PicKit2 / 16f690
-
PicKit2 / 16f690
Hej På er! Jag tänkte bara säga hej till alla här inne. Är nybörjare på Pic programmering. Jag har gjort en del vanlig programmering i Pascal och programmerat en del robotar och dyligt. Men pic programmering är så olikt det jag har gjort innan, så ni kommer nog få många lustiga frågor från mig framöver. Jag har köpt en pickit2 och tittat lite på lektionerna. Ändrat på en del i programmen och tittat om mina ändringar funkar. I bland gör dem det och i bland inte. Det kom med ett par cd-skivor i paketen men jag hittar ingen översikt om de olika kommandon man kan använda. Jo i basic. Men inte i det språket som exemplen är skrivna i. Är det assembler eller c ? Det var länge sedan jag programmerade datorer. Då menar jag 12-15 år så det sitter ju inte i ryggraden längre *L*. Men man får ju inte ge sig. Finns det någon hemside-adress där man kan hitta de olika kommandon som man kan använda och där de förklaras hur de funkar. Man kan gissa sig till en del. Men inte allt *S*
Re: PicKit2 / 16f690
Första steg man alltid gör: tankar hem databladet! Kanske från MikroChips hemsida, det är ju dom som gör grejerna.
I databladet finns alla assembler kommando som den "fattar" och där kan du få svar på mycket.
I databladet finns alla assembler kommando som den "fattar" och där kan du få svar på mycket.
> Finns det någon hemside-adress...
http://www.microchip.com (*så* svårt var det väll inte att gissa...)
> Man kan gissa sig till en del.
Du behöver inte gissa ett dugg.
Databladet har allt du behöver om själva processorn (inkl en sammanfattning av instruktionerna).
"Midrange Reference Manual" har lite mer utförligare info kring instruktionerna (Kap 29, om jag minns rätt).
Manualen till MPASM/MPLINK har allt som rör dessa verktyg.
Läs på och återkom med det som är oklart, men allt står där.
> Är det assembler eller c ?
Hur menar du, det syns ju på koden om det är ASM eller C, gör det inte ?
http://www.microchip.com (*så* svårt var det väll inte att gissa...)
> Man kan gissa sig till en del.
Du behöver inte gissa ett dugg.
Databladet har allt du behöver om själva processorn (inkl en sammanfattning av instruktionerna).
"Midrange Reference Manual" har lite mer utförligare info kring instruktionerna (Kap 29, om jag minns rätt).
Manualen till MPASM/MPLINK har allt som rör dessa verktyg.
Läs på och återkom med det som är oklart, men allt står där.
> Är det assembler eller c ?
Hur menar du, det syns ju på koden om det är ASM eller C, gör det inte ?
-
Tackar för snabba svar.... Det blir så mycket att läsa när man köper ngt nytt så man vet inte vart man skall börja. Men nu har jag hittat lite utav era förslag så jag har o göra några dagar. Men jag kommer nog innan veckan slut med några nya dumma frågor. // tony
Tanka ned senaste versionen av PicKit programvaran och MPLab, de som kommer med är ofta gamla. Skriv ut 16F690 manualen och MPLAB manualen och läs dem. Kör igenom alla PICKit lessons. Det är bästa starten.
Jag rekommenderar, som alltid, boken "The quintessential PIC microcontroller" av Sid Katzen.
Eller:
http://www.covingtoninnovations.com/nop ... em2004.pdf
Om än något "dated"
Se även:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=30674
Om än något "dated"
Se även:
Eftersom du programmerat Pascal så har Mikroelektronika även en Pascal kompilator till PIC:http://www.mikroe.com/en/compilers/mikropascal/pic/
-
Oj vad många bra svar. Jag kommer och ha och göra för att leta upp den bästa texten. Den som är lämpligast för nybörjare. Det finn ju tydligen en hel del att läsa. Men som nybörjare så är det inte alltid så lätt att veta var man skall börja läsa. oftast läser man kanske för mycket som man ändå inte fattar då man bara läser texten. Man skall kunna se grejorna i sitt sammanhäng.
Nu när jag ändå har er på tråden så hade jag en fråga med en gång. När det gäller programmering så finns det ju alltid en massa oliika språk. Asm,C, pascal, basic mm,mm. Frågan jag undrar över är om slutresultatet skiljer sig i hastighet? Alla språk måste ju kompileras, och där efter så bör väl de se ganska lika ut???? Jag kan säkert hitta en del utav svaren på detta forumet. Men som sagt, jag har ju mycket nog att läsa om ändå just nu. Forumet är ju kanoon då man får svar och det kan bli lite diskution. Det en gubbe/kärring tycker är det bästa, är för en annan gubbe/kärrin det sämsta.
