Batteriladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
acdc

Batteriladdare

Inlägg av acdc »

Hej elfenor!

Batteriladdare för 12V blyacc.

Har hittat gammal ritning för laddning av acc, 1966.

Helheten, batteriet/lasten matas med helvågslikriktare (trafo 20.9V sek) via komponenten 2N3228 (5A) vilken triggas med dioden lN3754.
En viss krets med en C 50yF electrolyt 15V hissar +spänning till dioden som styr ut 2N3228.
Ehmm, regulatorn arbetar med hjälp skillnaden av batteriets polspänning och matad likspänning.
Strömbegränsare om 5ohm 20W i direkt serie med +matning från diod-brygga, om helkasst batteri ansluts, skonas diodbryggan med sina något svaga 4st lN2860.

Laddning-nivå, Volt, styrs av två transistorer (Switch) som i princip reducerar spänningen över condingen som styr upp dioden vilket triggar 2N3228an, på så sätt ligger det och pendlar. Pendlingens nivå, batteriets slutspänning, styrs fritt med hjälp av en vridport 10kohm 2W.
Ungefär nått sånt.

Min fråga,
till forumets el-fenor blir.
Vad kan jag ersätta 2N3228an med, något svår att få tag på dessutom dyr. Minimum försändelse 25 dollar såg jag vid sökning härförleden.

Slutligen,
arbetar ej med dimensionering eller konstruktion av elkretsar. Min fundering angående den så kallade ”anpassning” betyder att den seriekopplade 5ohmaren förändrar maxuttaget, alltså kretsens relation anpassning till batteriets inre ohmtal blir rejält.

Kan någon beskriva med viss beräkning/ekvation vad som händer med spänning över 5ohmaren relationen är en 12Volts acc inre resistans 0.5ohmn (?) med ca laddspänning om 13.5-14.5V. Samt strömberäkning relaterad till effekt, W-talet på 5ohmaren
Som jag ser det; 5ohm/5.5ohm= 0.909 (V) över strömbegränsaren (5ohmaren)

Mvh acdc
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Batteriladdare

Inlägg av PeterH »

Hej och välkommen till forumet!

Du har inte möjlighet att scanna in schemat och lägga till det i ditt första inlägg? Är det här en laddare du redan har som behöver lagas, eller har du tänkt bygga en efter schemat? Om det senare gäller kanske du kan tänka dig en lite nyare lösning för att ladda batterier (billigare komponenter och lättare att hitta :wink: ). Är det en som skall lagas blir frågan är den så bra att det är värt att skrämma liv i en laddare från 1966? Om du anser det, var har du letat efter komponenter hittills, var hittade du den dyra 2N3228:an?

/PeterH
Skriv svar