PicKit2 / 16f690
Re: PicKit2 / 16f690
En ingång är hur hög-ohmig som helst och _strömmen_ i den är försumbar! Det som gäller är _spänningen_, inget annat. Detta betyder även att man inte får låta en ingång "flyta", den ska ha kontakt med antingen GND eller VDD! Detta kan skötas med t.ex. ett motstånd, om man t.ex. vill ha en brytare som ska avkännas är det ganska vanligt att man har brytaren sittande mellan VDD och portpinnen och mellan portpinnen och GND monterar man sedan ett motstånd.
När brytaren då inte är påverkat drar motståndet portpinnen (ingången) till '0' och när man trycker på brytaren drar den portpinnen till '1'.
Ett lämpligt värde på motståndet till en sådan koppling är 2,7k till 47k vilket i essens betyder: "vad har du i lådan?"
När brytaren då inte är påverkat drar motståndet portpinnen (ingången) till '0' och när man trycker på brytaren drar den portpinnen till '1'.
Ett lämpligt värde på motståndet till en sådan koppling är 2,7k till 47k vilket i essens betyder: "vad har du i lådan?"
Exakt, förrutom att jag tror att det är vanligare med motståndet till "plus" ("pullup")
och tryckknappen till minus ("jord", eller "gnd")...
och tryckknappen till minus ("jord", eller "gnd")...
-
Du sodjan! Jag vet inte vem du är men du verkar vara en stöddig jävel som måste tala om för alla hur fel de har. Du kan nog vara bäst inom detta. Du jobbar nog med sådant här. Jo så måste det vara , för med folk kan du nog inte jobba. Undra hur många som vänt detta forumet ryggen då de inte kan få ett vettigt svar av dig..... Du får nog tagga ner lite och tänka på den tiden då du själv inte fattade ngt.
Till alla andra som vänligen förklarar hur det står till , välkommnar jag olika svar! /// Tony
Till alla andra som vänligen förklarar hur det står till , välkommnar jag olika svar! /// Tony
Med den attityd hoppa jag av här!
Edit: och jag menar _inte_ sodjans attityd.
Edit: och jag menar _inte_ sodjans attityd.
Senast redigerad av Icecap 12 april 2009, 17:41:26, redigerad totalt 1 gång.
-
Solen skiner just nu! Jag kanske har helt fel för mig och kanske borde hålla tyst då jag inte fattar ngt.
Forumet är nog till för frågetecken... Alla har olika frågor då de inte förstår. Även nybörjare eller 10 år i leke så råkar man ut för problem.
Det är väldigt sällan jag blir irreterad. lika bra jag säger det nu. JAG KAN INTE STAVA! Men i bland så vill jag säga till. Sodjan har säkert rätt. Men jag vill gärna få vettiga förklaringar och vettiga frågor, inte kommentarer som gör att man aldrig vill skriva igen!
GLAD PISK!
Forumet är nog till för frågetecken... Alla har olika frågor då de inte förstår. Även nybörjare eller 10 år i leke så råkar man ut för problem.
Det är väldigt sällan jag blir irreterad. lika bra jag säger det nu. JAG KAN INTE STAVA! Men i bland så vill jag säga till. Sodjan har säkert rätt. Men jag vill gärna få vettiga förklaringar och vettiga frågor, inte kommentarer som gör att man aldrig vill skriva igen!
GLAD PISK!
Testa då att svara på det frågar som ställs!
Att något inte fungerar säger INGET om vad som är fel, det kan likaväl vara du som klantar dig kapitalt eller hur?
Sodjan frågade om en del saker och att påstå att det är fel attityd är rätt... om man ser det som DIN attityd. Svara heller om du vill veta och lära dig, ingen här är synska.
Att något inte fungerar säger INGET om vad som är fel, det kan likaväl vara du som klantar dig kapitalt eller hur?
Sodjan frågade om en del saker och att påstå att det är fel attityd är rätt... om man ser det som DIN attityd. Svara heller om du vill veta och lära dig, ingen här är synska.
He he, det var 17 vad man kan läsa mellan raderna... 
