Styrning över 12V= genom överlagring
Styrning över 12V= genom överlagring
Jag behöver lite hjälp med att tänka nytt. Fastnar hela tiden i för komplicerade lösningar.
Nu vill jag styra en förbrukare i husvagnen och problemet är att jag bara har den vanliga 7-poliga kontakten mellan bil och släpvagn. Eftersom jag använder olika bilar vill jag inte byta till 13-polig kontakt.
Min tanke är att överlagra en högfrekvent styrsignal på 12-voltsmatningen och på detta sätt kunna slå av och på ett relä i husvagnen. Frågan är hur jag gör denna styrning så enkel som möjligt? Den bör vara rimligt säkert mot störningar och helst inte blåsa bilens (Volvo V70) bus-system.
Är det nån som har tips på diskreta lösningar för sändare och mottagare? Eller ska man köra nån färdig PLL-låsningskrets?
Nu vill jag styra en förbrukare i husvagnen och problemet är att jag bara har den vanliga 7-poliga kontakten mellan bil och släpvagn. Eftersom jag använder olika bilar vill jag inte byta till 13-polig kontakt.
Min tanke är att överlagra en högfrekvent styrsignal på 12-voltsmatningen och på detta sätt kunna slå av och på ett relä i husvagnen. Frågan är hur jag gör denna styrning så enkel som möjligt? Den bör vara rimligt säkert mot störningar och helst inte blåsa bilens (Volvo V70) bus-system.
Är det nån som har tips på diskreta lösningar för sändare och mottagare? Eller ska man köra nån färdig PLL-låsningskrets?
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Hur styrs denna förbrukare från bilen?
Vad är det för förbrukare?
Vad är det för förbrukare?
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
OK, jag var kanske lite otydlig.
Från bilen vill jag styra förbrukaren genom en strömbrytare som gör att sändaren överlagrar en högfrekvent styrsignal på 12-voltsmatningen till släpvagnskontakten. I husvagnen sitter mottagaren som känner den överlagrade styrsignalen och slår av/på förbrukaren.
Det handlar främst om backljus som jag vill kunna slå på från bilen men också andra förbrukare som tex kylskåp som jag vill kunna slå av och på.
Min tanke är att signalera över matningsspänningen ungefär som man gör med X10 över 230V. Genom att signalera över matningen så slipper jag dra flera kablar och kan använda den standardmonterade släpvagnskontakten. Det borde också funka att göra sändarenheten ansluten via cigg-uttaget i bilen och alltså göra den flyttbar mellan olika bilar!
Från bilen vill jag styra förbrukaren genom en strömbrytare som gör att sändaren överlagrar en högfrekvent styrsignal på 12-voltsmatningen till släpvagnskontakten. I husvagnen sitter mottagaren som känner den överlagrade styrsignalen och slår av/på förbrukaren.
Det handlar främst om backljus som jag vill kunna slå på från bilen men också andra förbrukare som tex kylskåp som jag vill kunna slå av och på.
Min tanke är att signalera över matningsspänningen ungefär som man gör med X10 över 230V. Genom att signalera över matningen så slipper jag dra flera kablar och kan använda den standardmonterade släpvagnskontakten. Det borde också funka att göra sändarenheten ansluten via cigg-uttaget i bilen och alltså göra den flyttbar mellan olika bilar!
- FormerMazda
- Inlägg: 6596
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Micke_s: Din första fråga var ju frågan.
Jag gissar att det är kylskåpets 12v du vill styra av och på från bilen. Den slukar som bekant en hel del!
Men enklaste lösningen torde väl vara en fet diod på laddkabeln? Provar mig på ett "schema":
bil --- kylskåp -- |>| -- husvagnsbatteri.
Då kommer ju bara kylskåpet kunna ta el från bilen, fungerar bra förutsatt att bilen inte har ständig 12v på laddkabeln i kontakten. Kan lösas med relä i bagagen kopplad på positionsljus eller liknande.
Alternativt: Nån IR historia mellan bil och husvagn?
