PIC och RC servo vill inte..
Re: PIC och RC servo vill inte..
Alla analoga funktioner är avstängda, ingen ADC på någon kanal.
Vilka delar av koden vill ni ha? Är det initsiering och sånt?
I hela koden ingår interrupt och timrar m.m. och det kan väll inte påverka?
Har redan stängt av labb-datorn nu, så ni får koden imorgon.
I hela koden ingår interrupt och timrar m.m. och det kan väll inte påverka?
Har redan stängt av labb-datorn nu, så ni får koden imorgon.
Minsta möjliga kod-snutt som fortfarande uppvisar "problemet".
Skala bort allt som inte har med den aktuella frågan att göra.
I 9 fall av 10 så hittar man felet själv under tiden som man
gör iordning test-caset...
> I hela koden ingår interrupt och timrar m.m. och det kan väll inte påverka?
Det märker du när du gör ovanstående övning...
> I hela koden ingår interrupt och timrar m.m. och det kan väll inte påverka?
Det märker du när du gör ovanstående övning...

Det finns en funktion i simulatorn som ritar pinnars läge i tiden, som ett oscilloskåp. Genom att använda den funktionen kan du kolla så att koden skapar de signaler du önskade.squiz3r skrev: Har inte simulerat, vet inte vad jag ska leta efter i så fall...
finns den funktionen i mplab också???? isåfall... var hittar jag den?
Minsta möjliga kod-snutt som fortfarande uppvisar "problemet".
Det är inte en gång man gjort på det sättet. Minimerat koden för att visa exakt var felet är. Och sedan hittar man själv felet när man gör det. Det är väldigt nyttigt att göra! Man får ofta en helt ny vinkel på problemet. Likaså när man ska förklara för någon annan hur något fungerar. Samma effekt.
Det är inte en gång man gjort på det sättet. Minimerat koden för att visa exakt var felet är. Och sedan hittar man själv felet när man gör det. Det är väldigt nyttigt att göra! Man får ofta en helt ny vinkel på problemet. Likaså när man ska förklara för någon annan hur något fungerar. Samma effekt.
Hmm... Nu gjorde jag ett nytt projekt som bara gjorde just den saken jag trodde var problemet, Sen körde jag det, och då uppstår inget problem... Konstigt tänkte jag och tog mitt gamla projekt med exakt samma kod som jag hade igår och testade, då fungerar det också! 
Alltså, det fungerar i dag med exakt samma hårdvara och mjukvara som jag hade igår
... Kan det vara något i stil med att kapacitansen i servona ökar/minskar med temperaturen?
Annars kan jag inte komma på vad det skulle vara, för jag testade många gånger igår utan att få det att fungera, och jag har testat många gånger i dag och det fungerar hela tiden... Så jag tror inte på att det skulle vara glappkontakt eller något sånt...

Alltså, det fungerar i dag med exakt samma hårdvara och mjukvara som jag hade igår

Annars kan jag inte komma på vad det skulle vara, för jag testade många gånger igår utan att få det att fungera, och jag har testat många gånger i dag och det fungerar hela tiden... Så jag tror inte på att det skulle vara glappkontakt eller något sånt...
Det är i simulatorn i MPLAB funktionen finns. Har inte MPLAB på den här datorn så jag kan inte skriva en guide åt dig. Minns inte ens vad funktionen hette.Bosen skrev:finns den funktionen i mplab också???? isåfall... var hittar jag den?
Jo, nu minns jag. Logic Analyzer. Såhär kan signalerna se ut: (har postat bilden på forumet tidigare)

EDIT: om bilden inte syns: testa den här länken.
Sök hjälp om funktionen i hjälpen för MPLAB eller i MPLAB User Guide.
Senast redigerad av bearing 10 april 2009, 11:05:12, redigerad totalt 1 gång.
> det fungerar i dag med exakt samma hårdvara och mjukvara som jag hade igår
Det sannolikt är väl att det inte är det, men att du inte ser vad som skiljer...
Det sannolikt är väl att det inte är det, men att du inte ser vad som skiljer...