Säkerhet vid 230V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malm

Säkerhet vid 230V

Inlägg av Malm »

Har en receiver där en rotationsencoder verkar ha lagt av (ökar volymen oavsett vilket håll man vrider). Tänkte därför lyfta på huven och ta mig en titt på om det är något jag kan byta själv.

Eftersom det är 230V in i apparaten undrar jag vad det finns för rutiner för arbete i sådan utrustning. Antar att det som man bör akta sig för är laddade kapacitanser. Bör man exempelvis kortsluta ledarna i strömkabeln för att ladda ur sådana energier, eller finns det risk för att man skadar komponenter genom en sådan urladdning?

Tar tacksamt emot råd! Jag misstänker att det finns en hel del erfarenhet här när det handlar om att pilla i stereoutrustning :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Säkerhet vid 230V

Inlägg av psynoise »

Ladda ur stora kondensatorer kan vara en bra ide men se till att göra det via ett motstånd bara så att du inte eldar upp något.

Oftast vill man mäta på apparaten när den är på slagen och bra tumregel är att ha ena handen i fickan så att man inte leder ström igenom sitt hjärtat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En vanlig nätdel med 50Hz trafo som transformerar ner till lägre spänning ger inte så häftiga stötar så att det är någon mening att ladda ur därför. Är man däremot och pillar och löder/kopplar i närheten så är det inte fel att ladda ur för kortslutningsströmmen från en biffig konding kan knäcka en hel del ledningsbanor och slå flisor ur skruvmejslar, dessutom mår inte kondingen alls bra efter en sådan prestation, kanske till och med måste på kondingakuten. :D

En primärswitchad nätdel har ca 300V på kondingen vid nätet, en kyss från den du! :tumner: Tar rätt bra, en gång kastade jag en nätdel så det blev småflis av den när den slängde en kyss på mig. Trots det så laddar jag sällan ur annat än om jag mekar i närheten.

Ladda ur med en resistor som inte ger så stor urladdningsström (värmeutveckling) men ändå inte för lång urladdningstid.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tillverkarna av diverse apparater brukar skydda nätanslutna delar från beröring även med kåpan avtagen. En apparat med nättrafo behöver man inte ladda ur och en primärswitchad ska ha bleedermotstånd så att efter en stund så är det urladdat.

Protte
Malm

Inlägg av Malm »

Okej! Tackar för svaren, då har jag lite mer koll på vad jag ska akta mig för :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det brukar ju vara ganska tydligt uppdelat var det finns farlig spänning och inte. Encodern lär ju sitta på klenspänningssidan så det är ju bara att hålla fingrarna borta från de delar som verkar ha nätspänning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Rotationssensorn kan vara möjlig att laga!!
Jag har ett HP dyrt som attan GPIB aggregat på jobb. Där gick det inte att ställa spänningen. Den hoppade random upp och ner eller inte alls.

Jag bröt mig helt sonika in i sensorn och böjde rätt släpskorna igen, nu funkar ratten som om den vore ny. Jag borde gjort det år tidigare :)

Inte en enda stöt utdelades...
Skriv svar