Hur koppla 1-polig strömbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mooh

Hur koppla 1-polig strömbrytare

Inlägg av mooh »

Tjenare Forumet. Är helt ny här så jag hoppas att jag inte bryter mot några regler eller guidelines i min post. Har läst guiderna för hur man ställer frågor, och ska försöka minnas allt. Jag var osäker på om jag skulle posta här eller i Mina Projekt-delen, men eftersom jag har bekymmer med mitt projekt så verkar det vara bäst här.

Jag är komplett noob när det gäller elektronik. Kunskapsnivå: strax ovan babian, men inte mycket mer än så. Jag ber på förhand om ursäkt om jag inte pratar fackspråk och kanske använder mig av termer som är felaktiga. Jag försöker vara så detaljerad i min beskrivning att ni nog förstår vad jag menar, även om jag använder uttryck på fel sätt.

Vad jag håller på med: en elektronisk avfyrningsmekanism till hobbyraketer och pyroteknik. Jag vet att det finns färdiga att köpa, men det är roligare och billigare att bygga en egen.

Vad jag har so far: en fungerande sådan, som jag själv byggt.

Hur den ser ut: i väldigt korta ordalag är det ett batteripack som ger 12 volt (8 st 1.5 volt AA batterier) i ena änden, en glödtråd i andra änden och däremellan en återfjädrande on/off strömbrytare från Kjell o Co (http://www.kjell.com/?item=36133&path=3 ... ,324500000). Denna konfiguration fungerar utmärkt, men jag finner det olusigt att inte ha en "master switch" på lådan som innehåller batteripacket och strömbrytaren. Vad jag vill lägga till är en ICKE-återfjädrande on/off brytare och för det har jag köpt en styck sån här: http://www.kjell.com/?item=36141&path=3 ... ,324500000 (jag beskrev vad jag ville ha för killen på Kjell som sålde den till mig och han sa tvärsäkert: det är en sån här du ska ha.)

Problemet: Jag har inte en susning hur den skall kopplas. Jag tänkte att det inte skulle vara så svårt att lura ut, det finns ju bara 5 poler på den nya strömbrytaren.
Hur denna on/off brytare ska fungera enligt Kjell-säljaren: Den blå ringen skall ANTINGEN lysa när strömbrytaren är i off-läge (som en rödlysande lampknapp i garaget, den lyser för att man ska se den i mörkret) ELLER lysa när strömbrytaren är i on-läge (för att man ska se att "oj oj oj nu är strömmen på").

På undersidaren av den nya brytaren finns som sagt fem poler. 2 st på ena sidan (dessa är markerade med + och -) och 3 st på andra sidan. Sätter jag strömsladdarna från batterier till de 2 med + o - så lyser knappens blåa ljus, OAVSETT om knappen är intryckt eller inte. Oavsett hur jag sedan sätter sladdarna till glödtråden till de tre andra polerna så händer inget alls. Jag har nu slitit mitt hår och försökt sätta sladdarna på alla olika sätt som går, men icke sa Nicke, det funkar inte.

Frågan är nu: är min nya strömbrytare trasig? Eller är det bara jag som, som sagt, noobar mig komplett? Jag hoppas jag har beskrivit problemet detaljerat nog och att någon kunnig har lust att förbarma sig över mig och min okunskap.

Glad Påsk! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur koppla 1-polig strömbrytare

Inlägg av Icecap »

Välkommen.
Bra beskrivning, klarar du av att låta bli att citera kommer du långt här!

Som du nog förstår är + & - till lampan (el LED) och inget annat.

Då är det 3 poler kvar som har med själva brytarfunktionen att göra.

Dessa är med mycket stor sannolikhet SPDT eller på svenska: "enpolig omkopplare" (Single Pole, Double Throw)

Alltså är det en "i mitten" (COM = Common = gemensam) som växlas mellan de ytterpunkter. När brytaren är "ej intryckt" ska det vara kontakt mellan COM & NC (Normally Closed = vanligen kontakt) och när man trycker in kontakten ska det blir kontakt mellan COM och NO (Normally Open = vanligen öppen).

Alltså ska du koppla så att + (om vi nu antar att det är den som ska brytas) kopplas till COM och "armerat +" ut till "resten" tas från NO. Vill du ha lampan med ska - kopplas till .... nåja, lite ska du ha att göra själv ;-) och + kopplas till "armerat +" från NO.

Är det ingen markeringar på brytardelen kan du mäta dig fram: Strunt i + & -, de är ju bara till lampan.
Notera på papper vilka som har kontakt när du "trycker ut" brytaren och vilka som har kontakt när du trycker in brytaren. Med ovanstående förklaring bör det vara ganska tydligt vilken som är COM, NO och NC.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De två med + och - är bara till lampan.

De andra är antagligen en "Comon"(C) en "Normaly Open"(NO) och en "Normaly Closed"(NC)

Det är de som du ska koppla på. Om du kopplar batteriet på C så har du spänning på en av de andra i intryckt läge och den andra när knappen är ute. Lampan får du koppla mot den polen som har spänning när du vill att den ska lysa.

Jag har ingen erfarenhet av just den brytaren. Det jag skrivit är hur det brukar vara.

