Bipolär utgång på DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erik_L

Bipolär utgång på DAC

Inlägg av Erik_L »

Jag har problem med att få bioplär utspänning ifrån min DAC.

Använder jag enkel matspänning fungerar den som den skall, men så fort jag sänker den negativa matspänningen till <0v så börjar utsignalen svänga, då får jag en lite halv skadad sinusvåg på utgången med
olika amplitud beroende på vilket värde jag ställt in i DACen.

I databladet finns det en exempel uppkoppling på bipolär utgång:
http://erik.mine.nu/4.jpg

Här använder dom en operationsförstärkare efter utgången.
Behövs denna? Borde jag inte kunna få en simpel bipolär utgång bara av att sänka VSS till <0v?

Datablad på kretsen
http://www.elfa.se/pdf/73/732/07323801.pdf
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du ska inte sänka VSS om det inte specifikt står i databladet att det är OK.

Den bipoläre koppling som anges är egentligen en 2x förstärkar med offcentrerat mittpunkt och jag känner mig ganska säker på att tillverkaren anser att det är det bästa sätt att lösa det på.
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Det är ok att VSS kan vara ner til -6v enligt databladet.

Men vilket fall. Det fungerar ju inte för mig.

Jag trodde det skulle vara så enkelt att man bara kunde sätta VSS till en negativ och VDD till possetiv och sen ha en utsignal där mellan.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det står iofs i databladet att den kan drivas med enkel eller +/- matning, så det borde funka.

edit: hur har du kopplat ref-pinnarna?

edit2: det står också i databladet att utspänningen går mellan 0 och REF och inget annat, så utan opamp-förstärkning går det inte att få större sving än så.

Fast den ska fortfarande funka med negativ matning, och man ska kunna ha negativ REF till två av DAC:arna om man vill.
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Okej.

Så mao kan jag inte ha ett spann som går både över och under GND.

Jag tolkade detta:
http://erik.mine.nu/5.jpg
som att man kunde ha både negativ och possetiv utsignal.

Men om jag vill åstakomma ett spann på -3v till +3v.
Hur är det tänkt att man ska koppla då?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tolkade först den tabellen så också, men den visar utspänningen från kopplingen med opamp (figur 4).

Inget fel på den kopplingen, har använt den... Fast med den så behövs det ingen negativ matning till DACen alls, så du kanske kunde ha använt en enklare/billigare variant.
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Okej.

Då förstår jag lite bättre.

Tack för att du Cyr och Icecap tog er tid att hjälpa till.

Det som ska vara bättre med denna "bipolära" är att man kan ha en negativ matspänning och då få bättre "0" värde eller?

/Erik
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är inte säker på vad du menar men med det op-amp schema kan man "omvandla" ett unipolärt signal till ett bipolärt. Då den förstärkar mer än 1x kommer varje D/A-steg såklart också att vara större, alltså om man har 0-3V nominellt på D/A-utgången i steg om 1mV (bara exempler) kommer man då efter op-ampen att ha -3 - +3V i steg om 2mV t.ex.

Vad du menar med bättre noll-värde förstår jag inte men jag kan se en möjlig förklaring: det är väldig få op-amp som kan köra till abs. rail och med negativ matning kan man "ha en bit kvar" och därmed ett stabilt värde.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja ja, det laggade....
Senast redigerad av Icecap 2 mars 2005, 07:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Icecap skrev:Jag är inte säker på vad du menar men med det op-amp schema kan man "omvandla" ett unipolärt signal till ett bipolärt. Då den förstärkar mer än 1x kommer varje D/A-steg såklart också att vara större, alltså om man har 0-3V nominellt på D/A-utgången i steg om 1mV (bara exempler) kommer man då efter op-ampen att ha -3 - +3V i steg om 2mV t.ex.
Jag förstår inte hur det fungerar.
Har jag en förstärkning på 2gg och 0V ut ifrån DACen borde jag få något runt 0V ut av op-ampen.
Har jag 1V ut borde jag få 2V ut och när jag har 3V ut borde jag då få 6V ut.

Vad i kopplingen är det som gör att 0V in blir -3V ut osv?

Är det dom 2 motstånden som går mellan REF och (-) ingången samt (-) till (ut) på op-ampen
Icecap skrev: Vad du menar med bättre noll-värde förstår jag inte men jag kan se en möjlig förklaring: det är väldig få op-amp som kan köra till abs. rail och med negativ matning kan man "ha en bit kvar" och därmed ett stabilt värde.
Jo, det var så jag menade.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du tittar på opamp-kopplingen så ser du att det är en vanlig icke-inverterande förstärkare med gain = 2 - men spänningarna mäts i förhållande till REF istället för jord. 0V ut på DACen är alltså -REF V från opampens synvinkel, vilket förstärks till -2xREF i förhållande till REF, dvs -REF i förhållande till jord.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Icecap skrev:Den bipoläre koppling som anges är egentligen en 2x förstärkar med offcentrerat mittpunkt och jag känner mig ganska säker på att tillverkaren anser att det är det bästa sätt att lösa det på.
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Originally posted by Icecap:
Den bipoläre koppling som anges är egentligen en 2x förstärkar med offcentrerat mittpunkt och jag känner mig ganska säker på att tillverkaren anser att det är det bästa sätt att lösa det på.
Jo, det tog ett tag för min lilla hjärna att förstå det dära :)

Tack/Erik
Skriv svar