Tempsensor "Dig. Thermometer TO92 (1WIRE)"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
PopUnoNkoK

Tempsensor "Dig. Thermometer TO92 (1WIRE)"

Inlägg av PopUnoNkoK »

Denna tempsensor intresserar mig mycket efter att ha tittat i databladet.
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=p

Texten nedan är skriven utifrån hur jag uppfattar databladet, och förmodligen inte helt korrekt.
I databladet beskrivs sensorn som ett register, alltså där man kan läsa av ett värde som motsvarar temperaturen delat med 2.

Min fråga är hur jag via en pinne kommer åt denna information, är det någon typ av puls eller (som jag hoppas men inte tror) kan denna sensor få en "adress" som man bara kan läsa av som vilken annan adress som helst i en PIC?

Denna fråga blev inte bra ställd men jag hoppas att ni förstår.

MVH Peter F

Ps Jag gissar att svaret på min fråga finns i Databladet men jag fick inte fram det dena gång i alla fall. Ds.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Tempsensor "Dig. Thermometer TO92 (1WIRE)"

Inlägg av AndLi »

Din länk går bara till startsidan av lawice webshop, men har man klickat på en produkt där sen tidigare så funkar det..
Det handlar altså om en DS18S20, MadModder har en simpel guide på sin hemsida om den.

Jag använder sånna med en simpel adapter mot serieporten och owfs under linux, det finns oändligt antal exempel på kod till dem.

Men nä, den kommer inte upp som ett register i PICen.

edit, edit och lite mer edit...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ps Jag gissar att svaret på min fråga finns i Databladet men jag fick inte fram det dena gång i alla fall. Ds.

*Vad* fick du inte fram ? Databladet eller svaret ??

> I databladet beskrivs sensorn som ett register,

DS18S20 har flera register, ett av dom är det där temperaturen läses av.

> Min fråga är hur jag via en pinne kommer åt denna information,

Du kör 1-Wire enligt databladet. Och det finns mer info hos Maxim kring 1-Wire.
DS18S20 är populär och du hittar säkert massor av tidigare trådar i forumet om du söker.

> kan denna sensor få en "adress" som man bara kan läsa av som vilken annan adress som helst i en PIC?

Nej, ganska naturligt så kan den inte det. DS18S20 har sina register och PIC'en har sina...
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Nu har jag läst på mer och detta känns lite klurigt men fruktansvärt intressant.

Har läst 3pdfer från Maxim och en från Microchip om ämnet 1-wire.

Tanken är att ha tre tempsensorer på en lång "lina". En i bastun, en utomhus och en i vattnet nere i sjön.

Jag återkommer säkert med frågor när jag fått hem sensorerna och har lite mer kött på benen så jag kan ställa de rätta frågorna.

MVH Peter F

Ps. Jag vet att det finns trådlösa färdiga lösningar på Tex Clas O. men jag vill testa själv och så vill jag verkligen ha en "sexig" display där det verkligen står "Bastutemp", "Lufttemp" & "Vattentemp". Ds
Skriv svar