Garage El

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SNIID

Garage El

Inlägg av SNIID »

Hej
jag ska/vill dra en jordkabel men jag har ett problem.. sträckan är 141 meter så räkna med 150?
3fas system?
sen har jag en jordkabel som jag hitta i mina gömor som är 3x2,5+2,5

1----------------------------2
150M

1 är en central som har 3faser och en jord
2 är den nya centralen som jag vill göra...kommer att ta ut MAX 5Kv ska ha lite datorer,lödkolvar,värme (800W),belysning och lite annat småt o gott.

så jag undrar om 2,5mm2 räcker för att ha en liten verkstad..
Tack för svar:)
MVH//Sniid
-=Fullmoon=-

Re: Garage El

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag skulle nog lagt ner en kabel på 6mm2 går nog att få ett pris för allt mellan 20-40kr om man har lite kontakter annars 40-100kr m beroände på tiderna och kopparpriset lite.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får nog inte mer är 0,4kV rms. :wink:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

4g6/6 kabel kostar va 50kr/m så ca 7500kr för kablen.

jag hade inte heller lagt ner mindre än 6mm2 kabel på det avståndet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har faktiskt haft ett sånt problem.
Vi har runt 130m mellan två hus vid scoutstugan, pengar var och är som vanligt en begränsning så det vart EKKJ 4*2,5+2,5.
Det vart en kabelskada vid en vägövergång (dåligt ditlagt, utan PEM skyddsrör och utan sand runt).
Varje byte av tröga 16A säkringar resulterade i att dom nya gick efter ca 25 minuter men ingen el i andra stugan...

När vi sen lyckade lokalisera felet så saknades det ca 0,5 meter av kabeln...

Så man skall nog ha grövre kabel eller klenare säkringar vid såpass lång kabel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är där för man ska räkna på utlösnings tiderna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan beror mycket på vilken förimpedans man har fram till mätaren också. 6mm2 säkrat med 16A kan vara på gränsen när det blir 150 m.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

limpan4all skrev:...
När vi sen lyckade lokalisera felet så saknades det ca 0,5 meter av kabeln...

Så man skall nog ha grövre kabel eller klenare säkringar vid såpass lång kabel.
Det här illustrerar ganska väl att man inte kan gissa "man skall nog" är ett olämpligt uttryck när man väljer elmaterial.
Man måste skaffa nödvändiga data (förimpedans, kabellängd, önskad effekt/avsäkring) innan man räknar ut vilken kabel som ska användas.
Gör man inte det så kan hela kabeln bli ett värmeelement eller som i ditt fall en kortare bit av kabeln utan att säkringen löser -> det brukar leda till brand och kan också orsaka personskador tex att all jordad materiel i stugan får spänningsförande höljen.
SNIID

Inlägg av SNIID »

Hej
idag kollade jag vad det var för area som kom in i elcentralen som jag skulle gå på...det var 6mm2 (fig 1)
en annan fundering är om man bara tar 2 faser? på tisdag ska jag kolla vad ahlsell vill ha för 4x6mm+6mm sen kanske man kan köpa igenom ett företag så man slopar momsen.
//Sniid
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NEJ inget
halvdant med två faser och du MÅSTE räkna på utlösningsvilkoret, att bara höfta på 6 mm2 går inte.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Att dra två faser är inte olagligt, men dumsnålt.
Du kan garanterat inte avsäkra 2.5mm2 med 16A, och troligen inte 6mm2 direkt på huvudsäkringarna.
Ta och skriv dom data som jag frågade efter i inlägget ovan så kan vi räkna ut vad du ska ha för kabel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

aluminiumkabel är ganska populärt vid byggen mm med byggström (enda sättet att få kabeln kvar pga. kopparstölderna) och priset mycket lägre för samma resistans per meter. Dock måste man använda speciella anslutningsdon i ändarna (med speciell pasta med ledade metallkristaller av något slag så att den bryter aluminiumets oxidskikt och kontakterar vid åtdragning).

jag förmodar att det är bara elektriker som får göra den inkopplingen.

kanske något att undersöka och även om man får gå upp till dubbla diametern så är det förmodligen betydligt billigare än kopparkabeln
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan antingen använda ändhylsor som pressas på kabeln eller dinmonterade plintar för övergången från alu till cu, tveksamt om det lönar sig i detta fall men det går ju räkna på när vi fått svar på förutsättningarna.

Det är precis lika behörighetskrävande oavsett vilket material kabeln är tillverkad av.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ta och ring till ditt lokala elbolag, de har en fin bok med långa tabeller på vad det skall vara för kabel för olika installationer. Eller det skall de väl ha, där jag sist jobbade hade vi ett par iaf. Samma böcker kan också finnas på biblioteket, kolla där ifall de inte är hjälpsamma vid elbolaget. :D

Kunde man inte dra jorden direkt i marken vid den nya centralen och bara lägga 4 st 6mm2 ledare? Inte för att jag vet något om sådan här, jag är en glad hobbykopplare, undrar bara... :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Böcker och tabeller har man ingen nytta av utan att veta förimpedansen så man vet vilken tabell man ska slå i.

Förimpedansen får man genom att ringa sin nätägare, eller mäta med ett instrument.

Man kan absolut inte "dra jorden i marken".

Däremot kan man använda PEN istället för PE+N, dvs man kör nolla och jord i samma tråd, då ska den vara minst 10mm2, och den får inte ha varit uppdelad innan.

Men denna koppling frångår man idag för att den orsakar vagabonderande strömmar, det är absolut inget som man använder i en nyinstallation om man inte måste (dvs redan har en nergrävd kabel med fyra ledare)
Skriv svar