Problem med DC-jack->kopplingsdäck->lysdiod
Problem med DC-jack->kopplingsdäck->lysdiod
Jag har precis börjat koppla på mitt nyinköpta kopplingsdäck och har direkt stött på problem, jag gissar att det är ett nybörjarmisstag. Jag har köpt ett dc-jack med 3 anslutningar, där 2st är kopplade till jord (yttre cylindern på kontakten från batterieliminatorn) och 1 till den inre. Jag har lött fast en kabel till jord (-) och en till +, och anslutit dom till mitt kopplingsdäck. Från + har jag kopplat min diod och sen en resistor i serie till jord. Spänningsfallet över dioden (20mA) är 2.1V, matningsspänningen är 4.5V och resistorn är på 150 Ohm. När jag kopplar in spänningen lyser inte dioden. Jag får ut 4.5V från eliminatorn om jag mäter direkt på anslutningen, men när jag har stoppat in den i dc-jacket och mäter på anslutningarna på utsidan får jag nästan ingen spänning alls. Men när jag mäter 'continuity' med multimetern så har jag kontakt från centerpinnen och jord på insidan av dc-jacket ända till benen på dioden. Jag har provat att vända på dioden utan lycka. När jag mäter 'continuity' över dioden så lyser den. Någon som vet vad som är fel?
Re: Problem med DC-jack->kopplingsdäck->lysdiod
Du har inte gjort misstaget att koppla på fel "jordben" på kontakten?
Det är egentligen bara ett ben för den yttre ringen. Alltså för matning från den yttre ringen på DC-kontakten. Det andra benet är för att koppla bort det inre batteriet i en apparat när kontakten pluggas i. Det har alltså inte kontakt med pluggen när det sitter en plugg i.
Det är egentligen bara ett ben för den yttre ringen. Alltså för matning från den yttre ringen på DC-kontakten. Det andra benet är för att koppla bort det inre batteriet i en apparat när kontakten pluggas i. Det har alltså inte kontakt med pluggen när det sitter en plugg i.
Re: Problem med DC-jack->kopplingsdäck->lysdiod
Ahhh..... klantigt! Jag som tyckte att jag hade mätt där, men nu när jag dubbelkollade så visade det sig vara precis så. Tack så mycket för hjälpen!