Har planerat att åka på ett seminarium gällande AC/DC konstruktion och sedan addera 2dagar i labb med handledare. Kursen är inom företaget och labb biten är inte standard.
Jag jobbar normalt endast med Lågspänning i labb, Gäller försäkringar och sånt om något skulle hända eller måste man ha nått certifikat? om så är detta en intern policy gentemot mitt företag eller svensk lag?
Kursen kommer att hållas i tjeckien.
Sorry för den dåligt formulerade frågan men jag vet inte riktigt vem jag ska fråga eller hur det brukar funka.
PS. jag har inga planer på att agera mänsklig kabel men vill slippa trubbel.
MVH
Mattias
Labba med Högspänning, några krav?
Re: Labba med Högspänning, några krav?
Jag har själv gått kurser där vi labbat med såväl 300 kV högspänningsprylar som kärnreaktorer. Några lagliga begränsningar vad man får göra finns nog inte förutsatt att verksamheten har tillstånd och handledning erbjuds. Om du jobbar på ett större företag så har de sannolikt alla försäkringar som krävs. Hemförsäkringens olycksfallsförsäkring bör täcka in eventuella skador på dig själv.
Det bästa torde väl vara att kolla med just ditt försäkringsbolag gällande hemförsäkringen och ditt företags försäkringsbolag gällande deras åtaganden?
Det är väl normalt den som håller kursen som skall ha försäkringen?
Hmm... okej så det är företagets försäkringar+hemförsäkring som gäller alltså.
Nerre, normalt sett erbjuds inte labb som alternativ vid kurserna så de har inga sådanna försäkringar. Vet att de som jobbar där har något speciellt för att få jobba med högspänning i labb men tror att det har med deras försäkring att göra.
tack för alla svar iaf.
MVH
Mattias
Nerre, normalt sett erbjuds inte labb som alternativ vid kurserna så de har inga sådanna försäkringar. Vet att de som jobbar där har något speciellt för att få jobba med högspänning i labb men tror att det har med deras försäkring att göra.
tack för alla svar iaf.
MVH
Mattias
Enklast är väl att kolla om något försäkringsbolag åtar sig ev skador. Om inget sådant finns är det kanske bäst antingen avstå kursen, eller se till att sådan försäkring tecknas?
Om det är för din arbetsgivares räkning så skall dennes försäkringar gälla.
Dock bör i så fall din arbetsgivare kontrollera så att ansvars olycksfalls och sjukförsäkringar gäller, då det är utomlands.
Dina egna försäkringar behöver du i princip inte bry dig om, då det hela är i tjänsten, dock är det inte helt fel att vara "dubbelförsäkrad", lite dyrt dock.
Dock bör i så fall din arbetsgivare kontrollera så att ansvars olycksfalls och sjukförsäkringar gäller, då det är utomlands.
Dina egna försäkringar behöver du i princip inte bry dig om, då det hela är i tjänsten, dock är det inte helt fel att vara "dubbelförsäkrad", lite dyrt dock.