Trasig Samsung Syncmaster 171B
Trasig Samsung Syncmaster 171B
Hej!
Jag har en Samsung Syncmaster 171B plattskärm som har några år på nacken. Den fungerar felfritt ett tag, men när skärmen stått på ca 10 minuter så stänger den av sig själv. Drar man ur strömkabeln och sätter i den igen så startar skärmen, och allt fungerar igen i 10 minuter.
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel ? Har öppnat upp den å gjort rent från damm och dyligt.
Tack på förhand.
Jag har en Samsung Syncmaster 171B plattskärm som har några år på nacken. Den fungerar felfritt ett tag, men när skärmen stått på ca 10 minuter så stänger den av sig själv. Drar man ur strömkabeln och sätter i den igen så startar skärmen, och allt fungerar igen i 10 minuter.
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel ? Har öppnat upp den å gjort rent från damm och dyligt.
Tack på förhand.
-
- EF Sponsor
Re: Trasig Samsung Syncmaster 171B
Ta några bilder så vi får se hur det ser ut. Det kan vara några elektrolyter som torkat ut.
shit majbritt, det var snabba svar. Ska skruva isär den och ta kort.
Jag hade problem med min Samsung-skärm. Inte samma symptom som på din, men det kan ha samma orsak.
Se min tråd.
Se min tråd.
Har nu rivit isär paketet, tragiska är att kameran har min kompis lånat.
Men om man tittar på strömförsörjnings kortet så finns det 5st kondensatorer av modell mindre, och en stor jäkel. Den stora ser riktigt dassig ut (toppen är rund å brun/bränd). Så jag antar att det är den som är felet (samma som med din JockeE.
Specs/text på den stora är
KF105 grader
c146
Vent
100µf 400V
Är inte direkt finelektronik, så jag bör kunna byta ut denna själv. Är dock inte så duktig på elektronik (kanske ni märker på mina termer), men lite kan jag löda iaf.
Måste väl nästan vara den som är boven i dramat?
Men om man tittar på strömförsörjnings kortet så finns det 5st kondensatorer av modell mindre, och en stor jäkel. Den stora ser riktigt dassig ut (toppen är rund å brun/bränd). Så jag antar att det är den som är felet (samma som med din JockeE.
Specs/text på den stora är
KF105 grader
c146
Vent
100µf 400V
Är inte direkt finelektronik, så jag bör kunna byta ut denna själv. Är dock inte så duktig på elektronik (kanske ni märker på mina termer), men lite kan jag löda iaf.
Måste väl nästan vara den som är boven i dramat?
Om det nu inte är en sån med plastlock ovanpå aluminiumburken.
Men är det aluminium som bular upp så är den ganska säkert inte frisk.
Du kan ju prova att ha igång skärmen en stund och, efter att du dragit ur sladden igen, känna om kondensatorn blev varm och även känna på de mindre.
Har du igång skärmen nån minut bör de inte bli mer än ljumna.
Du kan ju prova att ha igång skärmen en stund och, efter att du dragit ur sladden igen, känna om kondensatorn blev varm och även känna på de mindre.
Precis min tankeLimen skrev:Toppen ska inte bukta ut och absolut inte vara brunbränd

Sitter å kollar lite på Elfa, men finns ju en hel uppsjö av prylar. Hittade denna som stämmer överens med nummer och siffror.
art nummer:
67-525-39 Elektrolytkond 100uF/400V 105grader
Kan stämma att det är en sådan jag skall ha ?
snor en bild från google.Norpan skrev:Om det nu inte är en sån med plastlock ovanpå aluminiumburken.

Så ser den ut, som dom som är markerade med gula pilar. Fast min kondensator var mer brun/röten/bränd i toppen.
Men kan testa att starta upp skärmen, är dock lite försiktig med att pilla i saker som är strömförande, visseligen sladden utdragen, men är väl ström kvar i paketet.
Ser den ut som på bilden så mår den garanterat inte bra.
Om du stänger av skärmen med att dra ut sladden blir det inte mycket kvar som kan bitas, men visst du ska ju kanske inte hålla i kortet med båda händerna de första minutrarna efter avstängning.
Edit:
Kondesatorn du länkade till ska nog fungera bra, kolla bara så den får plats och att pindelningen stämmer.
Om du stänger av skärmen med att dra ut sladden blir det inte mycket kvar som kan bitas, men visst du ska ju kanske inte hålla i kortet med båda händerna de första minutrarna efter avstängning.
Edit:
Kondesatorn du länkade till ska nog fungera bra, kolla bara så den får plats och att pindelningen stämmer.
Sant, men jag åker till våran lokala elektronikbutik Svebry och tittar om ja hittar nån sån elektrolytkondensator. Byter den och testar skärmen efter det. Om det nu inte visar sig att det är den som är felet så måste den likförbannat bytas.Norpan skrev:Ser den ut som på bilden så mår den garanterat inte bra.
Tack så mycket för all hjälp!
Återkommer under morgondagen med besked om hur det gick.
Se till att det är en 105graders du köper, de brukar passa bättre till switchade grejor.
Hur stor risk är det att pilla med laddade kondensatorer (som ovan) ..?
Det kan ju kännas en del, jag har blivit biten oräkneliga gånger, fyra gånger av samma nätdel.
Men än så länge både lever jag och har alla kroppsdelar kvar.
Det värsta är väl egentligen brännskador, iom att det är likspänning i kondensatorerna så går det ju iallafall inte att fastna,
vilket jag också har provat en gång i ungdomens glada dagar och det var inte helt bekvämt.
Och att man skickar iväg nåt som råkar vara ivägen när man rycker, oftast inte helt frivilligt, bort handen.
Är det riktigt stora kondesatorer brukar ju iallafall jag vara lite försiktigare, då det kan smälla rejält.

Men än så länge både lever jag och har alla kroppsdelar kvar.
Det värsta är väl egentligen brännskador, iom att det är likspänning i kondensatorerna så går det ju iallafall inte att fastna,
vilket jag också har provat en gång i ungdomens glada dagar och det var inte helt bekvämt.
Och att man skickar iväg nåt som råkar vara ivägen när man rycker, oftast inte helt frivilligt, bort handen.
Är det riktigt stora kondesatorer brukar ju iallafall jag vara lite försiktigare, då det kan smälla rejält.