Jag är komplett noob när det gäller elektronik. Kunskapsnivå: strax ovan babian, men inte mycket mer än så. Jag ber på förhand om ursäkt om jag inte pratar fackspråk och kanske använder mig av termer som är felaktiga. Jag försöker vara så detaljerad i min beskrivning att ni nog förstår vad jag menar, även om jag använder uttryck på fel sätt.
Vad jag håller på med: en elektronisk avfyrningsmekanism till hobbyraketer och pyroteknik. Jag vet att det finns färdiga att köpa, men det är roligare och billigare att bygga en egen.
Vad jag har so far: en fungerande sådan, som jag själv byggt.
Hur den ser ut: i väldigt korta ordalag är det ett batteripack som ger 12 volt (8 st 1.5 volt AA batterier) i ena änden, en glödtråd i andra änden och däremellan en återfjädrande on/off strömbrytare från Kjell o Co (http://www.kjell.com/?item=36133&path=3 ... ,324500000). Denna konfiguration fungerar utmärkt, men jag finner det olusigt att inte ha en "master switch" på lådan som innehåller batteripacket och strömbrytaren. Vad jag vill lägga till är en ICKE-återfjädrande on/off brytare och för det har jag köpt en styck sån här: http://www.kjell.com/?item=36141&path=3 ... ,324500000 (jag beskrev vad jag ville ha för killen på Kjell som sålde den till mig och han sa tvärsäkert: det är en sån här du ska ha.)
Problemet: Jag har inte en susning hur den skall kopplas. Jag tänkte att det inte skulle vara så svårt att lura ut, det finns ju bara 5 poler på den nya strömbrytaren.
Hur denna on/off brytare ska fungera enligt Kjell-säljaren: Den blå ringen skall ANTINGEN lysa när strömbrytaren är i off-läge (som en rödlysande lampknapp i garaget, den lyser för att man ska se den i mörkret) ELLER lysa när strömbrytaren är i on-läge (för att man ska se att "oj oj oj nu är strömmen på").
På undersidaren av den nya brytaren finns som sagt fem poler. 2 st på ena sidan (dessa är markerade med + och -) och 3 st på andra sidan. Sätter jag strömsladdarna från batterier till de 2 med + o - så lyser knappens blåa ljus, OAVSETT om knappen är intryckt eller inte. Oavsett hur jag sedan sätter sladdarna till glödtråden till de tre andra polerna så händer inget alls. Jag har nu slitit mitt hår och försökt sätta sladdarna på alla olika sätt som går, men icke sa Nicke, det funkar inte.
Frågan är nu: är min nya strömbrytare trasig? Eller är det bara jag som, som sagt, noobar mig komplett? Jag hoppas jag har beskrivit problemet detaljerat nog och att någon kunnig har lust att förbarma sig över mig och min okunskap.
Glad Påsk!