Jag försöker förstå mig på hur en transistor fungerar (en vanlig bipolär, npn-typ), och har nu fastnat på vad som menas med att transistorn är mättad. Min teori är att mättnad uppstår när basströmmen (I_B) är så stor, så att kollektorströmmen (I_C) inte kan bli större längre, dvs det går maximalt med ström (I_Cmax) genom transistorn. Även om I_B görs större, så kommer inte I_C att öka. Är det detta som är mättnad?
Samtidigt läser jag om att det finns något som heter U_CE(sat), dvs potentialfallet över transistorn vid mättnad, och den brukar ligga på 0,2 volt (jag antar förresten att det är ett sorts minimivärde på U_CE, dvs vid icke-mättnad så är U_CE större). Säg att I_Cmax är 10 mA. Då skulle man väl kunna tänka sig att 0,2V/10mA = 20 ohm, dvs resistansen hos transistorn (R_t) vid mättnad. Om nu transistorns kollektor matas med spänning på V_cc = 10 volt via en resistor på 80 ohm, så kommer strömmen bli 10 volt / (80+20 ohm) = 100 mA. Då blir frågan: 1) 100 mA är mer än I_Cmax=10 mA och hur går det ihop? 2) Potentialfallet över 80ohms-resistorn blir 80 ohm * 0,1 A = 8 volt. Då har vi 2 volts potentialfall kvar, men i transistorn faller bara 0,2 volt och hur går det då ihop?
Hoppas någon som har bättre koll på det här än vad jag har hinner svara!
Edit: Rubrik / blueint