LCD projektor med skumma streck

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
jappe84

LCD projektor med skumma streck

Inlägg av jappe84 »

Hej,

jag har precis upptäckt elektronikforumet.com så detta är min första post :)

Har sökt rätt länge efter detta, jag har en LCD projektor som är några år gammal nu, men som ger skumma färger på under- och överkant. De är som genomskinliga övertoningar, en i lila och den andra i gult.

Någon som vet om det går att fixa? Vad det beror på osv?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: LCD projektor med skumma streck

Inlägg av maDa »

Kan vara panelerna som är värmeskadade. Stått med mycke svart bild? eller eventuellt om du kört mycke widescreen-material på en 4:3-proj?
jappe84

Inlägg av jappe84 »

maDa skrev:Kan vara panelerna som är värmeskadade. Stått med mycke svart bild? eller eventuellt om du kört mycke widescreen-material på en 4:3-proj?
Hmm, gissade också på att det var en värmeskada faktiskt, projektorn är äkta 16:9 så det är inte det andra alternativet.

Kan man fixa detta själv? Utan att byta panelen dvs.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tyvär, inte vad jag vet. Byta paneler bör man kunna göra, om man får tag på.

Även om projektorn är äkta 16:9 så har du kanske kört mycket anamorfiskt (1.85:1/2.35:1)
jappe84

Inlägg av jappe84 »

maDa skrev:Tyvär, inte vad jag vet. Byta paneler bör man kunna göra, om man får tag på.

Även om projektorn är äkta 16:9 så har du kanske kört mycket anamorfiskt (1.85:1/2.35:1)
Det har jag alldeles säkert gjort, nej det får va som det är. Inte så störigt sålänge bilden inte är vit, då syns det mycket.

Tack för hjälpen
Norpan

Inlägg av Norpan »

Om du inte vill få skäll på detta forum så ska du nog sluta med att citera föregående inlägg. :wink:
jappe84

Inlägg av jappe84 »

åfan, är det så? Jag tycker det e skitbra om många blandar sig in i tråden, lättare o hålla koll, men tack för tipset, ska försöka förstå forumkulturen ;)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Välkommen hit, förövrigt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det är ju inte säkert det är så, men på mitt förra jobb så var där en projektor som stod mycke me svart med, och ventilationen var hämmad pga. damm i alla filterna. LCD-panelerna koka på den, såg ut som värsta psykadeliska färgblandningen tillslut.
jappe84

Inlägg av jappe84 »

Tackar tackar Norpan ;)

Mada: Jag är rätt noga med att rengöra filtret, men jag skulle gissa på att det är ett värmeproblem ändå, den sitter ju i taket där det redan finns en massa värme, och när man sätter igång den så får den ju inte så bra ventilation som man skulle önska att den hade, nu har jag iofs alltid kört den på eco-mode fastän den största skillanaden låg i hur snabbt fläkten snurrade, bildmässigt var det knappt nån skillnad.

Som tur är har jag inte fått några stora problem med psykadelic färger än, hoppas bara det inte blir värre, jag har ändå 2000-3000 lamp timmar kvar på den.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

jappe84 skrev:åfan, är det så? Jag tycker det e skitbra om många blandar sig in i tråden, lättare o hålla koll, men tack för tipset, ska försöka förstå forumkulturen ;)

Funkar jättebra att citera inlägg som är 2 eller fler inlägg upp, men att citera det föregående borde du hålla med om att det är helt onödigt, även om du svarar på det, det är ju typ bara ovanför. :)

Är det ett gigantiskt inlägg man citerar så ska man ju naturligtvis citera smart och bara citera den del man svarar på, och/eller citera i omgångar, typ liten citering, svar, liten citering, svar, etc etc
Skriv svar