jag testade lite förut och det visade sig att den hade svårt att tända. när den väl har tänt så ville den inte stiga uppåt. jag försökte med lite saker så som att ändra spröten men vågade inte böja för mycket. Det kan bero på att jag bara använde en trafo och en kondensator i serie med sekundär utgången. nästa projekt blir nog 2 transformatorer i serie och en resonansbryga med lite fler kondensatorer. hur är det måste de vara samma värde på dem? jag har 2 st ena är på 1.05 uF och den andra är på 1.15 uF?
Dra isär spröten lite från varandra så avståndet nere i botten blir aningen större och gör vinkeln ev lite vidare och se. Har inte hållit på med sådant här så det är lite av en gissning, har dock några MOT men de har blivit omgjorda till högströmsttrafon istället som är bra mindre farligt. En smäll av sekundären från en MOT och man dör med stor sannolikhet om det går igenom kroppen.
Att en MOT i USA kan dra upp till 100A är inte så konstigt då de ju bara använder halva spänningen där vilket då behöver dubbelt så mycket ström i förhållande till effekten.
De MOT jag har har faktiskt strömbegränsning i form av två tjocka lamellerade metallstycken som sitter på var sida mellan sekundären och primären, det är alltså exakt samma princip som används i enklare svetstrafos för att mekaniskt ställa kortslutningsströmmen. Av någon anledning är dock strömmen i en MOT satt bra mer än som behövs för uteffekt men varför vet jag ej men finns säkert någon förklaring till det. Är däremot rätt säker på att utan denna begränsning så hade nog trafon agerat mer eller mindre full kortslutning eller i all fall dragit bra mer ström än med. Med högströmstrafon jag har så tar det ca 3 sekunder innan säkringen går och vid korstluten trafo drar den 32A på primären.