Visst, jag kanske tryckte lite extra på ett par saker som du inte verkar
ha helt klart för dig, speciellt om "öppna inångar", vilket är en *väldigt*
viktig sak att tänka på när man jobbar med CMOS kretsar. Det var inte
alls meningen att du ska ta min (kanske lite överdrivna) tydlighet så
personligt som du gjorde, jag ville bara att det skulle "fastna" ordentigt,
av den enda orsaken att det just är så viktigt.
> för med folk kan du nog inte jobba.
Du vet inte ett smack om vilka eller med vad jag jobbar (d.v.s det jag
gör som ser till att familjen har mat på bordet varje dag). Men det har
i alla fall ingenting med det som denna tråd avhandlar, det är bara hobby.
> Till alla andra som vänligen förklarar hur det står till , välkommnar jag olika svar!
Exakt vad var det du inte fick svar på ?? Och varför "olika" svar ?
> ...Men jag vill gärna få vettiga förklaringar och vettiga frågor,
Fråga igen om något var oklart. Och svara gärna på frågorna om du vill,
men de var lika mycket till för att få dig att tänka till på det du gör. Det är
inte alla frågor som måsta ha svar, och ibland har frågor självklara svar som
inte behöver uttalas. Men svara på det du vet och annars säg att du inte vet.

Visst, jag kanske tryckte lite extra på ett par saker som du inte verkar
ha helt klart för dig, speciellt om "öppna inångar", vilket är en *väldigt*
viktig sak att tänka på när man jobbar med CMOS kretsar. Det var inte
alls meningen att du ska ta min (kanske lite överdrivna) tydlighet så
personligt som du gjorde, jag ville bara att det skulle "fastna" ordentigt,
av den enda orsaken att det just är så viktigt.
> för med folk kan du nog inte jobba.
Du vet inte ett smack om vilka eller med vad jag jobbar (d.v.s det jag
gör som ser till att familjen har mat på bordet varje dag). Men det har
i alla fall ingenting med det som denna tråd avhandlar, det är bara hobby.
> Till alla andra som vänligen förklarar hur det står till , välkommnar jag olika svar!
Exakt vad var det du inte fick svar på ?? Och varför "olika" svar ?
> ...Men jag vill gärna få vettiga förklaringar och vettiga frågor,
Fråga igen om något var oklart. Och svara gärna på frågorna om du vill,
men de var lika mycket till för att få dig att tänka till på det du gör. Det är
inte alla frågor som måsta ha svar, och ibland har frågor självklara svar som
inte behöver uttalas. Men svara på det du vet och annars säg att du inte vet.
Vi tar det hela en gång till så får vi se om det blir bättre... 
> Jag skall inte svara på min egen tråd. Men det är kul o leka med pic'en *asg* Jag har gjort lite
> framsteg sedan sisst. Leker med utgångar o ingångar med fördröjningar mm,mm. Jag sitter oxå
> med en millarco mätinstrument för att se att utgången jag ställt har fått lite power.
Här är det lite oklart vad du menar med "fått lite power". Kan du förtydliga det ?
Och vad är ett "millarco" mätinstrument ? Skiljer det sig från alla andra mätinstrument ?
> I och med jag är nybörjare så vet man ju inte om man gör rätt eller fel. Jag trodde att ingången
> skulle ha lite ström för att bli aktiv. Men det verkar som jag har fel. lägger jag en tråd mellan RA3
> och plus händer inget. Men drar jag tåten till Gnd så får jag mitt svar på ingången.
Det där med att ingången ska ha ström är fel. Men det är väl klart nu.
Vad menar du med "lägger en tråd" ? Hur är ingången kopplad för övrigt ? D.v.s pull-up/pull-down ?
Och vad är det för "svar" du får ? Är det något i din kod som händer ?
> Som ingång så ger den nog ut lite ström i alla fall. Och känner den av att den blir gjordad så säger
> den *okej*. Även när jag försöker mäta med voltmetern så får pic'en en signal och programmet
> fortsätter som om jag hade tryckt på knappen.
En ingång ger aldrig "lite ström" ut. Ditt instrument stör det hela. Och dessutom är det
felkopplat i alla fall om ingången är "öppen".
> I och med man är nybörjare så känns pickit2 fortfarande okey. Jag har suttit ganska lite med
> grejorna ocu lekt. Tiden räcker inte till för allt .
PICkit2 är så vitt jag förstår helt OK (jag har igen själv dock...).
