Examensarbete brädspel (hjälp)
-
- Kontakt:
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Jag är inte riktigt med på hur ni tänkt, men kanske skulle man kunna ha en "virtuell" spelpjäs som lyser upp positionen, flyttas med touchscreen eller liknande, så roterar ni bara spelplanen elektroniskt. Det blir ju lite mer programmering, men förhoppningsvis enklare att bygga.
En skiss skulle underlätta, jag är inte riktigt med på hur cirklarna ska se ut.
Ang lysdioder vore väl ytmonterade bra om ni vill få spelplanen riktigt platt (förutsatt att de är ljusstarka nog). Om ni har tillgång till reflow-ugn slipper ni ju handlöda alla dioder också.
/Andreas
En skiss skulle underlätta, jag är inte riktigt med på hur cirklarna ska se ut.
Ang lysdioder vore väl ytmonterade bra om ni vill få spelplanen riktigt platt (förutsatt att de är ljusstarka nog). Om ni har tillgång till reflow-ugn slipper ni ju handlöda alla dioder också.
/Andreas
- ghost_rider
Sitter och funderar på om man kan köpa färdiga släpkontakter? Eller om man tvunget ska göra det själv?
- ghost_rider
okej, här kommer en liten uppdate.
tanken är som sagt att det ska finnas tre olika ringar som skall snurra på varsitt håll, dessa ska drivas med antingen stegmotorer eller servos.
i "locken" (som inte finns med i bilden) ska det finnas 16 leds samt 16 sensorer av lämpligt slag.
i varje ring finns även ett aduinochipp, denna styr spelbrädet vid ev sensorutslag. strömmen hämtas genom 4 olika släpkontaker och buffras ifall att alla skulle tappa kontakten (vilket känns inte särskilt troligt).
nu är grejen den att skolan har fått en stor laser för att skära ut saker till en löjlig precision, men! för att skära ut så behöver den någon form av vektor grafik typ illustrator filer. så vilket program kan man göra utskärnings mönsterna i? jag har jobbat 3ds max men där har jag problem att göra kugghjulen i rätt storlek samt rätt antal kuggar till vare ring, imed att storleken ändras.
förslag?
la upp en annan tråd ang sensorerna, kanske dumt, nån som kan flytta in den här? imed att det är en projekttråd

[edit] klickbar bild!
tanken är som sagt att det ska finnas tre olika ringar som skall snurra på varsitt håll, dessa ska drivas med antingen stegmotorer eller servos.
i "locken" (som inte finns med i bilden) ska det finnas 16 leds samt 16 sensorer av lämpligt slag.
i varje ring finns även ett aduinochipp, denna styr spelbrädet vid ev sensorutslag. strömmen hämtas genom 4 olika släpkontaker och buffras ifall att alla skulle tappa kontakten (vilket känns inte särskilt troligt).
nu är grejen den att skolan har fått en stor laser för att skära ut saker till en löjlig precision, men! för att skära ut så behöver den någon form av vektor grafik typ illustrator filer. så vilket program kan man göra utskärnings mönsterna i? jag har jobbat 3ds max men där har jag problem att göra kugghjulen i rätt storlek samt rätt antal kuggar till vare ring, imed att storleken ändras.
förslag?
la upp en annan tråd ang sensorerna, kanske dumt, nån som kan flytta in den här? imed att det är en projekttråd

[edit] klickbar bild!
Ungefär vilket 2D-CAD som helst är lämpligt till att skapa vektorfiler som lämpar sig att bereda till en laserskärare.
- ghost_rider
ok, finns det ngt som är lättarbetat?
typ där man bara anger vilken diameter o sen räknar den ut automatiskt hur många kuggar.
har nämligen lite svårt att räkna ut det , om jag t.ex har kugghjul som är 20, 30 och 40 cm i diameter, kuggantalet måste såklart bli fler desto större diameter, jag vill även ha tre mindre (de tre som ska driva brädet) o den ska ha en diameter på ca 4 cm.
hur löser jag detta så att alla har samma avstånd mellan tänderna ? eller är jag bara trött?
typ där man bara anger vilken diameter o sen räknar den ut automatiskt hur många kuggar.
har nämligen lite svårt att räkna ut det , om jag t.ex har kugghjul som är 20, 30 och 40 cm i diameter, kuggantalet måste såklart bli fler desto större diameter, jag vill även ha tre mindre (de tre som ska driva brädet) o den ska ha en diameter på ca 4 cm.
hur löser jag detta så att alla har samma avstånd mellan tänderna ? eller är jag bara trött?

- ghost_rider
Wow! Är det verkligen "genombränt" eller bara graverat? Vilken lyx att ha tillgång till en sådan maskin!
Tycker dock kuggarna i mitten verkar ha lite väl små tänder jämfört med vad de större kranshjulen verkar ha.
Tycker dock kuggarna i mitten verkar ha lite väl små tänder jämfört med vad de större kranshjulen verkar ha.
- ghost_rider
alla kuggar är precis samma storlek, dock bara mängden som varierar
det är helt genomskuret.
det är helt genomskuret.