tack igen för bra och snabba svar. /// tony
Nu när jag ändå har er på tråden så hade jag en fråga med en gång. När det gäller programmering så finns det ju alltid en massa oliika språk. Asm,C, pascal, basic mm,mm. Frågan jag undrar över är om slutresultatet skiljer sig i hastighet? Alla språk måste ju kompileras, och där efter så bör väl de se ganska lika ut???? Jag kan säkert hitta en del utav svaren på detta forumet. Men som sagt, jag har ju mycket nog att läsa om ändå just nu. Forumet är ju kanoon då man får svar och det kan bli lite diskution. Det en gubbe/kärring tycker är det bästa, är för en annan gubbe/kärrin det sämsta.
tack igen för bra och snabba svar. /// tony
Det spelar mindre roll i slutänden, men du skall börja med Assembler, eftersom du då lär dig PIC på riktigt. Börja med den beginner's guide jag postade länken till tidigare. Den är en bra start.Nu när jag ändå har er på tråden så hade jag en fråga med en gång. När det gäller programmering så finns det ju alltid en massa oliika språk. Asm,C, pascal, basic mm,mm. Frågan jag undrar över är om slutresultatet skiljer sig i hastighet? Alla språk måste ju kompileras, och där efter så bör väl de se ganska lika ut???? Jag kan säkert hitta en del utav svaren på detta forumet. Men som sagt, jag har ju mycket nog att läsa om ändå just nu. Forumet är ju kanoon då man får svar och det kan bli lite diskution. Det en gubbe/kärring tycker är det bästa, är för en annan gubbe/kärrin det sämsta.
Sedan kommer du att upptäcka att Assembler/Pascal/C/BASIC är diskussion #45643256

-
AndersG skrev:Eller:
Om än något "dated"
Se även:
Detta var bra läsning på denna länken för mig. Lärde mig ett o annat. Tackar
-

I och med jag är nybörjare så vet man ju inte om man gör rätt eller fel. Jag trodde att ingången skulle ha lite ström för att bli aktiv. Men det verkar som jag har fel. lägger jag en tråd mellan RA3 och plus händer inget. Men drar jag tåten till Gnd så får jag mitt svar på ingången.
Som ingång så ger den nog ut lite ström i alla fall. Och känner den av att den blir gjordad så säger den *okej*. Även när jag försöker mäta med voltmetern så får pic'en en signal och programmet fortsätter som om jag hade tryckt på knappen.
I och med man är nybörjare så känns pickit2 fortfarande okey. Jag har suttit ganska lite med grejorna ocu lekt. Tiden räcker inte till för allt .
Vet ngn hur det funkar. Om jag mäter mellen en ingång och Gnd med ett mätinstrument så kommer jag oxå att ge signalen på ingången. Är en ingång en signal mellan ingångens pinne och Gnd? Låter konstigt????
Ge gärna enkla svar. så en nybörjare fattar *S*
> Jag trodde att ingången skulle ha lite ström för att bli aktiv.
Det är CMOS kretsar du jobbar med. Du kanske ska läsa på lite om CMOS.
En ingång är väldigt högohmig, väl över 10 Mohm, sannolikt närmare 100 Mohm
(om det går att mäta alls). Så någon *ström* går det normalt inte in (eller ut)
till/från en *ingång*. En CMOS ingång är spänningsstyrd.
> lägger jag en tråd mellan RA3 och plus händer inget.
Och vad trodde du skulle "hända " ??
> Men drar jag tåten till Gnd så får jag mitt svar på ingången.
Hurdå "svar" på ingången ?
> Om jag mäter mellen en ingång och Gnd med ett mätinstrument så kommer jag oxå att ge signalen på ingången.
Ja, därför att ett vanligt mätinstrument "stör" ingången.
Du ska **ALDRIG** ha öppna (d.v.s oanslutna) ingångar !!
Det är regel 1A när det gäller CMOS !
> Är en ingång en signal mellan ingångens pinne och Gnd?
Nej, en ingång är en ingång och inget annat.
En gång till, du ska **ALDRIG** ha oanslutna/öppna ingångar !
Är det 100% kristallklart ??
Det är CMOS kretsar du jobbar med. Du kanske ska läsa på lite om CMOS.
En ingång är väldigt högohmig, väl över 10 Mohm, sannolikt närmare 100 Mohm
(om det går att mäta alls). Så någon *ström* går det normalt inte in (eller ut)
till/från en *ingång*. En CMOS ingång är spänningsstyrd.
> lägger jag en tråd mellan RA3 och plus händer inget.
Och vad trodde du skulle "hända " ??
> Men drar jag tåten till Gnd så får jag mitt svar på ingången.
Hurdå "svar" på ingången ?
> Om jag mäter mellen en ingång och Gnd med ett mätinstrument så kommer jag oxå att ge signalen på ingången.
Ja, därför att ett vanligt mätinstrument "stör" ingången.
Du ska **ALDRIG** ha öppna (d.v.s oanslutna) ingångar !!
Det är regel 1A när det gäller CMOS !
> Är en ingång en signal mellan ingångens pinne och Gnd?
Nej, en ingång är en ingång och inget annat.
En gång till, du ska **ALDRIG** ha oanslutna/öppna ingångar !
Är det 100% kristallklart ??