Mach3 som strular!
Mach3 som strular!
Tjenare!
Fick ihop min fräs i helgen (tråd är på G), har sedan tidigare haft Mach3 (demo) installerat för att testa lite.
I måndags/tisdags så gjorde jag de första körningarna av Gkod med penna. Funkade fint.
Idag när jag skulle dra igång Mach3 så hänger sig datorn. Har provat att avinstallera och installera igen.
Avinstallera/installera drivrutinen.
Provat med "special drivrutinen"
Kört Mach3´s drivrutintest utan problem.
Allt som händer är att man ser splash screenen sedan hänger sig datorn med svart skärm som följd (Sparläge pga ingen signal).
Mach3 går igång iofs i felsäkert läge, fast då är ju parallelporten disablad.
Någon som har några tips?
Jag har provat både med och utan kontrollerkort inkopplade, samma resultat. Kör med Jojjes kontrollers och BOB.
/DeVille
Fick ihop min fräs i helgen (tråd är på G), har sedan tidigare haft Mach3 (demo) installerat för att testa lite.
I måndags/tisdags så gjorde jag de första körningarna av Gkod med penna. Funkade fint.
Idag när jag skulle dra igång Mach3 så hänger sig datorn. Har provat att avinstallera och installera igen.
Avinstallera/installera drivrutinen.
Provat med "special drivrutinen"
Kört Mach3´s drivrutintest utan problem.
Allt som händer är att man ser splash screenen sedan hänger sig datorn med svart skärm som följd (Sparläge pga ingen signal).
Mach3 går igång iofs i felsäkert läge, fast då är ju parallelporten disablad.
Någon som har några tips?
Jag har provat både med och utan kontrollerkort inkopplade, samma resultat. Kör med Jojjes kontrollers och BOB.
/DeVille
Re: Mach3 som strular!
Oj det glömde jag visst
Win XP Professional med SP3
CPU: P4 3,2Ghz
RAM: 1,5GB
Är en MSI Mega 865 Deluxe

Win XP Professional med SP3
CPU: P4 3,2Ghz
RAM: 1,5GB
Är en MSI Mega 865 Deluxe
Konstigt att det funkade från början men inte längre. Har du installerat något annat program mellan det att det fungerade och inte? Prova att köra MSConfig och stänga av ALLT som finns under Autostart-fliken. Ta även bort allt som eventuellt finns i Autostart under Startmenyn och prova sen igen.
Glöm inte att starta om burken precis efter att du installerat Mach3 och kör drivertest.
Bengt, nja det sitter ett Nvida Geforce 6200 i. Men allt annat sitter inbyggt.
Hdd och DVD brännare spelar väl inte någon större roll? Eller vad för info tänkte du på mer specifikt?
Jag kör med "Mach3Version3.042.020" som jag tankat ner från deras sida idag.
PerE:
Det är precis det jag har gjort! Installerat drivern, startar om, kör drivertesten.
H.O
Jag har inte installerat något annat program, det är det som är så konstigt tycker jag.
Inte gjort några andra systeminställningar eller liknande heller.
Ska testa det med MSConfig och autostarten nu tänkte jag.
Efter en av avinstallationerna så har jag också plockat bort mach3 nycklar i registret. För att inte nåt ska ligga kvar och störa vid nyinstalleringen sedan.
*Edit* Samma resultat även om jag tog bort allt i autostarten via MSconfig samt på startmenyn.
Ibland så ser man mach3 programmet i ca 2sek före datorn släcker skärmen och inte går att boota om via knappen.
Måste dra i och ur sladden för att kunna starta igen.
/DeVille
Hdd och DVD brännare spelar väl inte någon större roll? Eller vad för info tänkte du på mer specifikt?
Jag kör med "Mach3Version3.042.020" som jag tankat ner från deras sida idag.
PerE:
Det är precis det jag har gjort! Installerat drivern, startar om, kör drivertesten.
H.O
Jag har inte installerat något annat program, det är det som är så konstigt tycker jag.
Inte gjort några andra systeminställningar eller liknande heller.
Ska testa det med MSConfig och autostarten nu tänkte jag.
