Hjälp, jag mosade en diod...
- Anahka1975
Hjälp, jag mosade en diod...
Hej
Jag satt och felsökte på en nätdel till en hp photosmart 8150 när jag "råkade mosa en diod.
resterna av den ser ut som en vanlig hålmonterad 1n4148 men på kortet är den märkt Z14.
På det som finns kvar av den är det märkt:
ZX
30
B
Den sitter mellan likriktad nätspänning och sen ett ytmonterat motstånd och sen till ben 8 på http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 100R2.html denna krets (Benet märkt HV).
Är detta en kritisk komponent? I databladet finns det en ritning när man satt en vanlig 1N4007 emellan. Törs jag ersätta den med en sån??
Foton är tagna och kommer bara jag kommer åt andra datorn.
(Har hittat en trasig konding som troligen var original felet)
/AW
Jag satt och felsökte på en nätdel till en hp photosmart 8150 när jag "råkade mosa en diod.
resterna av den ser ut som en vanlig hålmonterad 1n4148 men på kortet är den märkt Z14.
På det som finns kvar av den är det märkt:
ZX
30
B
Den sitter mellan likriktad nätspänning och sen ett ytmonterat motstånd och sen till ben 8 på http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 100R2.html denna krets (Benet märkt HV).
Är detta en kritisk komponent? I databladet finns det en ritning när man satt en vanlig 1N4007 emellan. Törs jag ersätta den med en sån??
Foton är tagna och kommer bara jag kommer åt andra datorn.
(Har hittat en trasig konding som troligen var original felet)
/AW
- jonnorberg
Re: Hjälp, jag mosade en diod...
Jag skulle gissa på en zenerdiod. Finns ju zenerdioder som heter BZX55. Så B ZX 30 är ju inte så långt ifrån.
Går den från + på kondensatorn och "pekar" mot hvpinnen går det nog med en 4007 enligt bruksanvisningen på kretsen.
Men de flesta tecken du berätttat om pekar ju mot en zener somsagt.
Vad heter andra dioder på kortet, alltså är alla dioder märkta med Z eller heter de andra t.ex. D?
Kolla speciellt på dioder du kan se vad de heter.
Men de flesta tecken du berätttat om pekar ju mot en zener somsagt.
Vad heter andra dioder på kortet, alltså är alla dioder märkta med Z eller heter de andra t.ex. D?
Kolla speciellt på dioder du kan se vad de heter.
-
victor_passe
En 3V zener diod då alltå?
Eller 30v?
Jag tror nog snarare 3V.
Kanske en del av en 5 till 3.3V buss omvandlare?
Edit: kollade på schemat och om den går till pinne 8 så borde det ju som Norpan säger vara en helt vanlig diod.
(nästan)Vilken som helst borde ju duga.
Eller 30v?
Jag tror nog snarare 3V.
Kanske en del av en 5 till 3.3V buss omvandlare?
Edit: kollade på schemat och om den går till pinne 8 så borde det ju som Norpan säger vara en helt vanlig diod.
(nästan)Vilken som helst borde ju duga.
-
Mindmapper
Läser man databladet så står det på maximum rating Vcc=16V
Så har du risk för mer än 16V efter likriktaren så är det en zenerdiod lägre än 16V.
Så har du risk för mer än 16V efter likriktaren så är det en zenerdiod lägre än 16V.
Om katoden är vänd mot bryggan så är det en zenerdiod. Troligen är den till för att flytta trippoint för UVLO.
- Anahka1975
ja katoden är vänd mot bryggan.
här kommer lite bilder:

1:an är katod på vad verkar vara en helt vanlig 1n4006 (ser bara 006 utan att löda loss den) på samma pad sitter katoden (den loss löda) på min "mosade" diod. 2:an är anoden på 4006:an och sen bär det iväg inte till + på likriktaren utan till ena växel ingången på bryggan. den matas från nätet via en "trafo" eller spole (syns på bilderna nedan t.v om D2)). Den andra växel ingången på brggan matas via samma "trafo" men annan lindning.
mer bilder.

Vad ska jag ta för värde på zenern??
här kommer lite bilder:

1:an är katod på vad verkar vara en helt vanlig 1n4006 (ser bara 006 utan att löda loss den) på samma pad sitter katoden (den loss löda) på min "mosade" diod. 2:an är anoden på 4006:an och sen bär det iväg inte till + på likriktaren utan till ena växel ingången på bryggan. den matas från nätet via en "trafo" eller spole (syns på bilderna nedan t.v om D2)). Den andra växel ingången på brggan matas via samma "trafo" men annan lindning.
mer bilder.

Vad ska jag ta för värde på zenern??
"Trafon" är en common mode drossel. Eftersom du kunde se 30 kan du väl chansa på 30 V.
- Anahka1975
ok, får se vad som finns i gömmorna.
Men vad är HV ingången för nått??
Men vad är HV ingången för nått??
- Anahka1975
Ok, jag tackar för det. skrivaren är knappt använd. Svärföräldrarna skrev slut på de medföljande patronerna och sen blev den ståendes.
Nu när de skulle använda den så var den helt död. Svärfar blev förbannad och åkte och köpte en ny "all in one" så vi fick denna som rep objekt/skrot.
Vore lite kul att få snurr på den.
Nu när de skulle använda den så var den helt död. Svärfar blev förbannad och åkte och köpte en ny "all in one" så vi fick denna som rep objekt/skrot.
Vore lite kul att få snurr på den.
- Anahka1975