Generellt känns det dumt att överlagra i bilar med bus-system..
Jag gissar att det är kylskåpets 12v du vill styra av och på från bilen. Den slukar som bekant en hel del!
Men enklaste lösningen torde väl vara en fet diod på laddkabeln? Provar mig på ett "schema":
bil --- kylskåp -- |>| -- husvagnsbatteri.
Då kommer ju bara kylskåpet kunna ta el från bilen, fungerar bra förutsatt att bilen inte har ständig 12v på laddkabeln i kontakten. Kan lösas med relä i bagagen kopplad på positionsljus eller liknande.
Alternativt: Nån IR historia mellan bil och husvagn?
Generellt känns det dumt att överlagra i bilar med bus-system..
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Modifierad Nexa fjärrbrytare kanske, enkelt och billigt.
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Nja, det är nog främst backljus på släp och husvagn. Plus blixtljus på släpet eftersom jag ibland jobbar på vägbyggen. Släpet saknar ju eget batteri och jag är nog ändå sugen på att testa överlagring. Alternativet skulle kunna vara en enkel RF-styrning.
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Om du väljer en ledare att överlagra på är resten skapligt enkelt.
Om vi utgår ifrån V+ (om det nu finns en sådan) då tar man en ferrit-ringkärna och lindar en egen transformator. Ena lindningen med grov tråd, där ska strömmen (V+) igenom, den andra med "lagom" grov tråd, det är till signaleringen. Faktisk gör man 2 st.
Sedan "klipper" man V+ och monterar lindningen med den grova tråden i serie med V+. På "bilsidan" monterar man även en kondensator mellan spolen (V+) och GND, detta säkrar att minimalt går tillbaka.
I husvagnen gör man likadan fast då "åt andra hållet" och sedan kan man på den fria lindning i bilen skicka ut en bärvåg som lämpligt kan FM-moduleras (FSK), denna kan sedan filtreras ut i släpet och dekodas efter önska.
Om vi utgår ifrån V+ (om det nu finns en sådan) då tar man en ferrit-ringkärna och lindar en egen transformator. Ena lindningen med grov tråd, där ska strömmen (V+) igenom, den andra med "lagom" grov tråd, det är till signaleringen. Faktisk gör man 2 st.
Sedan "klipper" man V+ och monterar lindningen med den grova tråden i serie med V+. På "bilsidan" monterar man även en kondensator mellan spolen (V+) och GND, detta säkrar att minimalt går tillbaka.
I husvagnen gör man likadan fast då "åt andra hållet" och sedan kan man på den fria lindning i bilen skicka ut en bärvåg som lämpligt kan FM-moduleras (FSK), denna kan sedan filtreras ut i släpet och dekodas efter önska.
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Spännande idé, har du kommit på den själv eller sett den tidigare? Ska bli spännande att följa, lycka till!
Inte för att jag har nån erfarenhet av överlagrade system, men jag tror precis som Icecap beskriver att det blir en lätt match att blockera oönskad signal. Har du tillgång till oscilloskop att labba med?
För några år sedan blev det rätt poppis med dedikerade kretsar som var tänkta att överlagra signaler på elnätet. De torde innehålla modulator/demodulator av något slag. Kan vara värt att undersöka?
Inte för att jag har nån erfarenhet av överlagrade system, men jag tror precis som Icecap beskriver att det blir en lätt match att blockera oönskad signal. Har du tillgång till oscilloskop att labba med?
För några år sedan blev det rätt poppis med dedikerade kretsar som var tänkta att överlagra signaler på elnätet. De torde innehålla modulator/demodulator av något slag. Kan vara värt att undersöka?
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Jag röstar för förslaget Micke_S kom med, modifierad nexa fjärrbrytare. Alternativt byggsats nr 10100180 (eller liknande)från electrokit.se. Följ KISS regeln. En sådan lösning fungerar ju helt oberoende av bil. Ska du överlagra på en kabel så kan det behövas att göra vissa ingrepp på bilarna för att det ska fungera bra.
