Har en trasig gammal bilbatteriladdare hemma och fick den av en kille som sa att den bara slutade ladda helt plötsligt. Fattades vippbrytare för att välja mellan 6 och 12V så jag satte dit en. Testade att slå på laddaren iaf för att se om nåt hände men automatsäkringen i lägenheten löste på en gång.
Funderar på om transformatorn kan vara paj men har dålig koll på vad för slags värden som är normala. Laddaren ska kunna ge 15A. Är två primärlindningar i som man kan köra en eller båda för att kunna välja mellan 6 o 12V. Har mätt upp dem och fått att de ligger på 2ohm och 0.1mH samt 0.01ohm och 0.01mH. Sekundärlindningen fick jag till 0.05ohm och 0.18mH. Tycker värdena för åtminstone primären verkar låga, kan det stämma?
En snabb simulering med dessa värden i LTspice ger iaf konstiga resultat.
Undrar om inte du har blandat ihop primär o sekundär litegrann?Primär är 220V.För att hjälpa till lite så kollade jag några mindre batteriladdare,ca 4A,och de ligger på 25-50ohm på 220v-sidan.
Som Glenn skriver-koppla bort allt utom 220V på trafon och se vad som händer.
Har inte blandat ihop primär och sekundärlindningarna, sekundären sitter lödd och har inte pillat nåt där än.
Har inte stenkoll på vad jag har för ampere på säkringarna i lägenheten så det kan ju vara att de är för klena helt enkelt, är inte hemma över helgen så jag kan kolla heller. Får väl ta med laddaren till jobbet och kolla lite närmare på sekundären och diodbryggan där, har inga grejor till det hemma. Tyvärr vågar jag nog inte koppla in den på jobbet för tidigare när vi har brännt proppar har det varit ganska bökigt med vaktmästare som måste komma och byta då de sitter i ett låst utrymme.
Tycker att denna mening tyder på lite förväxling i varje fall, tankefel eller kanske skrivfel!
Är två primärlindningar i som man kan köra en eller båda för att kunna välja mellan 6 o 12V.
Normalt sett sker detta val på sekundären!
I övrigt verkar mätvärdena kunna vara riktiga även om de verkar låga. När man transformerar ner brukar primären ha högre resistans än sekundären, vilket är fallet här också.
Få se vad fortsatt undersökning på sekundären ger.
Då är det tydligen inte bara jag som tvivlar...se bara på hur nätsladden går genom en gummibussning(ingen dragavlastning)och in på omkopplare av svagströmstyp som dessutom ligger farligt nära trafon.Är det en skruv borttagen också?Knappast särskilt S-märkt.Och ändå verkar det som om man kopplar om primären?Skumt.
Man kan väl växla primären lika lätt som man växlar sekundären? Genom att växla primären slipper man dessutom ha en lika kraftig brytare då strömmen är mycket lägre på primären än sekundären. Det var inte ovanligt att man växlade primären på gamla instrument för att kunna sälja den på olika marknader (Europa/USA, dvs. 220/110VAC), så varför skulle det vara svårare i en laddare? Man kan ha den ena primärlindningen lindad för 230VAC och den andra för 460VAC så får man hel/halv spänning på sekundären, i detta fall runt 12/6VAC som sedan likriktas för att få den önskade spänningen på ca: 14-16VDC.
Undrar hur automatiken fungerar, eller om det bara är ett lyxigare sätt att skriva att strömmen sjunker av sig själv när spänningen på batteriet stiger.
Det är nog precis så - dvs. ingen reglering alls förutom inre resistansen och toppvärdet på utkommande kurvform och beroende av inspänningens kurvform.
Gamla laddare var inte mer komplicerade än så - ibland brukar man hitta ett extra seriemotstånd efter man bytte från selen-likriktare till diod-likriktare...
- Dagen tillplattade kurvformer pga. alla switchade nätaggregat och energilampor gör att laddare från 70 till 90-talet fungera sämre för att maxpänningen vid periodtoppen inte är så hög längre och laddspänningen är kanske bara hälften mot tidigare vid samma batteriladdstatus.
Om man bortser från den höga laddströmmen som i sig kan vara intressant, så skulle jag nog skippa hela laddaren och köpa en större CTEK eller liknande helelektronisk laddare om man har större traktor och lastbilsbatterier att ladda.
För vanliga personbilsbatterier och batterier under 100 Ah så räcker en vanlig CTEK på 3-4 ampere. - en blybatteri behöver tid på sig att ladda - inte en massa ampere i C/5-C/10-klass då laddningstiden från tomt till full batteri är mellan 24 - 48 timmar oavsett om det verkligen skall bli fulladdat.
den där laddaren är nog mer tänkt för scenariot "Oj, batteriet är slut och jag ska till jobbet, vi kopplar in snabbladdaren i 10min och gör ett nytt startförsök"