Komma igång med mikroprocessorer.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Komma igång med mikroprocessorer.

Inlägg av sodjan »

Jo, PICkit2 har nog sprungit om Wisp628/648 i dag.
I just detta aktuella fall så kanske det finns någon
Wisp som ändå slår PICkit2 i kostnad i alla fall.
Vi får se...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

v-g skrev: Wisp med sina kablar tycker jag är suverän och det är enkelt att uppgradera utan att plocka ur kretsen ur applikationen om man har tillgång till "rätt" pinnar.
..och skillnaden mot pickit2 är.. ?

båda är ju ICSP-programmerare, och det är ju själva poängen med sådana.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glenn:Redogjorde inte för PicKits funktioner då jag inte visste vid det tillfället om den också hade ISP. Bättre att bara presentera det man vet ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ah, då är jag med :) , jag fattade det som att "wisp till skillnad från pickit2" ungefär.

Den största fördelen med pickit2(/3) är annars att den har USB tycker jag, plus att jag personligen gillar finessen i mjukvaran som gör att den bevakar ändringar på filen man valt, så att så fort filen ändras så skickas den ut till pic'en automagiskt.

Mycket smidigt om man lägger ett macro i sin editor som gör save och sen kompilerar, då laddar pickit2-mjukvaran automagiskt upp filen sen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glenn:Som sodjan sa så är nog wispen lite på dekis nu jämfört med PICKit. Men fortfarande är det en mycket kompetent programmerare som jag fortsatt rekommenderar.

Iofs är det väl å andra sidan svårt att konkurrera med de som själva utvecklar de kretsar som ska programmeras :D

Det viktiga är hursomhelst att man har en RIKTIG programmerare som man kan lita på i alla väder. Det är inte roligt när inte den biten fungerar direkt.
gunric

Inlägg av gunric »

Fick för några dagar sedan höra talas om Arduino (jag har som trådstartaren inte heller hållit på med Pic tidigare).

Ska jag tolka tidigare inlägg som att det inte är någon höjdare att leka med?

Det låter annars rätt trevligt på hemsidan; ett c-liknande språk med diverse färdiga bibliotek som underhålls som open-source, nedladdning av program från PC till kretsen via USB, färdig spänningsstabilisering, enkel interaktion med PC osv.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag vet inte vad du läst för tråd isåfall! 8)

victor_passe>Det finns 2st stora konkurrenter som sysslar med små 8-bitars µC(MikroController/EnChips Dator).
Det är PIC och AVR som produkterna heter.
Att avgöra vilken som är bäst är omöjligt, det beror på applikationen.
Men de klarar stort sätt samma saker.
Ungefär samma pris och prestanda.
Jag har valt PIC. Så allt jag skriver är om just PIC.

sodjan>Microchip och Atmel är bland de (om inte *de*) största på 8-bitars processorer.

De två citaten talar ungefär om vad det handlar om. Volvo eller saab, PC eller Mac, ofta är man endera, och den här tråden är mera PIC. Arduino har fått ett otroligt genomslag och jag har inte hört någon säga något direkt negativt om den. Upptäcker man att man inte vill använda den miljö och språk som Arduino använder så går det bra att använda den vanliga utvecklingsmiljön för AVR, eftersom det är AVR det bygger på.

Den miljön finns helt gratis och franko med assembler, GCC, om du undantar hårdvaran så klart.
gunric

Inlägg av gunric »

Hm, efter att jag läst om tråden får jag nog krypa till korset och erkänna att jag kanske letade problem snarare än möjligheter :oops: ;

Icecap: och allt vad som C++ heter kan du bara glömma direkt! C är ganska bra men kommer du från PC-världen är det en stor nackdel i µC-världen faktisk

victor_passe: Man bör väll börja med att koda lite assembler för att fatta hur en µC arbetar

...men visst, han fortsätter ju faktiskt med: Men om man gör lite större projekt så är assembler väldigt segt att skiva

Tackar för förtydligandet och den kompletterande infon! :)
Skriv svar