Efter en av avinstallationerna så har jag också plockat bort mach3 nycklar i registret. För att inte nåt ska ligga kvar och störa vid nyinstalleringen sedan.
*Edit* Samma resultat även om jag tog bort allt i autostarten via MSconfig samt på startmenyn.
Ibland så ser man mach3 programmet i ca 2sek före datorn släcker skärmen och inte går att boota om via knappen.
Måste dra i och ur sladden för att kunna starta igen.
/DeVille
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
026 är senaste version och har funnits där ett tag nu !
Har du senaste grafik korts drivrutinerna ? Ladda ner de senaste på en gång är ett hett tips.
Har jag förstått det rätt att detta är en ren nyinstallation och skall vara en ren dedikerad burk för Mach3?
Följ optimerings dokumentet så ska du se att det kommer att fungera om inte grafikdrivisarna ställer till nåt.
Har du senaste grafik korts drivrutinerna ? Ladda ner de senaste på en gång är ett hett tips.
Har jag förstått det rätt att detta är en ren nyinstallation och skall vara en ren dedikerad burk för Mach3?
Följ optimerings dokumentet så ska du se att det kommer att fungera om inte grafikdrivisarna ställer till nåt.
Nej det är inte en ren nyinstallation, eller en dedikerad burk för Mach3?
Det kan ju knappast vara ett krav.
Ska prova med grafik drivers, fast det är konstigt att det funkat i en vecka utan maskinen, samt 2-3dagar med maskinen inkopplad. Då har det fungerat utan problem för att vara en demo.
Undrar vad det är som ställer till det... Vi får se, jag har fler datorer så jag sitter inte i sjön för detta.
Gillar när saker fungerar, gillar inte när de slutar funka utan synbar anledning.
/DeVille
Det kan ju knappast vara ett krav.
Ska prova med grafik drivers, fast det är konstigt att det funkat i en vecka utan maskinen, samt 2-3dagar med maskinen inkopplad. Då har det fungerat utan problem för att vara en demo.
Undrar vad det är som ställer till det... Vi får se, jag har fler datorer så jag sitter inte i sjön för detta.
Gillar när saker fungerar, gillar inte när de slutar funka utan synbar anledning.
/DeVille
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett krav är det inte att ha en dedikerad burk men det rekommenderar jag i alla lägen, min burk som jag har just nu styr jag 3 maskiner med (inte samtidigt förståss) den är aldrig uppkopplad mot nätet och alla arbetsfiler och uppdateringar förs över via ett USB minne.
Mao har jag inget som kan ställa till med nåt då det är en ren XP installation
Fråga, har du nåt Quicktime
skit i burken? För det om nåt ställer till det!
edit/ hur har du det med nätverkskort? Auto negotiate eller fast = skall vara FAST
Mao har jag inget som kan ställa till med nåt då det är en ren XP installation
Fråga, har du nåt Quicktime

edit/ hur har du det med nätverkskort? Auto negotiate eller fast = skall vara FAST
3.042.020 är ju fortfarande gällande release och även om det fixats en del i .026 så ska det ju knappast ställa till något sånt här - men, det är ju enkelt att testa för att vara på den säkra sidan!
Det måste ju vara något rätt "brutalt" fel om den tvärhänger sig och släcker skärmen.... Testa med Bengts tips att uppdatera grafikdrivrutinerna eller testa med ett annat grafikkort.
En annan sak du kan testa är att avinstallera Mach3 och drivern, sen installerar du om UTAN att installera drivern (går att välja under installation) - blir det fortfarande samma?
/Henrik.
Det måste ju vara något rätt "brutalt" fel om den tvärhänger sig och släcker skärmen.... Testa med Bengts tips att uppdatera grafikdrivrutinerna eller testa med ett annat grafikkort.
En annan sak du kan testa är att avinstallera Mach3 och drivern, sen installerar du om UTAN att installera drivern (går att välja under installation) - blir det fortfarande samma?
/Henrik.
Tecno:
Inget quicktime skit
har dessutom inaktiverat alla nätverksanslutningar utan någon framgång.
