Potentiometertest volymkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jön

Potentiometertest volymkontroll

Inlägg av Jön »

Hej!

Får fenomemet som beskrivs här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=32254 då jag kopplat min pot till nivåingången till mitt lilla tda 1517 förstärkarbygge, dvs att den är mycket känslig i början och mindre i slutet. Jag är säker på att jag har beställt en logaritmisk och så står det på kvittot men man måste kanske räkna med den mänskliga faktorn också.

Kan jag på något sätt enkelt kolla om den är logaritmisk, syns det på multimetern?

Tonkontrollen med RC-filter funkar som det ska och är kopplat med en identisk pot.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Potentiometertest volymkontroll

Inlägg av MadModder »

Du kan mäta motståndet mellan mittenstiftet och någon av de andra två med multimetern.
Sätt dit en ratt, vrid fullt moturs. notera värdet. Vrid sedan ratten i exakt lika stora steg och notera värdena vid varje steg. En gradskiva kan ju vara ett hjälpmedel.
Är skillnaden mellan dina uppskrivna värden lika mycket hela vägen, är det en linjär pot. Annars inte.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kanske så enkelt att du har vänt på de yttersta anslutningar, då blir det ännu värre än en linjär potentiometer. Men det bästa är att mäta som MadModder skrev så är man säker. Ett vanligt fel som jag brukar göra är att klura länge på varför det inte fungerar som man tänkt istället för att mäta.
Jön

Inlägg av Jön »

Förstår inte riktigt vad du menar med vänt på de yttersta anslutningarna, man använder ju alla tre. Jag mätte och kom till att det är en logaritmisk, jag tror att signalen var så hög att tröskeln i början kändes hög. Tack för tipsen! =)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ställ potentiometern i mittläge, mät från uttaget och till änduttagen, är det någorlunda lika så är det en lin
skiljer det ca 5 ggr så är det en log.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är tre anslutningar ja, och man använder vanligtvis alla tre. Helt riktigt.
Men, byter man plats på anslutning 1 och 3 blir en logaritmisk potentiometer fruktansvärt känslig i början. Dessutom får man ju vrida åt fel håll...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Med "vänt på de yttersta anslutningarna" menade jag att man har kopplat insignalen till t.ex den högra anslutningen då den borde kanske vara till den vänstra. Nu är ju höger eller vänster relativt men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Om detta nu skulle vara felet får du byta jord och insignalens anslutningar med varandra.

EDIT: Helt enkelt som MadModder skrev.
Skriv svar