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Jag hade definitivt gjort något kul med ZigBee lite prylar... =)
Då kan man ju prata även med andra saker som finns i närheten.
Typ få en varning om man glömmer vagnen på rastplatsen...
Som ni ser så är jag så sugen på ZigBee att jag desperat försöker komma på något bra användningsområde... =)
//B1N4RY
Då kan man ju prata även med andra saker som finns i närheten.
Typ få en varning om man glömmer vagnen på rastplatsen...
Som ni ser så är jag så sugen på ZigBee att jag desperat försöker komma på något bra användningsområde... =)
//B1N4RY
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
finns färdiga radiostyrningseneheter för 12v, av/på, kostar någon hundralapp på ebay
annars som icecap beskriver
annars som icecap beskriver
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
OK, jag inser att det mest logiska säkert är en billig och färdigbyggd RF-styrning.
- men det vore coolt att testa överlagring av signaler. Jag har varit rätt sugen på X10 tidigare men aldrig riktigt kommit loss. X10 lockar mer än Nexa som slagit i Sverige av nån anledning (Clas Olsson antar jag).
Är det verkligen ingen som testat att överlagra på 12 VDC? Jag var inne på att använda nån billig PIC för att hålla antalet komponenter på miniminivå.
- men det vore coolt att testa överlagring av signaler. Jag har varit rätt sugen på X10 tidigare men aldrig riktigt kommit loss. X10 lockar mer än Nexa som slagit i Sverige av nån anledning (Clas Olsson antar jag).
Är det verkligen ingen som testat att överlagra på 12 VDC? Jag var inne på att använda nån billig PIC för att hålla antalet komponenter på miniminivå.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
13-polig kontakt må väl vara det som gäller på lång sikt. 13-poligt på husvagn och V70, sedan adapter till 7-polig vagn i V70'n och en i husvagn till 7-polig bil.
Annars vore Icecaps lösning intressant, nackdel att alla bilar måste monteras. Radio har en fördel där.
Annars vore Icecaps lösning intressant, nackdel att alla bilar måste monteras. Radio har en fördel där.
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
man kan göra en fulvariant av överlagring
spole i serie med den kabelen som skall utnyttjas, mata in en frekvens i kablen med via en kondensator, då har man 12v + kanske några hundra millivolt säg 5khz
på andra sidan så plockar man ut signalen via en konding och sedan till en spole igen och förnrukarna
signalen som man plockade ut kör man via ett bandpassfilter och förstärker/detekterar
lätt om man vill ha en funktion, ska man ha flera får man börja fundera på frekvenser och övertoner
gör man den här modellen med halvhöga frekvenser, säg 50 khz så behövs det inte mycket till spole
spole i serie med den kabelen som skall utnyttjas, mata in en frekvens i kablen med via en kondensator, då har man 12v + kanske några hundra millivolt säg 5khz
på andra sidan så plockar man ut signalen via en konding och sedan till en spole igen och förnrukarna
signalen som man plockade ut kör man via ett bandpassfilter och förstärker/detekterar
lätt om man vill ha en funktion, ska man ha flera får man börja fundera på frekvenser och övertoner
gör man den här modellen med halvhöga frekvenser, säg 50 khz så behövs det inte mycket till spole
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Styrning över 12V= genom överlagring
Men nu när ALLT går att göra med mobilen, naturligtvis skickar man ett SMS, kylskåp på. Tänk att göra det från stranden och få ölen kyld.
Allvarlig så är väl gryms ide den vanligaste för styrsignaler på kraftkabel, går ju bra att skicka på en ledning med lägre belastning t.ex. bromsljuset så behöver man en mindre drossel. Vilken ledare man använder kvittar ju.
Protte
Allvarlig så är väl gryms ide den vanligaste för styrsignaler på kraftkabel, går ju bra att skicka på en ledning med lägre belastning t.ex. bromsljuset så behöver man en mindre drossel. Vilken ledare man använder kvittar ju.
Protte