- ghost_rider
- ghost_rider
arbetet flyter på och släpkontakerna håller på att göras.
imed att de olika ringarna inte kommer att ha en central punkt som delas av alla ringarna så måste släpkontakterna sitta i respektive ring.
vi har skurit ut grunden till släpkontaktera (runda ringar som passar mellan de olika ringarna) i varje ring har 8 spår skurits ut, i dessa spår är tanken att tunn mässingsplåt skall sättas fast. MEN! vart tusan hittar man tunn mässingplåt som är lång
0,2mm tjock o ca 5mm bred? finns det på rulle?
eller måste man skära ut det själv?
vi har även testat lite med själva belysningen av brickorna, 3-4 smd leds med 130graders strålningsvinkel verkade vara ok. dock jävligt små att löda
[edit]
mekaniken med kugghjulen
imed att de olika ringarna inte kommer att ha en central punkt som delas av alla ringarna så måste släpkontakterna sitta i respektive ring.
vi har skurit ut grunden till släpkontaktera (runda ringar som passar mellan de olika ringarna) i varje ring har 8 spår skurits ut, i dessa spår är tanken att tunn mässingsplåt skall sättas fast. MEN! vart tusan hittar man tunn mässingplåt som är lång

eller måste man skära ut det själv?
vi har även testat lite med själva belysningen av brickorna, 3-4 smd leds med 130graders strålningsvinkel verkade vara ok. dock jävligt små att löda

[edit]
mekaniken med kugghjulen
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Kul projekt att följa. Det första jag kommer att tänka på är
Outokumpu, jag tror dom hette Gusum tidigare. Ring dom
och beskriv vad ni är ute efter kan dom säkert hjälpa till.
Om inte annat kan man få en hint om var man skall vända sig.
Outokumpu, jag tror dom hette Gusum tidigare. Ring dom
och beskriv vad ni är ute efter kan dom säkert hjälpa till.
Om inte annat kan man få en hint om var man skall vända sig.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tips.
Använd er av vinklade lysdioder.
Så gör ni en lins i plexi som ni sätter under er "riktiga" spelruta
Sätt dioderna i kanten av spelrutan. Dioderna lyser in mot mitten av
spelrutan. Linsen bryter och sprider ljuset jämnt upp mot spelbrickan.
Swech
Använd er av vinklade lysdioder.
Så gör ni en lins i plexi som ni sätter under er "riktiga" spelruta
Sätt dioderna i kanten av spelrutan. Dioderna lyser in mot mitten av
spelrutan. Linsen bryter och sprider ljuset jämnt upp mot spelbrickan.
Swech
- ghost_rider
bra idé, men jag tror att den totala ljusmängden blir för lite för att kunna lysa igenom ett lager tonat plexiglas, eller vad tror du?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har du måtten på en bricka så kan jag fräsa till en lins till er så att ni kan prova
Jag tror att det kommer att funka....
Sen läste jag ang. storlek på kretskort.
Kort typ 1x1 meter skall man inte göra eftersom de är mycket svåra att producera/löda
Själva kortet är inga problem men de skall ju fraktas,monteras och lödas....
Sen föreslog någon riktigt små kort med stift/hylslist.
Gör ett mellanting. Dela istället i 16 delar 25x25 cm t.ex. dessa är lätta att bestycka och kräver
inte massa stift/hylslister
Swech
Ändrat antal kort som behövs... blir ju 16 ... inte 4
Jag tror att det kommer att funka....
Sen läste jag ang. storlek på kretskort.
Kort typ 1x1 meter skall man inte göra eftersom de är mycket svåra att producera/löda
Själva kortet är inga problem men de skall ju fraktas,monteras och lödas....
Sen föreslog någon riktigt små kort med stift/hylslist.
Gör ett mellanting. Dela istället i 16 delar 25x25 cm t.ex. dessa är lätta att bestycka och kräver
inte massa stift/hylslister
Swech
Ändrat antal kort som behövs... blir ju 16 ... inte 4

- ghost_rider
ah okaj.
brickorna kommer vara lite koniska för att få en jämn spridning på dom 16 som skall finnas på varje ring. (se bifogad bild.
)
dom kommer att vara ca 2cm på den innersta och ca 3,5 på den andra sidan, längden är ca 3,6 cm.
det känns lite dessutom som att vi har skrotat kretskorten tillsvidare. dom små leds'n kommer antagligen limmas på plats för att sedan lödas, lika med sensorerna

brickorna kommer vara lite koniska för att få en jämn spridning på dom 16 som skall finnas på varje ring. (se bifogad bild.

dom kommer att vara ca 2cm på den innersta och ca 3,5 på den andra sidan, längden är ca 3,6 cm.
det känns lite dessutom som att vi har skrotat kretskorten tillsvidare. dom små leds'n kommer antagligen limmas på plats för att sedan lödas, lika med sensorerna