> Vet ngn hur det funkar. Om jag mäter mellen en ingång och Gnd med ett mätinstrument så
> kommer jag oxå att ge signalen på ingången. Är en ingång en signal mellan ingångens
> pinne och Gnd? Låter konstigt????
Ja, det låter lite konstigt. Du har nog (i alla fall inte då du skrev det där) förstått
hur en ingång fungerar. Är det fortfarande oklart efter de olika svar du fått ? I så
fall tar vi det ett varv till, säg bara till.
> Ge gärna enkla svar. så en nybörjare fattar *S*
Självklart, problemet är att veta *vad* du är nybörjare på...
PIC processorer ? Eller elektronik i största allmänhet ? Din hantering
av CMOS ingångar tyder på det senare. Förtydliga gärna det så är det
lättare att "träffa rätt" med svaren i fortsättningen.
GLAD PÅSK !

> Jag skall inte svara på min egen tråd. Men det är kul o leka med pic'en *asg* Jag har gjort lite
> framsteg sedan sisst. Leker med utgångar o ingångar med fördröjningar mm,mm. Jag sitter oxå
> med en millarco mätinstrument för att se att utgången jag ställt har fått lite power.
Här är det lite oklart vad du menar med "fått lite power". Kan du förtydliga det ?
Och vad är ett "millarco" mätinstrument ? Skiljer det sig från alla andra mätinstrument ?
> I och med jag är nybörjare så vet man ju inte om man gör rätt eller fel. Jag trodde att ingången
> skulle ha lite ström för att bli aktiv. Men det verkar som jag har fel. lägger jag en tråd mellan RA3
> och plus händer inget. Men drar jag tåten till Gnd så får jag mitt svar på ingången.
Det där med att ingången ska ha ström är fel. Men det är väl klart nu.
Vad menar du med "lägger en tråd" ? Hur är ingången kopplad för övrigt ? D.v.s pull-up/pull-down ?
Och vad är det för "svar" du får ? Är det något i din kod som händer ?
> Som ingång så ger den nog ut lite ström i alla fall. Och känner den av att den blir gjordad så säger
> den *okej*. Även när jag försöker mäta med voltmetern så får pic'en en signal och programmet
> fortsätter som om jag hade tryckt på knappen.
En ingång ger aldrig "lite ström" ut. Ditt instrument stör det hela. Och dessutom är det
felkopplat i alla fall om ingången är "öppen".
> I och med man är nybörjare så känns pickit2 fortfarande okey. Jag har suttit ganska lite med
> grejorna ocu lekt. Tiden räcker inte till för allt .
PICkit2 är så vitt jag förstår helt OK (jag har igen själv dock...).
> Vet ngn hur det funkar. Om jag mäter mellen en ingång och Gnd med ett mätinstrument så
> kommer jag oxå att ge signalen på ingången. Är en ingång en signal mellan ingångens
> pinne och Gnd? Låter konstigt????
Ja, det låter lite konstigt. Du har nog (i alla fall inte då du skrev det där) förstått
hur en ingång fungerar. Är det fortfarande oklart efter de olika svar du fått ? I så
fall tar vi det ett varv till, säg bara till.
> Ge gärna enkla svar. så en nybörjare fattar *S*
Självklart, problemet är att veta *vad* du är nybörjare på...

PIC processorer ? Eller elektronik i största allmänhet ? Din hantering
av CMOS ingångar tyder på det senare. Förtydliga gärna det så är det
lättare att "träffa rätt" med svaren i fortsättningen.
GLAD PÅSK !

-
Jag erkänner att jag är nybörjare på allt! Jag vet ungufär var plus är på ett batteri. och där för så kan jag inte förstå mycket mer. Mina frågor är så enkla att svaren får inte vara svårare.
Om jag hade kunnat allt detta så hade jag inte behövt ställa frågorna *L*
Om jag hade kunnat allt detta så hade jag inte behövt ställa frågorna *L*
> Jag erkänner att jag är nybörjare på allt! Jag vet ungufär var plus är på ett batteri.
Bra, det där är väldigt viktig info för att lägga svaren på rätt "höjd", så att säga...
Nu behöver du bara återkomma med det som fortfarande är oklart så reder vi ut det.