H.O:
Japp.. provade att göra som du sa, avinstallera mach3 och driver. Installerade sedan mach3 utan drivern.
Då fungerar det att starta Mach3. Måste vara något lurt med drivern. Finns det någon äldre driver att få tag på tro?
Jag måste väl ha en mach3 driver? Annars kan väl inte mach3 prata med min port?
Kollade i Bios också, har tre olika lägen för Paralellporten. Nåt särskilt den ska stå på? eller spelar ingen roll?
/DeVille
Inget quicktime skit

H.O:
Japp.. provade att göra som du sa, avinstallera mach3 och driver. Installerade sedan mach3 utan drivern.
Då fungerar det att starta Mach3. Måste vara något lurt med drivern. Finns det någon äldre driver att få tag på tro?
Jag måste väl ha en mach3 driver? Annars kan väl inte mach3 prata med min port?
Kollade i Bios också, har tre olika lägen för Paralellporten. Nåt särskilt den ska stå på? eller spelar ingen roll?
/DeVille
Ja, du behöver ha drivern om du ska köra en maskin som styrs via LPT-porten men nu vet vi i alla fall att det är NÅGOT som krockar med drivern men VAD, det fungerade ju "nyss"..... Angående EPP, ECP, SPP etc så har jag faktiskt ingen aning, jag har i alla fall aldrig behövt ändra på någon av de säkert 10 burkar jag kört Mach3 på. Det är heller inte troligt att BIOS ställt om sig av sig självt.
När du avinstallerat Mach3 har du även raderat C:\Mach3 mappen då? Om inte så ligger troligen din .xml fil kvar där och i så fall skrivs inte den över när du installerar om. Om något då är galet i din .xml så.... Mach3 skriver helt obehindrat och utan betänkligheter till den adress man anger som Port-adress. Om detta inte ÄR LPT-porten utan råkar vara något annat så kan så klart konstiga saker hända.
Har du provat att tanka hem igen, kanske kan blivit nått tjall i nedladdningen - japp, extremt långsökt men i alla fall. Själva drivern ändras väldigt sällan men när den gör det så måste den "kopplas" med rätt version av Mach3 så jag tror inte på att leta reda på en gammal driver. Testade du även .026?
/Henrik.
När du avinstallerat Mach3 har du även raderat C:\Mach3 mappen då? Om inte så ligger troligen din .xml fil kvar där och i så fall skrivs inte den över när du installerar om. Om något då är galet i din .xml så.... Mach3 skriver helt obehindrat och utan betänkligheter till den adress man anger som Port-adress. Om detta inte ÄR LPT-porten utan råkar vara något annat så kan så klart konstiga saker hända.
Har du provat att tanka hem igen, kanske kan blivit nått tjall i nedladdningen - japp, extremt långsökt men i alla fall. Själva drivern ändras väldigt sällan men när den gör det så måste den "kopplas" med rätt version av Mach3 så jag tror inte på att leta reda på en gammal driver. Testade du även .026?
/Henrik.
Jag har inte testat med 026.
Mach3 mappen har jag också provat att ta bort, inget resultat.
När drivern är installerad och jag kör drivertest, använder den inte drivern då?
Tycker den borde hänga sig även då. Ska prova att köra orginaldriver.exe nu tänkte jag.
Har provat att ladda ner igen också.
Det som stör mig mest är att den HAR ju funkat i flera dagar innan. *suck*
Jag provar med drivern nu, startar om, kör drivertesten, är den ok provar jag mach3 igen.
Funkar det inte då.. så gör jag några försök med 026.
/DeVille
Mach3 mappen har jag också provat att ta bort, inget resultat.
När drivern är installerad och jag kör drivertest, använder den inte drivern då?
Tycker den borde hänga sig även då. Ska prova att köra orginaldriver.exe nu tänkte jag.
Har provat att ladda ner igen också.
Det som stör mig mest är att den HAR ju funkat i flera dagar innan. *suck*
Jag provar med drivern nu, startar om, kör drivertesten, är den ok provar jag mach3 igen.
Funkar det inte då.. så gör jag några försök med 026.
/DeVille