Telefonradio i Spanien
Telefonradio i Spanien
Farmor och farfar bodde i spanien förut (fram till slutet på 80-talet). Där hade dom en gammal radio med förinställda kanaler. Farfar sa att den gick över telefonledningarna, vilket säkert stämde. Well, vad är det här för en gammal teknik?? Nån som vet mer?
-
Re: Telefonradio i Spanien
Bigmac. Förmodligen något liknande det system som fanns här i Sverige under förra århundradet, gick här under benämningen trådradio. Avsedd för radiodistribution i glesbygd, där det ansågs för dyrt att ordna men "vanlig" radiotäckning.
I telestationen överlagrades radioprogrammet på utgående linje med bärfrekvens (några hundra kHz), hos abonnenten fanns ett lågpassfilter till den ordinarie telefonen. På så sätt kunde man plocka ut radiosignalen före filtret och lyssna men en vanlig LV-mottagare.
I telestationen överlagrades radioprogrammet på utgående linje med bärfrekvens (några hundra kHz), hos abonnenten fanns ett lågpassfilter till den ordinarie telefonen. På så sätt kunde man plocka ut radiosignalen före filtret och lyssna men en vanlig LV-mottagare.
Jag skrotade åtskilliga av de där sändarna när de gick ur tiden. Det satt dubbla 813 i dom vill jag minnas.
- Electricguy
RifaKungen: Jag plockar in både radio och TV över samma kopparpar som användes för trådradio. Så visst finns tekniken, den har bara blivit lite moderniserad.
- Electricguy
jo det gör jag också, men det är inte lika enkelt att ta emot "sändningarna"
Synd att det inte är en högtalare i de nya ADSL modemen
När då internet strejkar man man lyssna på lugnande radio 

> lite föregångare till ADSL på något sätt
Ja, det var ju det som AndLi sa i ett inlägg straxt innan...

Ja, det var ju det som AndLi sa i ett inlägg straxt innan...

i gamla hus kan man fortfarande hitta trådradio uttag.
Om inte jag har fel så användes detta innan vanliga FM radiosändningarna.Förr fanns det bara LV,MV samt KV. Främst sändes vår rundradio på mellanvåg,fanns många små lokala mellanvågs sändare, bla i Gävle.Bara att titta på skalan på en gammal radio från den tiden så ser man att det kryllade av dessa stationer,även på långvåg.