Inga problem alls.
> Mina frågor är så enkla att svaren får inte vara svårare.
Men då är det oerhört viktigt att du kommer igen och pekar på vad som var oklart eller
som förklarades på för "hög nivå". Att bara fara ut i otidligheter och svära kommer
aldrig att hjälpa (dig).
Notera att "att hålla på med PICs" är inte bara "programmering", det är minst 50% helt
vanlig elektronik också. Så om du inte har lite baskunskaper i elektronik, speciellt digitala kretsar,
så kommer det nog att bli en hel del problem på vägen. För att ta ett exempel, är det helt klart
nu *varför* du inte ska lämna ingångar oanslutna/öppna ?
Bra, det där är väldigt viktig info för att lägga svaren på rätt "höjd", så att säga...

Nu behöver du bara återkomma med det som fortfarande är oklart så reder vi ut det.
Inga problem alls.
> Mina frågor är så enkla att svaren får inte vara svårare.
Men då är det oerhört viktigt att du kommer igen och pekar på vad som var oklart eller
som förklarades på för "hög nivå". Att bara fara ut i otidligheter och svära kommer
aldrig att hjälpa (dig).
Notera att "att hålla på med PICs" är inte bara "programmering", det är minst 50% helt
vanlig elektronik också. Så om du inte har lite baskunskaper i elektronik, speciellt digitala kretsar,
så kommer det nog att bli en hel del problem på vägen. För att ta ett exempel, är det helt klart
nu *varför* du inte ska lämna ingångar oanslutna/öppna ?
-
ingångarna oanslutna/öppna ?
Betyder det att jag inte skall ha några ingångar programmerade som jag inte använder ? T,ex att göra alla portar på A till ingångar då jag bara använder en ??? Varför???? PGA störningar ????????
Betyder det att jag inte skall ha några ingångar programmerade som jag inte använder ? T,ex att göra alla portar på A till ingångar då jag bara använder en ??? Varför???? PGA störningar ????????
Exakt. Du bör alltid konfigurera dem pinnarna du inte använder till utgångar, om du har missat det ska du bygla den till GND eller +choppertony skrev:PGA störningar ????????
> ingångarna oanslutna/öppna ?
Bra ! Då tar vi detta...
Först lite generellt kring CMOS kretsar. De kännetecknas bl.a av att ingångar
är väldigt hög-ohmiga. D.v.s att de drar praktiskt taget ingen ström alls från
det som är anslutet till dom. Det gör också att om man har en ingång som
inte är ansluten till någonting alls, så kommer den att fungera som en "antenn"
och plocka upp 50/100 nätbrum från omgivningen (samma rum) och kretsen (t.ex
en PIC, men det gäller i princip all digital logik i CMOS teknik) kommer att uppleva
detta som att det kommer en 50/100 Hz signal på pinnen. Detta ställer nästan alltid till det.
Alltså så ser man till att man *aldrig* har några ingångar som är oanslutna (kallas
också "öppna") !
På en PIC är det ju enkelt, de pinnar som man inte använder ser man till att de
är programmerade som utgångar. Alternativet är att koppla alla oanvända ingångar
till +5V eller GND, men det blir ju extra jobb, enklare att fixa i koden.
Detta betyder också att man inte bara kan koppla en tryckknapp till en pinne, du behöver
också ett "pull-up" motstånd som håller pinnen "hög" då ingen trycker på knappen, annars
blir ju pinnen "öppen" då. Som pull-up kan man använda antingen ett externt motstånd som
man sätter dit själv, eller (om den aktuella pinnen har det, kolla databladet) aktivera
den inbyggda "weak pull-up" som en del pinnar har.
> Betyder det att jag inte skall ha några ingångar programmerade som jag inte använder ?
Exakt !
> T,ex att göra alla portar på A till ingångar då jag bara använder en ?
Helt rätt, låt de andra vara utgångar.
> PGA störningar ?
Exakt på pricken !
Bra ! Då tar vi detta...
