter ju fullkomligt galet! Du menar alltså att du lämnade in en hel nyckel och en trasig nyckel också får du tillbaks två trasiga?! Inte för att jag är kunnig inom detta området, men jag hade absolut klagat!!! :evil: Jag hoppas i alla fall att dem inte tog betalt för att "råka ta isönder" din nyckel :roll:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vad är det för skador på nycklarna då, brytmärken eller har reparatören kanske vänt på batterierna
och skadat elektroniken ?

Du har ju varit på en märkesverkstad så det här tycker jag inte du skall godta.

Finns inga bilreparatörer med något ansvar idag, bara delbytare och undan skall det gå så in i h-e !

Kjelle
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag bad om ett byte av batterier i båda nycklarna. Den ena hade full funktion och den andra fungerade bara att låsa upp bilen med. Jag har inte hämtat ut bilen än. Och nu så lade tydligen öppningen av centrallåset av på den hela nyckeln.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Klart du ska få hela nycklar tillbaka. Nyckeln var hel och ska således återlämnas så. Gick den sönder under deras hantering så tråkigt för dem DE ska betala.

Vill de inte så kontakta ARN och konsumentvägledare direkt.

Godta inget halva priset eller liknande utan var benhård.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Instämmer med v-g. Hela grejor eller ARN. Bara att kika på ASSA historien för att förstå vilken slags kommunikation som förstås. Iom att dessa aktörer skapat sig en monopolmarknad får dom ha monopol på problemen också :badgrin:

Eftersom märkes verkstäder påstår att dom ska vara bättre än andra får dom leva upp till det också. Dom har oftast inga problem att låta prislappen leva upp till det..

Dock, går det inte att byta batterier själv i radionycklarna..?
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nä precis. Därför som jag bad han göra det åt mig. Får ta det på måndag när jag har tid. Blir så trött bara. Har plöjt ner 5000:- i den där sensorn och ett hjullagerbyte. Är lite halvsugen på att plöja ner 1800:- på nån annas fel.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

ohhh!!
Sånt kan man bli smått förbannad över, man ska verkligen inte bara tacka och ta emot. Ta verkligen upp striden med dem, om de inte går med på att fixa ny nyckel gå till en konsumentvägledare direkt :evil: :evil:

Lycka till
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Tackar ödmjukast.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag ser det såhär, om man lämnar in en nyckel till märkesverkstaden för batteribyte så gör man det antagligen för att låta någon annan (som har vana vid den aktuella prylen) ta risken, och den risken tar dom betalt för.

Det klart att du ska ha nycklarna tillbaka i samma skick, men med hela batterier.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nu så har jag hämtat bilen.
Jag hämtade bilen av någon annan än teknikern och påpekade då att nyckeln skulle vara trasig enligt telefonsamtalet jag fick. Han bad mig att höra av mig till teknikern för att reda ut det hela. Han är i Thailand i 2 veckor till.
Så jag betalade och skulle hämta bilen på parkeringen. När jag kommer ut så är luften slut i ena framdäcket. Jag vet med mig att jag har nån sort av pyspunka. Så jag suckar och ber om en påfyllning av en trevlig tekniker. Åker hem och upptäcker när jag skall låsa av gammal vana att nyckeln inte alls är trasig utan fungarer percis som när jag lämnade den. WOHOO. Antagligen så har teknikern inte lyckats trycka tillräckligt hårt på knappen.
Dock så verkar det inte vara så att batteriet var slut utan det är nåt annat knas med den nyckeln. Lysdioden lyser ej och man behöver vara ganska nära bilen. Men det går att öppna.
Det var skönt att han inte hade pajjat nyckeln utan att den fungerar i alla fall. Jag vette katten ifall jag vågar pilla på nyckeln då det är den enda som jag får igång bilen med. Men är det nån som har nån idé om vad som kan orsaka kort räckvidd och lysdiodsfel, fast funktionen fungerer...typ?
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

En tvättmaskinsomgång med efterföljande ärg borde väl rimligtvis kunna orsaka räckviddsbekymmer
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Brukar ju inte tvätta mina nycklar dock. Och det har successivt blivit sämre. Men jag satsar en krona på ärg.
Skriv svar