EDIT: Icecap var snabbare, men jag skickar posten iafa.
mooh

Inlägg av mooh »

Tjenare igen och tack för snabba svar. Tyvärr känns det som mina babiankompisar gått om mig i elektroniklära, för jag blev inte mycket klokare av svaren. Jag lyckades med en sak dock, och det var att få själva strömbrytaren att fungera... glödtråden glödde när strömbrytaren av intryckt men inte när den var ute. Men LEDen på själva brytaren lyste inte. Jag bytte och testade på alla sätt och vis, men utan framgång. :cry:

Jag vet att talesättet "ge en man en fisk så har han mat för dagen, men lär honom att fiska, så har han mat för livet" ligger många forumanvändare varmt om hjärtat, och jag håller med till fullo. Jag vill verkligen lära mig själv och inte bara få saker serverat till mig. Mitt dilemma är dock att jag behöver den här pronto och har helt enkelt inte tid med research. Hoppas verkligen att jag inte gör någon förbaskad, men jag laddade upp en bild på imageshack (tyckte jag såg en annan medlem använda den hosten så jag hoppas det är ok). Om jag bara kunde få "sladd 1 till A, sladd 2 till B" skulle jag bli oändligt tacksam.
:)

Bild

Edit: Och tanken var alltså att den ska vara armerad när brytaren är intryckt/nedtryckt. Då ska LED lysa (och glödtråden med förutsätt att den ANDRA strömbrytaren som inte syns i bilden också är nertryckt, men den har jag ju koll på så jag tog inte med den i ekvationen) 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur kopplade du när det funkade? Det låter som att det var en bit på vägen. Om lägger upp den kopplingen så blir det lättare att förklara hur du ska få fart på lampan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK.

Nu är det omöjligt att veta vilken av A, B eller C som är COM osv.

Alltså måste vi (= du) hitta dessa.
Starta med att koppla lampans - till spänningskällans -.
Tryck UT brytaren.
1: Koppla spänningskällans + till A och lampans + till B. Lyser den? Om så är fallet är COM och NC A & B fast vilken som är exakt vad kan vi inte svara på just nu. Om den inte lyste gå till steg 3.
2: Koppla lampans + till C (hålla kvar spänningskällans +). Tryck in brytaren. Om lampan lyser nu är A = COM, B = NC och C = NO. Om den INTE lyser är B = COM, A = NC och C = NO! Gå till steg 4.
3: Den lyste alltså inte. Koppla lampans + till C. Lyser den nu? Om den lyser är C = COM, A = NC och då får det bli B = NO.
4: Då så, nu är allt klart. I dina noteringar ser du vilken som är COM, NO och NC.
Inkommande + kopplas till COM, lampans + samt "armerat +" kopplas till NO. Lampans - kopplas till inkommande -.
Nu ska lampan lysa när du trycker in brytaren och slockna när den tryckas ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det blå ljuset är för sig självt, precis som om du hade haft en lös blå lysdiod vid sidan om, och skulle få den att lysa mha knappen. Enda skillnaden är att lyset nu sitter ihop med knappen. :)

Bild
mooh

Inlägg av mooh »

Tack igen :)

Jag gjorde som du sa IceCap, och nu har jag fått det att fungera. Lampan/glödtråden glöder när brytaren är intryckt. Enligt dina instruktioner har jag således kommit fram till att A = NC, B = NO och C = COM.

Problemet kvarstår dock att LED på brytaren inte lyser i något läge.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Koppla lysdiodens - till minus på batteriet. (borde vara den som går direkt från batteriet och till glödtråden)

Koppla lysdiodens + till NO som borde vara den anslutning på brytaren som går vidare till avfyrningen.
mooh

Inlägg av mooh »

JAAAA!!! Success! Tack alla så himla mycket för hjälpen!

Det var min noobighet som ställde till det.. jag fattade inte att jag behövde separata sladdar.. en koppling för LED och en för glödtråden! Nu lyser allt, både LED och lampa när brytaren är intryckt och båda är släkta när den är ute.

Tack tack tack :D :D :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Se där! Grattis!

Och oss emellan: det hade varit oändligt mycket svårare att förklara detta för en babian och chansen för en rätt koppling hade varit otrolig obefintlig. Av detta kan vi härleda att du rent faktisk är en bra bit duktigare än en babian. ;-)
mooh

Inlägg av mooh »

Eftersom Pågående Projekt-delen av forumet verkar vara inriktad mot projekt som ännu inte är klara, och det verkade som långa trådar efterfrågades, så gissar jag att det är bäst att posta här och avsluta denna tråd med att tacka alla än en gång och visa resultatet av det som gav mig huvudbry igår.

Tack än en gång. :mrgreen:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Grattis till ditt färdiga projekt! :bravo:
Slutresultatet blev riktigt bra. :tumupp:

Du tolkade kriterierna för projekttråden lite fel däremot. Det är färdiga eller nästan färdiga projekt som platsar i den tråden. Precis som ditt. 8) Läser man den klistrade tråden under projekt, framgår det ganska klart. Långa trådar behövs inte, vad jag vet. Bilder är uppskattade och video kan aldrig vara fel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Blev ju bra det där.

Det framgår inte alls att projekten ska vara klara eller nästan klara. De ska vara påbörjade. I projektdelen visar man resultat, vad man åstadkommit hittills. Man bör väl ha en hyfsad koll på hur det ska bli när det är klart. Man kan starta en tråd samma dag man börjar med ett projekt, bara man har något man gjort att visa. Det är inte förbjudet att använda tråden som en projektlogg. Men frågor om hur man bör göra en sak ställer man inte i sin projekttråd.

Jag har en bunt projekttrådar med bara påbörjade projekt, som har gått i stå... :mrgreen:
T.ex den här.
Troligtvis kommer den konverteras till en signalförstärkare/slutsteg/minioscilloskop, för jag har redan en tongenerator...
Skriv svar