Först lite generellt kring CMOS kretsar. De kännetecknas bl.a av att ingångar
är väldigt hög-ohmiga. D.v.s att de drar praktiskt taget ingen ström alls från
det som är anslutet till dom. Det gör också att om man har en ingång som
inte är ansluten till någonting alls, så kommer den att fungera som en "antenn"
och plocka upp 50/100 nätbrum från omgivningen (samma rum) och kretsen (t.ex
en PIC, men det gäller i princip all digital logik i CMOS teknik) kommer att uppleva
detta som att det kommer en 50/100 Hz signal på pinnen. Detta ställer nästan alltid till det.
Alltså så ser man till att man *aldrig* har några ingångar som är oanslutna (kallas
också "öppna") !
På en PIC är det ju enkelt, de pinnar som man inte använder ser man till att de
är programmerade som utgångar. Alternativet är att koppla alla oanvända ingångar
till +5V eller GND, men det blir ju extra jobb, enklare att fixa i koden.
Detta betyder också att man inte bara kan koppla en tryckknapp till en pinne, du behöver
också ett "pull-up" motstånd som håller pinnen "hög" då ingen trycker på knappen, annars
blir ju pinnen "öppen" då. Som pull-up kan man använda antingen ett externt motstånd som
man sätter dit själv, eller (om den aktuella pinnen har det, kolla databladet) aktivera
den inbyggda "weak pull-up" som en del pinnar har.
> Betyder det att jag inte skall ha några ingångar programmerade som jag inte använder ?
Exakt !
> T,ex att göra alla portar på A till ingångar då jag bara använder en ?
Helt rätt, låt de andra vara utgångar.
> PGA störningar ?
Exakt på pricken !
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett vanligt misstag man gör som nybörjare är att tro att om man ansluter
+ från batteriet till en ingång så har man en "1" och om man tar bort sladden igen
så finns där ju ingenting så det bör ju vara en "0"
Ingenting och 0 är inte samma sak...
Det är lätt att missta sig för om man t.ex. tar ett relä och ansluter ena spolen till
+ och andra till - så drar ju reläet, vilket kan tolkas som "1", tar jag bort + kabeln så
slutar reläet att vara draget vilket kan tolkas som "0"
MEN som sagt på våra kära processorer måste man ha signal mot + eller - för att det skall funka.
Ok. Om man nu vill ansluta en tryckknapp då?. Trycker man in den så blir det kontakt, annars är det ju ingen kontakt. Hur får man denna till att ge signal mot antingen + eller - ?
Man skulle kunna tänka sig att koppla ingången direkt till - och låta strömbrytaren sluta mot +.
MEN då blir det ju kortslutning då man trycker på knappen.
Om man istället sätter ett motstånd mellan ingången och - t.ex. 1000 ohm så funkar det.
Då knappen inte är intryckt så känner ingången av anslutningen mot - via motståndet.
Trycker man in knappen så går det ström genom motståndet men den sidan av motståndet som är kopplat mot ingången blir +
VIPS har vi fixat vår strömbrytare så att ingången är kopplad mot + eller - och aldrig i ett mellanläge.
Lycka till med kopplandet
Swech
+ från batteriet till en ingång så har man en "1" och om man tar bort sladden igen
så finns där ju ingenting så det bör ju vara en "0"
Ingenting och 0 är inte samma sak...
Det är lätt att missta sig för om man t.ex. tar ett relä och ansluter ena spolen till
+ och andra till - så drar ju reläet, vilket kan tolkas som "1", tar jag bort + kabeln så
slutar reläet att vara draget vilket kan tolkas som "0"
MEN som sagt på våra kära processorer måste man ha signal mot + eller - för att det skall funka.
Ok. Om man nu vill ansluta en tryckknapp då?. Trycker man in den så blir det kontakt, annars är det ju ingen kontakt. Hur får man denna till att ge signal mot antingen + eller - ?
Man skulle kunna tänka sig att koppla ingången direkt till - och låta strömbrytaren sluta mot +.
MEN då blir det ju kortslutning då man trycker på knappen.
Om man istället sätter ett motstånd mellan ingången och - t.ex. 1000 ohm så funkar det.
Då knappen inte är intryckt så känner ingången av anslutningen mot - via motståndet.
Trycker man in knappen så går det ström genom motståndet men den sidan av motståndet som är kopplat mot ingången blir +
VIPS har vi fixat vår strömbrytare så att ingången är kopplad mot + eller - och aldrig i ett mellanläge.
Lycka till med kopplandet
Swech