Samples från Microchip

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo

Samples från Microchip

Inlägg av frejo »

Ang. samples från www.microchip.com
Effective September 22, 2004, the Microchip Samples site will no longer allow sample orders from generic ISP accounts in Belgium, Canada, Greece, Israel, Malaysia, Mexico, Netherlands, Portugal, South Korea, and Spain . If you find that your sample order has been refused, please visit the buy.microchip.com site where you may purchase the parts, or contact your local sales representative for assistance.
Tur att Sverige inte stod med där... denna gång...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kanske en ganska kraftig varning för att folk skall sluta sampla om de VERKLIGEN inte behöver grejjer.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Kanske får vara en uppmaning till oss alla att inte beställa i onödan och kanske låta bli att handa PICar från Tradera. Är övertygad om att 80% av dom kommer som samples.
Sm5xxw

Inlägg av Sm5xxw »

hm det där beror ju på hur man ser på det..
Företag som vill testa nya komponenter har ju antagligen råd med några IC kretsar. Men eftersom ger oss möjlighet att "sampla" så bör de ju förstå att många av dem som samplar komponenter av dem inte är intresserade av att köpa flera tusen kretsar.
Så jag tycker att eftersom de erbjuder samples så är det väll bara att utnyttja detta.. eller?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Eftersom en PIC endast kostar tillverkaren en ren struntsumma så är dessa samples en ren reklam grej. Dom vet precis vilka som nyttjar detta system, men det är där poängen finns.

Vissa jobbar eller kommer i framtiden att jobba med elektronik, några kanske till o med tar fram en produkt som kommer att säljas i tiotusentals exemplar. Att ge ut små serier med kretsar för just detta ändamål är en investering och försäkring att det INTE kommer att sitta komponenter från andra tillverkare i dessa konstruktioner.

AV precis samma anledning finns det skollicenser på mjukvara och vissa programvaror till o med skänks gratis till skolor. Om eleverna får i skolan lära sig o bli vana med exempelvis Autocad så kommer dom att vilja ha samma sedan när dom börjar jobba, företaget ser gärna att dom redan kan den programvara dom ska jobba med. Det är där företaget gör sin vinst.

Men i vissa länder så kan agenterna börja bråka om de tycker att dom förlorar för mycket pengar. Vissa produkter får inte återförsäljare i andra länder ens exportera till EU länder. Ett exempel är ekolod o elektriska utombordare av fabrikat Minn Kota. Priset hos vissa online affärer i USA är 1/3 mot i Sverige och dom gör reklam för sina internationella ordermöjligheter. Men när man vill köpa just dessa produkter så får man svaret att dom inte får sälja dessa varor till EU länder.

Mikael
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Macce skrev:Kanske en ganska kraftig varning för att folk skall sluta sampla om de VERKLIGEN inte behöver grejjer.

Eller ett tecken på att det är dax att börja hamstra innan det inte går längre. :D
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Ganska fjantigt egentligen att restriktera samplesen på det här sättet, hur kan de vara säkra på huruvida orders är "legitima" eller inte? Det de istället skulle gjort är att minska frekvensen man kan sampla med om de nu ville minska kostnaderna. Ett paket per 40 dagar eller så vore vara max som tjänsten hanterar automatiskt, vill man ha mera får man ringa... typ
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kretsarna kostar ju inget för dom, men frakten är inte gratis!
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Hur mycket blir det i frakt? Tull blir det väl också? Någon här som har tagit hem samples och vet?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Aldrig betalt vare sig tull eller frakt.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Okej, så om man beställer (max 5) samples fråm Microchip så kommer de hem eller till postcenter, HELT gratis? Jag fattar inte, hur kan Microchip sitta och skicka ut en massa testchip hit och dit? Blir det totalt så små mängder så att "reklamen" med utskicken lönar sig?

Jag har lagt ett par saker i min "Samples Cart", men är lite för feg för att lägga ordern. Sist jag beställde från USA slutade det med att frakt + tull kostade lika mycket som apparaten.
Menar du att det är lugnt Ensten?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Det brukar stå i slutet om dom vill ha betalt för frakten.(Gäller generellt)
Tja, tullen vet man ju aldrig om dom vill ha betalt. Det märker man.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tullavgiften på elektronik från USA är ju 0% om jag tolkat tullen rätt (ganska låg risk att jag tolkat den rätt iofs :P )

Det är isåfall svensk moms som ska betalas, men eftersom detta verkligen är en "free sample" så finns det inget kommersiellt värde i paketet. Och portot är ju betalt av microchip.

Jag har själv aldrig råkat ut för tullens långa fingrar när det gäller sampling av chip, varken från microchip eller annan tillverkare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag kan självklart inte garantera något, men jag har beställt från 3 olika tillverkare. Maxim har jag beställt 3 gånger ifrån. Jag upprepar, jag har aldrig betalat någonting. Däremot håller jag med om att man kanske ska vara lite försiktig med att beställa för mycket för ofta i onödan eftersom det kan bli slut på privilegierna då.
Skriv svar